• OliviaViktor

Vad ska man köpa till en bebis! Lista?

Jag behöver en lista på allt som behövs innan bebisen ploppar ur, för vi har ingen stor koll på detta här hemma (första barnet) och skulle med lycka ta emot er lista på allt som behövs till en bebis! Detta är inte självklart för oss då det är första barnet så vi skulle bli så glada om ni ville hjälpa oss {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Vad ska man köpa till en bebis! Lista?
  • silvermåne

Skötbord och skötbädd
    Små handdukar till kräk (finns billiga på IKEA)
    Bebis-filtar
    Blöjor
    Tora tvättlappar
    Babyolja (till bad och massage)
    Bepanthen (salva mot röd rumpa)
    Febertermometer (som man tar i rumpan)
    Alvedon suppar
    Nappflaska
    Badbalja

Den som är allas vän är ingens.
  • silvermåne

Barnvagn
    Babysitter
    Bärsele (ergonomisk, typ Manduca)
    Snorsug
    Bröstpump (om du ska amma)

• Iväntanpålivet

Om jag vore du skulle jag vänta med bröstpump tills amningen kommer igång. För mig funkade det inte alls så det blev ersättning direkt =/

Mitt tips är att åka till Ullared ( om du inte har alldeles för långt dit ) och inhandla det mesta. Det gjorde vi och vi fyndade i princip allting för ynka 2000 kr. Hade vi köpt det på babyproffsen etc, hade det gått på över 5000 kronor! :)

Men bilstol och vagn bör du nog köpa på annat ställe.

• sarsparis

alvedon bör man inte ge spädbarn utan läkares rekommendation så det behöver man inte köpa.
    Bröstpump, köp det när det behövs, troligtvis behöver du det inte akut en natt, finns att köpa på apotek och babyaffärer.
    Nåt vi hade hemma med nr 2 var ersättning och flaska, men då var min erfarehet av amning fruktansvärd med nr 1 och mannen fick stå och hänga på låset på ica kl 8 för att köpa ersättning efter en hemsk natt. En flaska och några tetror rekommenderar jag att ha hemma.
    Sen behöver ni babyskydd om ni åker bil.

Sen kan man faktiskt köpa de mesta när det verkligen behövs. Min vän som är från annat land har som tradition att handla först när bebis är född, de hade i pincip bara köpt babyskydd och kläder till barnet innan. Resten köper man sen, rätt ekonomiskt egentligen då man ofta köper på sig för mycket saker som aldrig används.  

• OliviaViktor

Tack så mycket för alla svar, guld värt {#emotions_dlg.flower}

Är det någon av er som tycker att en hoppgunga är nödigt? Jag kollar på en på blocket just nu men känner mig lite osäker

• sarsparis
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-09-04 20:25:29 följande:

Är det någon av er som tycker att en hoppgunga är nödigt? Jag kollar på en på blocket just nu men känner mig lite osäker
    Vi har aldrig haft nån och kommer aldrig köpa nån, likadant med gåstol. köp det först när ni tycker att det behövs.
  • nr 1

lånade en men den var bara krånglig att sätta i dottern i, krångel i och krångel ur. Visserligen tyckte nog dottern att den var lite rolig men den användes inte ofta innan den åkte in i garderoben. 
  • Iväntanpålivet

Jag har precis köpt en hoppgunga till min dotter, en begagnad ifall hon inte gillar den. Hon är väldigt "sparkig" av sig så hon kommer nog använda den en hel del tror jag.
    Men det är inget du behöver köpa innan för dom kan ändå inte använda den förräns dom är minst 4 månader gamla.
  • FruHellström

hoppgunga,gåstol o babysitter o gym väntar iaf jag med tills liten e ute, känns lite onödigt redan.
    'Däremot har jag hållt ögonen öppna sen tidigt i grav på billiga saker på tradera tex. O sen de andra sajterna typ jollyroom osv. efter bra erbjudanden. 

Mina bästa fynd (hoppas jag)

Tricot slen bärsjal 150kr på tradera nypris ca 6-700kr
    amningskudde pingu 105kr på tradera nypris 399kr
    acta graco babyskydd 1495kr nedsatt på jr från 1995kr
    kronanvagn duo, 3500kr på blocket
    sen har jag en hamstergen så jag har mkt kvar efter sonen

Det jag ska köpa oxå är en snorsug, oumbärligt när de e snoriga tkr jag.

Sen tkr jag det kan vara bra att ha en pump hemma, finns billiga på apoteket. För OM det tar stopp så gör det ont o man gör vad som helst för o få ut det, jag gick med smärtande tutte i ngn dag o höll på o dö, fick ut 2½DL sen på återbesöket... Efter det köpte jag philips manuella pump o den hade jag stor nytta av.

hör med vänner o bekanta om de har fått barn, bytlåna med varandra tex.

Huvudsaken ni har blöjor o kläder efter årstid, sen kan man ge sig ut o handla eller skicka ut mannen

Svar på tråden Vad ska man köpa till en bebis! Lista?