• Gojtan

2-åring som bara skrattar är jag säger till honom.

Tänkte höra med er föräldrar som har småbarn hur ni hanterar när era barn bara skrattar när ni säger till dem? När min son spottar på mig så säger jag så klart till med arg röst och tydligt ansiktsuttryck. Han är ju för liten för att förstå varför han inte får göra olika saker så jag bryr mig än så länge inte om att förklara varför han inte får göra olika saker. Men när jag säger till honom så gapskrattar han vara och det kan till och med bli ännu roligare. Vid ett par tillfällen så har jag gått därifrån. Då börjar han gråta och jag går tillbaka nästan direkt. Det funkar men frågan är om han verkligen förstår för han fortsätter spotta. Jag sätter mig på huk i hans höjd och tar tag i honom (inte hårt) och försöker gå ögonkontakt men han bara skrattar. Min sambo är nog mkt mer auktoritär och har stark röst och det räcker med en tillsägelse så vet min son att det är allvar. Puh!! Hur gör NI???!!

• Svar på tråden 2-åring som bara skrattar är jag säger till honom.
  • k girl

Jag har också en son som är född i november 2009 och ser honom bara som väldigt liten. Han skrattar för att han blir osäker, och för att han vill att du ska skratta och vara glad istället för att vara arg. Jag bryr mig inte, kramar om honom och förklarar i lugn ton att han inte får göra si och så därför att... bara.

• Gojtan

Konichiva girl - Du "kräver" alltså inte att han slutar utan struntar i om det får effekt - eftersom han är för liten för att ta konsekvensen av ett visst beteende eller för liten för att förstå? Lägger ingen värdering i huruvida det är bra eller dåligt osv utan undrar mer hur du tänker?

• Tokstolla

Min är också från nov 2009.

Han gapflabbar när man säger till honom bestämt så vi pratar istället lugnt och sansat med  honom. Försöker avleda det han gör "fel" med annan lek. Det har fungerat bäst för oss alla.

Däremot tycker min son att det är skitkul att dra mig i håret med all sin kraft. (Ja, jag har det alltid uppsatt men det hjälper inte mkt) och jag måste nästan låtsasgråta för att han ska sluta =/

• Gojtan

Tokstolla - jag försöker också avleda med något annat men det är inte alltid det man försöker avleda med duger. Och så är det kanske inte alltid man själv är på topp så att säga - det tar en del energi att komma på substitut till ex det där suuuperroliga som han inte fick göra.

• k girl

Så här små barn har ju ingen impulskontroll och jag vet att det inte alltid fungerar att säga till honom verbalt. Därför struntar jag ju inte om det får effekt eller ej, men jag förväntar mig inte att han ska sluta bara för att jag ska säga ifrån eller att han ska låta bli något bara för att jag har sagt ifrån. Vi lyfter bort honom (samtidigt som vi säger att han inte får göra si och så), eller lägger bort vad det nu än kan tänkas vara som han inte kan hantera (t ex kritorna om han börjar måla på golvet istället för pappret) osv.

Han vet mycket väl att det finns saker han inte får göra, men han är ju precis som alla andra i hans ålder, impulsiva och nyfikna, och vi tycker inte att vi kan begära att han ska ha fullständig självkontroll.

• k girl

Försöker förresten inte avleda utan han får bli arg och besviken. Jag bekräftar hans ilska först, och tröstar honom därefter.

• Tokstolla
    k girl skrev 2011-09-04 09:55:43 följande:
     Vi lyfter bort honom (samtidigt som vi säger att han inte får göra si och så), eller lägger bort vad det nu än kan tänkas vara som han inte kan hantera (t ex kritorna om han börjar måla på golvet istället för pappret) osv.

Han vet mycket väl att det finns saker han inte får göra, men han är ju precis som alla andra i hans ålder, impulsiva och nyfikna, och vi tycker inte att vi kan begära att han ska ha fullständig självkontroll.
    Något i den stilen kör vi också, och ja, han får också stå och skrika efter kritorna eller vad det nu kan vara.

Men man kan knappast ta bort ett barns saliv
  • Jasmine Angelina
    Gojtan skrev 2011-09-04 09:02:56 följande:
    Tänkte höra med er föräldrar som har småbarn hur ni hanterar när era barn bara skrattar när ni säger till dem? När min son spottar på mig så säger jag så klart till med arg röst och tydligt ansiktsuttryck. Han är ju för liten för att förstå varför han inte får göra olika saker så jag bryr mig än så länge inte om att förklara varför han inte får göra olika saker. Men när jag säger till honom så gapskrattar han vara och det kan till och med bli ännu roligare. Vid ett par tillfällen så har jag gått därifrån. Då börjar han gråta och jag går tillbaka nästan direkt. Det funkar men frågan är om han verkligen förstår för han fortsätter spotta. Jag sätter mig på huk i hans höjd och tar tag i honom (inte hårt) och försöker gå ögonkontakt men han bara skrattar. Min sambo är nog mkt mer auktoritär och har stark röst och det räcker med en tillsägelse så vet min son att det är allvar. Puh!! Hur gör NI???!!

Jag tror att din pojke försöker skoja bort att du säger till honom som att han inte riktigt vill ta dig på allvar. Har hört från olika föräldrar att när deras barn inte lyssnar när dom t.ex säger till dom att sluta spotta så finns det dom föräldrar som spottar tillbaka faktiskt och det KAN hjälpa. Det är som när barnen lägger sig ner på golvet i affärer och sparkar och slår när man nekar dom något dom vill ha då ska man göra samma sak då blir barnet så ställd att dom oftast inte vill göra om det. 
    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28 14:57
  • k girl
    Tokstolla skrev 2011-09-04 10:05:39 följande:
    Något i den stilen kör vi också, och ja, han får också stå och skrika efter kritorna eller vad det nu kan vara.

Men man kan knappast ta bort ett barns saliv
    Nej, det är sant. Sonen brukar inte spottas men det händer att han slåss och vi gör ungefär likadant då, förklarar att det gör ont och att man inte får slåss. Ska förtydliga att vi inte brukar låta honom stå och skrika/gråta för sig själv, utan säger typ "ja, jag förstår att du blir arg, det får man bli" och erbjuder en kram. Det vill han oftast ha, och sen brukar det vara bra med det.
  • Wilowa
    k girl skrev 2011-09-04 09:59:29 följande:
    Försöker förresten inte avleda utan han får bli arg och besviken. Jag bekräftar hans ilska först, och tröstar honom därefter.
    Hur skulle du hantera situationen om han börjar rivas och bitas?
Svar på tråden 2-åring som bara skrattar är jag säger till honom.