• knisse

Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?

Läser ganska ofta att tex vara hemma medans mannen arbetar och ta hand om barn är ett han mot alla de kvinnor som statt upp för kvinnans lika värde och kämpat i kampen om jämndstäldheten.

VARFÖR HAR NI FATT FÖR ER DET?

Det alla dessa kvinnor kämpade för var väll att alla kvinnor som män skulle ha en möjlighet att pa samma vilkar kunna välja vilken väg dom väljer att ga?

• Svar på tråden Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?
  • Chazz Michael Michaels

Hon kämpade givetvis för att kvinnor ska kvoteras in i bolagsstyrelser. Allt annat är lögn och förbannad dikt.

• Yulia
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-05 15:43:30 följande:
    Hon kämpade givetvis för att kvinnor ska kvoteras in i bolagsstyrelser. Allt annat är lögn och förbannad dikt.
    Helgar målet medlem? Jag tycker inte det, i fallet om kvotering.
  • Chazz Michael Michaels
    Yulia skrev 2011-09-05 15:48:36 följande:
    Helgar målet medlem? Jag tycker inte det, i fallet om kvotering.
    Inte jag heller. Könskvotering är i mina ögon att "åtgärda" en upplevd orättvisa med en annan. Man rör sig inte framåt utan möjligen i sidled om ens alls.
  • knisse
    Lavish skrev 2011-09-05 15:07:20 följande:

Jag skulle kunna vara lite sur och fråga dig hur bra koll du verkligen har på vad din farmorsmor ville. Har du undersökt saken?

Men nej, jag tror inte förra sekelskiftets kvinnorättskämpar i särskilt stor grad ville tvinga alla kvinnor att utan uppehåll yrkesarbeta.  De ville nog oftast bara att man skulle ha valet.

Det man kan instämma hos dina kritiker är ju dock att dina barn då växer upp i en konservativ uppdelning och för den vidare in i ytterligare en generation, så att det där helt fria valet skjuts ännu längre på framtiden. 

fast det förutsätter ju att man automatiskt tar efter det ens mamma gjör och i sa fall kan barnen inte ha ett val. varken om mamman arbetar eller om pappan gjör det eller om bada är hemma/ arbetar utan barnet följer det mönster som föräldrarna förelever. da spelar det ju ingen roll alls.

(min mormors mor var gift med en av dom statare som var med och grundade sverigens första fackförening god vän med bla Fride Johansson som Jan Fridegard kallades av sina vänner och kämpade för jämnlikhet pa alla plan. vad farmorsmor gjorde exakt har jag mindre koll pa men hon hade fullt att sta i som torpare med 17 barn.)
  • Lavish
    knisse skrev 2011-09-06 07:52:58 följande:
    fast det förutsätter ju att man automatiskt tar efter det ens mamma gjör och i sa fall kan barnen inte ha ett val. varken om mamman arbetar eller om pappan gjör det eller om bada är hemma/ arbetar utan barnet följer det mönster som föräldrarna förelever. da spelar det ju ingen roll alls.

(min mormors mor var gift med en av dom statare som var med och grundade sverigens första fackförening god vän med bla Fride Johansson som Jan Fridegard kallades av sina vänner och kämpade för jämnlikhet pa alla plan. vad farmorsmor gjorde exakt har jag mindre koll pa men hon hade fullt att sta i som torpare med 17 barn.)
    Självklart gör inte alla barn precis som föräldrarna gör, då hade vi ju levt som för 200 år sen. Men risken finns ju att barnen utan att ni säger något lär sig att mammor städar, lagar mat och tar hand om barn, pappor är ute och jobbar.
    Men det är mycket möjligt att ni kan avhjälpa det genom att jobba aktivt för att lära dom att bara för att just DU är hemmafru så betyder inte det att alla kvinnor vill/bör/kan vara hemma.
  • knisse
    Lavish skrev 2011-09-06 08:33:05 följande:
    Kul att du vet så mycket om din familj förresten!
    familj är spännade!
  • knisse
    Lavish skrev 2011-09-06 08:27:50 följande:
    Självklart gör inte alla barn precis som föräldrarna gör, då hade vi ju levt som för 200 år sen. Men risken finns ju att barnen utan att ni säger något lär sig att mammor städar, lagar mat och tar hand om barn, pappor är ute och jobbar.
    Men det är mycket möjligt att ni kan avhjälpa det genom att jobba aktivt för att lära dom att bara för att just DU är hemmafru så betyder inte det att alla kvinnor vill/bör/kan vara hemma.
    självklart är det nagot som man diskuterar med sina barn och bara att se hur vänner och bekanta handhar saken visr ju oftast att det finns maga olika vägar att välja.det är nagot man kan hoppas pa att alla gjör oavsett om dom väljer att välja.
    det som jag stör mig pa är just att det om man väljer nagot utanför normen ska ropas att man faller generationer av kvinnor i ryggen.
    det kan handla om allt fran att tex välja att vara hemma med barnen till att klä sig i täckande klädsel till att vara yngre eller lägre utbildad än sin "man"

Jag är övertygad om att det inte var sa det var tänkt.
  • Yulia

Blir folk upprörda om pappor väljer att vara hemmapappor då? De har ju inga farfäder att håna när det gäller den saken.
    Äsch, alla får göra som de vill, vad är grejen!  

• Dr Mupp
    Yulia skrev 2011-09-05 15:41:30 följande:
    Äsch, ens dotter kan väl tänka och välja själv? Inte måste hon vara hemma med sina barn bara för att man själv var hemma med henne?
    Visst, barnen växer upp i en konservativ uppdelning, men jag tror att om ens dotter nu skulle halka in på att bli hemmamamma och sen inte tycka om det, så skulle hon ju ha alla möjligheter att välja något annat - det finns dagis och arbetsförmedling. Inga problem tror jag.

Jag läser just nu en bok i ämnet som heter "mamma@home - Det moderlösa samhället" av Elise Claeson. Den är värdefull för den som engagerar sig i frågor som rör hemmamammor och feminism. Rekomenderas varmt!
    Nej nej nej, kvinnor kan inte tänka själva. Vi måste ha män som talar om för oss hur vi ska agera. Vi kommer obönhörligen göra precis som vår mamma om inte en man talar om för oss att vi gör fel.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Yulia
    Dr Mupp skrev 2011-09-08 17:51:12 följande:
    Nej nej nej, kvinnor kan inte tänka själva. Vi måste ha män som talar om för oss hur vi ska agera. Vi kommer obönhörligen göra precis som vår mamma om inte en man talar om för oss att vi gör fel.
    Det är feminister som talar om för kvinnor att det är bättre att jobba än att vara hemma med barnen och inte låter kvinnorna bestämma själva, som målar upp bilden av kvinnan som en svag och lättlurad människa.
  • knisse
    Yulia skrev 2011-09-08 18:32:09 följande:
    Det är feminister som talar om för kvinnor att det är bättre att jobba än att vara hemma med barnen och inte låter kvinnorna bestämma själva, som målar upp bilden av kvinnan som en svag och lättlurad människa.
    nja det som jag tycker är trakigt är just att man tycks utga fran att det valet att vara hemma är ett sämre val.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • InfinityPoint

Detta fenomen är känt som den skandinaviska jämställdhetsparadoxen: I dom mest jämställda länderna i världen (vilket är skandinavien) har alla människor, kvinnor och män, den största möjligheten att fritt välja utbildning och yrke.

Ändå är det i dessa länder som kvinnor i större utsträckning väljer traditionellt. Helt enkelt därför att dom har möjligheten att göra det valet.

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
Svar på tråden Ja vad var det farmorsmor kämpade för igentligen?