• Victorius

Hur skulle ni göra? behöver era råd !!

Hej!

En svår sits och jättesvårt att veta vad som blir bäst för dig. Jag har fött 5 barn och blev igångsatt med det femte barnet och tyckte att de värkarna var väldigt mycket starkare än spontana värkar.
    Det första jag tänker på är att du skulle kanske ha stor nytta av en Doula. Som hjälper dig med att inte hamna i panik. Jag jobbar som Doula och om du undrar något så får du gärna fråga på

När du kommit fått åka in med tidiga värkar, öppnade du dig något, eller förkortades livmodertappen?

Du ska absolut inte känna dig misslyckad vid ett kejsarsnitt! Men däremot ska du kanske gå igenom noga för och nackdelar med ett kejsarsnitt och även vid spontan förlossning alt igångsättning.

Hoppas du får den hjälpen du behöver. Prata med en kurator som är kopplad till MVC och ta all hjälp du kan få, för det viktigaste är att du känner att du tagit ett val som är noga igenomtänkt och det bästa för dig.

Lycka till!

KRAM   

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
  • Victorius
    Emy 345 skrev 2011-09-09 08:21:10 följande:
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter =)
    Med risk för att låta korkad.. men vad är en Doula?

Min livmoderhals har förkortats med 1.5 cm vad jag vet hittills.. men jag har inte öppnat mig och att bara de gjorde så ont, skrämmer mig med tanke på, hur smärtan är när man öppnar sig och resten av förlossningen... Gråter

Jag kan inte låta bli att känna mig misslyckad vid kejsarsnitt då alla runt omkring tycker (och säger) att det är bara svaga och misslyckade personer som väljer kejsarsnitt pga rädsla m.m... Vågar inte säga att jag såhär långt vill göra planerat kejsarsnitt till dem, eller heller inte säga att jag sedan gjort de alls om det nu bli så...

Jag har en kurator men hon är inge bra... hon sitter och pratar i munnen på mig och tar upp det hon hört andra säga och inte lyssnar på vad jag känner... dock så stöder hon mig i ett kejsarsnitt eller igångsättning om jag väljer de. Just nu är min mamma min kurator och jag bollar mycket med henne. Hon har födit vaginalt 2 gånger och jag kom i säte o min bror med huvudet före.. Med mig var det hemskt och med bror så bråkade hon med läkaren för hon ville gå o skita först innan men det fick hon inte så hon skulle skita på henne o då kom han utan att hon kände något Tungan ute 

Kram !! 
    Hej igen

Det är absolut inte korkat att fråga, det är en hel del som inte vet vad en Doula är. En Doula är en stödperson under graviditet, förlossning och efter man har fött. Man jobbar som så att man träffas en gång och ser om det "klickar", det viktigaste är att den blivande mamman känner att detta är en person som jag kan lita på och trivs med. Om så är fallet går man vidare och träffas ca 2-4 gånger till, allt beroende på hur mamman och ev partnern känner sig. Man går igenom funderingar, tankar och känslor. Pratar om hur kroppen reagerar vid en förlossning och vad som faktiskt händer med kropppen under en förlossning. Sedan träffas man en gång till och går igenom avslappningsövningar och olika förlossningsställningar. Kommer fram till vad som kan passa just den mamman bäst. 
    Sedan finns Doulan med på förlossningen, från början till slut. Efter förlossningen träffas man minst en gång för att prata igenom förlossningen och behövs det mer så finns självklart Doulan där!
    Det viktigaste för en Doula är att den blivande mamman och ev partern får en positiv förlossningsupplevelse!

Gå in på www.doula.nu om du vill läsa mer.

Var bor du?

KRAM!

Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726, Vilda född 090801 & Vidar född 110107 victoriablomster.blogspot.com
Svar på tråden Hur skulle ni göra? behöver era råd !!