Emy 345 skrev 2011-09-09 08:21:10 följande:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter =)
Med risk för att låta korkad.. men vad är en Doula?
Min livmoderhals har förkortats med 1.5 cm vad jag vet hittills.. men jag har inte öppnat mig och att bara de gjorde så ont, skrämmer mig med tanke på, hur smärtan är när man öppnar sig och resten av förlossningen...
Jag kan inte låta bli att känna mig misslyckad vid kejsarsnitt då alla runt omkring tycker (och säger) att det är bara svaga och misslyckade personer som väljer kejsarsnitt pga rädsla m.m... Vågar inte säga att jag såhär långt vill göra planerat kejsarsnitt till dem, eller heller inte säga att jag sedan gjort de alls om det nu bli så...
Jag har en kurator men hon är inge bra... hon sitter och pratar i munnen på mig och tar upp det hon hört andra säga och inte lyssnar på vad jag känner... dock så stöder hon mig i ett kejsarsnitt eller igångsättning om jag väljer de. Just nu är min mamma min kurator och jag bollar mycket med henne. Hon har födit vaginalt 2 gånger och jag kom i säte o min bror med huvudet före.. Med mig var det hemskt och med bror så bråkade hon med läkaren för hon ville gå o skita först innan men det fick hon inte så hon skulle skita på henne o då kom han utan att hon kände något
Kram !!
Hej igen
Det är absolut inte korkat att fråga, det är en hel del som inte vet vad en Doula är. En Doula är en stödperson under graviditet, förlossning och efter man har fött. Man jobbar som så att man träffas en gång och ser om det "klickar", det viktigaste är att den blivande mamman känner att detta är en person som jag kan lita på och trivs med. Om så är fallet går man vidare och träffas ca 2-4 gånger till, allt beroende på hur mamman och ev partnern känner sig. Man går igenom funderingar, tankar och känslor. Pratar om hur kroppen reagerar vid en förlossning och vad som faktiskt händer med kropppen under en förlossning. Sedan träffas man en gång till och går igenom avslappningsövningar och olika förlossningsställningar. Kommer fram till vad som kan passa just den mamman bäst.
Sedan finns Doulan med på förlossningen, från början till slut. Efter förlossningen träffas man minst en gång för att prata igenom förlossningen och behövs det mer så finns självklart Doulan där!
Det viktigaste för en Doula är att den blivande mamman och ev partern får en positiv förlossningsupplevelse!
Gå in på
www.doula.nu om du vill läsa mer.
Var bor du?
KRAM!