Varför dör alltid örter man köper i kruka på affären?
Jag kan ha dem hemma i en dag och de dör.
Jag kan försöka vattna dem och vårda dem, men de dör.
Varför?!
Hur håller man dem vid liv?
Varför?!
Köp djupfrysta örter i stället för färska om du inte ska använda bladen som dekoration.
Mina överlever aldrig heller mer än 4-5 dagar. Men min mamma sätter dem i jorden i sitt lilla trädgårdsland och där frodas de.
Jag brukar numera använda det jag ska ha och frysa in resten. T ex dillkvistar att lägga på laxen när jag ugnsbakar dem. Jag lägger dem tre och tre i en liggande plastpåse och lägger in i isfacket.
De har bara fått så mycket näring med sig så att de hinner växa till det skicket du köper dem i. Sen räknar man med att de konsumeras snabbt.
Ska de klara sig längre så måste de nog planteras om i ny jord, och i en kruka som håller mer vatten, för plantorna är också vana vid att aldrig torka ut.
Växter som man fjäskar för hela vägen från fröstadiet blir liksom chockade när man slutar med det, lite grand som 18-åringar som ska börja betala hemma...
jag jar haft köpt min bacilika på ica ibörjan på sommaren planterade om den i en stor kruka och har vattnat den varje kväll med varmt vatten, och den är enorm och jätte fin
Jag köpte basilika, oregano och timjan ifrån affären och planterade om dem. Sen har jag låtit de växa på balkongen och de har blivit jätte stora och fina
Här är en annan som också lyckats bra med att plantera ut kryddorna i trädgården.
Jag brukar kunna hålla liv i mina örter ganska länge i alla fall. Jag planterar om dem i en lite större kruka och så gäller det att vattna varje dag. Jag har alltid hört att kryddor vill ha det ganska torrt, men jag upplever verkligen motsatsen. Ska de leva någon längre tid är det rikligt med vatten som gäller.
Just nu har jag basilika, rosmarin, timjan och oregano som kommer från sådana där krukor man köper på ica, och de har stått sig ett bra tag. Romarinen framförallt, den köpte jag tidigt i våras. De andra är nya sen juli tror jag, för jag glömde att vattna lite i somras.
Basilika har jag lyckats hålla vid liv några månader, men inget annat tyvärr. Planterar om i stor kruka och vattnar ofta!
Basilika brukar jag ställa i ett ljust fönster i en djup skål och se till att det alltid är vatten i skålen då håller den i flera veckor iaf.
Vi har en basilika som vi haft flera månader! Den har vuxit sig superstor! Vi har den i en självvattnande kruka!
Ta det du ska ha vid tillfället och klipp ned och frys in resten. Funkar med de flesta krukkryddor.
Hejsan
Varför?!