Varför dör alltid örter man köper i kruka på affären?
Jag kan ha dem hemma i en dag och de dör.
Jag kan försöka vattna dem och vårda dem, men de dör.
Varför?!
Hur håller man dem vid liv?
Jag kan ha dem hemma i en dag och de dör.
Jag kan försöka vattna dem och vårda dem, men de dör.
Varför?!
Hur håller man dem vid liv?
Testat att byta jord, och sätta i en annan kruka?
De är inte odlade för att vara plantor, utan bara för att man ska kunna plocka alla blad från dem på några dagar och sedan låta dem dö. Rötterna är ganska svaga, de är för snabbt uppodlade.
De KAN överleva, men tänk på att plantera om dem, gärna i örtjord. Vattna inte för mycket, de ruttnar av det.
(Tänk på timjan, rosmarin osv, de växer vilt på torra berg i Grekland)
det går inte att hålla dom vid liv (ser fram emot tusen inlägg med min mammas granne hade sin basilika i tre år).
man ska köpa frön och plantera själv.
Om du vill ha persilja, basilika o s v hemma som odling i köksfönster eller på balkong/altan är det bäst att köpa dem i trädgårdsaffär, typ Plantagen, Blomsterlandet, Granngården.
Ibland klarar sig matvaruaffärens kryddväxter om du ger dem mer jord i större kruka.
De är ju inte gjorda för den typen av konsumtion. Du ska använda dem och sen slänga dem. Vill du pyssla så köp på typ Plantagen, Blomsterlandet osv. eller odla egna!
Så om man bara ska ha lite från en ört som kostar 25 kronor så kan det vara lika bra att köpa torkat
Har många olika örter som är köpta i affären som lever och frodas. Det enda jag gör är att plantera om dem i en större kruka och ställer ut dem i trädgården.
Min dotter köpte en salvia på Willy s för 3 kr - det måste ha varit 6-7 år sedan. Hon testade att gräva ner den på vår uteplats. Där växer en KRAFTIG planta, som blommar fint varje sommar!