• sara92

Snälla, jag behöver råd!

Jag är 18 och fyller 19 om tre veckor. Är från mellanöstern och bott här i snart 9 år..
    Jag älskar mitt liv i Sverige, jag känner mig fri och vågar säga vad jag tycker utan att vara rädd bli känd som en "dålig person" dagen efter.

Mitt problem är min mamma. Hon älskar att trycka ner mig och säga negativa saker. Som fjortonåring blev jag våldtagen men vågade inte berätta för någon för att jag visste att hon skulle aldrig se mig som den vackra dottern igen. Jag skulle bli svarta fåret, jag skulle få skulden för det. Att det var mitt fel att jag blev våldtagen. 4 år senare vågar jag berätta det för henne, och hade hoppats på att hon har förändrats, men istället säger hon till mig att jag är en dålig förebild för min lilla syster och att jag har smutsat ner mig själv.
    Jag har dålig självkänsla och en del av det är på grund av min mamma. Hon säger alltid till mig gör du inte såhär kommer du att vara misslyckad, gör jag något hon inte gillar blir jag kallas för hora, slampa, ouppfostrad snorunge osv.
    Alla som träffar mig brukar alltid säga till mig att jag är mogen för min ålder och att jag kommer komma så långt i mitt liv om jag fortsätter som jag gör nu. Men allt det försvinner, allt självförtroende jag får går bort när jag får höra mamma trycka ner mig.

För en månad sen började jag använda tamponger för att vi var på semester och jag ville ha roligt och bada utan att ha mensen som problem. Jag hade gömt tampongerna för jag vet att hon med sin efterblivna hjärna tror att man förlorar oskulden till en tampong. Jag vet inte hur men hon hade hittat de och frågade ut mig direkt men jag sa att de inte var mina och de var någon kompis tamponger som hon säkert glömt..
    Senare så började hon fatta att hon var mina och började frysa ut mig. Nu har det gått en månad sen hon började frysa ut mig och jag försöker med allt men inget hjälper.

Jag fick nog idag. Jag berättade för henne om att en granne hade tagit kontakt med mig och att han var intresserad av att lära känna mig, men hennes svar är håll dig borta från det. Jag frågade varför? då säger hon till mig du är inte värd honom, du använde "det där" ( hon menade tampongerna), du skämmer ut mig och dig själv, du hycklar killen, ingen kille vill ha en tjej om hon inte har "det" kvar, med det menar hon mödomshinnan som hon efterblivet tror att det är en hinna som måste gå sönder och blöda första natten.
    Hon påstår att en svensk på hennes arbetsplats sagt att vara oskuld är viktigt bland svenskar och de tjejer som inte är det får bara killar som leker med dem. Jag är oskuld, men i hennes ögon har jag förlorat den till en jävla tampong. ha ha..

Vad ska jag göra? Jag känner mig hopplös, jag vill göra så mycket i mitt liv men jag trycks ner hela tiden. Hon skyltar med hur duktig jag är bland sina vänner och leker ängel men när hon är hemma är hon allt annat än en ängel. Jag har pratat med henne så många gånger men inget hjälper.

Förlåt för ett så långt inlägg, men jag är desperat! :(

• Svar på tråden Snälla, jag behöver råd!
  • Erica26

Tycker du ska börja studera på en Folkhögskola, bo där å komma hemifrån. Din morsa låter som en sjuk kvinna.

• sara92

Jag går sista året på gymnasiet, så jag kan börja på univ nästa år

• sankaj

Ja det är svårt men har du bra kontakt med pappa eller syskon,moster.Din mamma är bara så gammelmodig och verkar sjuk i huvudet.Du har ju blivit våldtagen.
    Ha det jätte bra.

• majamajas

Men blev du våldtagen är du u inte oskuld i alla fall? Jag tycker att du allra först skall anmäla idioten som våldtog dig till polisen. (Även om det är flera år sedan.) Sen är du myndig, och kan själv bestämma över ditt liv. Du sskall inte behöva tåla din mammas påhopp. Du kan ju i alla fall hälsa henne att det ju är hon som har uppfostrat dig, och att hon tydligen inte har lyckats med det!

Sedan tycker jag du skall prata med en psykolog för att bearbeta våldtäkten, och din dåliga självkänsla. Du är precis lika bra och vacker som DU anser dig att vara, och som du säkert hör från många andra också. Går du fortfarande på gymnasiet? I så fall skall din mamma försörja dig tills du slutar. (max 21), men som någon annan sa, försök kom in på en folkhögskola, och läs färdigt där. Vet inte vad det kostar med boendet, men det kan kan du prata med en kurator på skolan om, eller en syokonsulent. Lycka till vännen, och acceptera inte din mammas grinigheter. Det är så många gammla tankesätt som hon har med sig från sitt hemland.

• sara92

Menade den "vaginala delen". Det hon syftade på..

tack för svaren <3

• scaniae

ställ dig i bostadskö på en massa orter i sverige och sök till en massa utbildningar på en massa olika nivåer. När du sen har nyckeln i din hand i din nya bostad kan du ringa din mamma och berätta vilket stort svin hon är.

• Mairi
    sara92 skrev 2011-09-03 18:13:36 följande:
    Jag är 18 och fyller 19 om tre veckor. Är från mellanöstern och bott här i snart 9 år..
    Jag älskar mitt liv i Sverige, jag känner mig fri och vågar säga vad jag tycker utan att vara rädd bli känd som en "dålig person" dagen efter.

Mitt problem är min mamma. Hon älskar att trycka ner mig och säga negativa saker. Som fjortonåring blev jag våldtagen men vågade inte berätta för någon för att jag visste att hon skulle aldrig se mig som den vackra dottern igen. Jag skulle bli svarta fåret, jag skulle få skulden för det. Att det var mitt fel att jag blev våldtagen. 4 år senare vågar jag berätta det för henne, och hade hoppats på att hon har förändrats, men istället säger hon till mig att jag är en dålig förebild för min lilla syster och att jag har smutsat ner mig själv.
    Jag har dålig självkänsla och en del av det är på grund av min mamma. Hon säger alltid till mig gör du inte såhär kommer du att vara misslyckad, gör jag något hon inte gillar blir jag kallas för hora, slampa, ouppfostrad snorunge osv.
    Alla som träffar mig brukar alltid säga till mig att jag är mogen för min ålder och att jag kommer komma så långt i mitt liv om jag fortsätter som jag gör nu. Men allt det försvinner, allt självförtroende jag får går bort när jag får höra mamma trycka ner mig.

För en månad sen började jag använda tamponger för att vi var på semester och jag ville ha roligt och bada utan att ha mensen som problem. Jag hade gömt tampongerna för jag vet att hon med sin efterblivna hjärna tror att man förlorar oskulden till en tampong. Jag vet inte hur men hon hade hittat de och frågade ut mig direkt men jag sa att de inte var mina och de var någon kompis tamponger som hon säkert glömt..
    Senare så började hon fatta att hon var mina och började frysa ut mig. Nu har det gått en månad sen hon började frysa ut mig och jag försöker med allt men inget hjälper.

Jag fick nog idag. Jag berättade för henne om att en granne hade tagit kontakt med mig och att han var intresserad av att lära känna mig, men hennes svar är håll dig borta från det. Jag frågade varför? då säger hon till mig du är inte värd honom, du använde "det där" ( hon menade tampongerna), du skämmer ut mig och dig själv, du hycklar killen, ingen kille vill ha en tjej om hon inte har "det" kvar, med det menar hon mödomshinnan som hon efterblivet tror att det är en hinna som måste gå sönder och blöda första natten.
    Hon påstår att en svensk på hennes arbetsplats sagt att vara oskuld är viktigt bland svenskar och de tjejer som inte är det får bara killar som leker med dem. Jag är oskuld, men i hennes ögon har jag förlorat den till en jävla tampong. ha ha..

Vad ska jag göra? Jag känner mig hopplös, jag vill göra så mycket i mitt liv men jag trycks ner hela tiden. Hon skyltar med hur duktig jag är bland sina vänner och leker ängel men när hon är hemma är hon allt annat än en ängel. Jag har pratat med henne så många gånger men inget hjälper.

Förlåt för ett så långt inlägg, men jag är desperat! :(

du ska lämmna din mamma, och göra hennes liv till ett lidande, det är hon värld!!!!!!! hon är inte värld att mödas!,få henne att lida, det är straffet hon får ta!
  • lol

Stackars dig din mamma verkar vara en idiot kontakta soc.

• Erkens mamma

Det verkar inte som att dín mamma lever i samma värld som du. Hennes föreställningar är så djupt rotade att du inte kommer att kunna tala henne till rätta.
    Jag tror att det enda du kan göra är att bestämma dig för vilken slags vuxen du vill vara och sedan sträva efter dina egna mål. Du kommer inte att kunna göra din mamma till viljes i hennes föreställningar om hur det ska vara eftersom hennes tankar inte grundar sig i den verkligheten som du lever i.
    Gör ditt allra bästa i skolan och bygg ett liv som du vill ha.
    Se det som en del i att bli vuxen.
    Någongång måste vi alla välja vår egen väg för att kunna bli lyckliga i grunden.

Jag tycker inte att din mamma är sjuk på något sätt men dåligt påläst och med en ovilja att lyssna och förstå sådant som ligger utanför hennes kulturella miljö. Hur många sådana människor finns det inte...

Gå till din mamma med sådant som du vet att hon är bra på. Men försök hitta någon annan vuxen att prata med när det gäller bitarna som din mamma inte förstår.

Jag tror på dig!

• lenabolin

Tror din mamma vill att du ska få det bra, lyckas. Att hon är hård mot dig. Hennes mamma kanske körde en liknande uppfostran. Min mamma va ganska hård mot mig när jag växte upp. Men nu när jag är vuxen, 31 frågade jag henne varför. Hon sa att hon ville det bästa för mig. Hon ansåg inte att hon var så sträng. Men med tiden slutade jag lyssna på henne o lyssnade på mig själv istället..

Svar på tråden Snälla, jag behöver råd!