• Fidelis ad urnam

Varför dör alltid örter man köper i kruka på affären?

Jag kan ha dem hemma i en dag och de dör.
    Jag kan försöka vattna dem och vårda dem, men de dör.
    Varför?!
    Hur håller man dem vid liv?

• Svar på tråden Varför dör alltid örter man köper i kruka på affären?
  • Fidelis ad urnam
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-04 14:06:12 följande:
    Njae...torkat smakar ju inte ens hälften så mycket som färskt.
    Känns ganska oekonomiskt att köpa en kruka örter för 25 kr när jag bara ska ha 1 msk av det. Just nu står den, två dagar efter jag köpte hem den, och ruttnar i köket. Då får jag acceptera att smaken inte blir den samma.
  • Mossagti

Köp djupfrysta örter i stället för färska om du inte ska använda bladen som dekoration.

• Lollo36

Mina överlever aldrig heller mer än 4-5 dagar. Men min mamma sätter dem i jorden i sitt lilla trädgårdsland och där frodas de.

Jag brukar numera använda det jag ska ha och frysa in resten. T ex dillkvistar att lägga på laxen när jag ugnsbakar dem. Jag lägger dem tre och tre i en liggande plastpåse och lägger in i isfacket.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Themis

De har bara fått så mycket näring med sig så att de hinner växa till det skicket du köper dem i. Sen räknar man med att de konsumeras snabbt.

Ska de klara sig längre så måste de nog planteras om i ny jord, och i en kruka som håller mer vatten, för plantorna är också vana vid att aldrig torka ut.

Växter som man fjäskar för hela vägen från fröstadiet blir liksom chockade när man slutar med det, lite grand som 18-åringar som ska börja betala hemma...

Fick man betalt för att gnälla skulle de flesta svenskar vara miljonärer. /Bimsan
  • Jag och mina killar

jag jar haft köpt min bacilika på ica ibörjan på sommaren planterade om den i en stor kruka och har vattnat den varje kväll med varmt vatten, och den är enorm och jätte fin

• Gull Mamman

Jag köpte basilika, oregano och timjan ifrån affären och planterade om dem. Sen har jag låtit de växa på balkongen och de har blivit jätte stora och fina

• sirisdotter
    Pyre på väg skrev 2011-09-09 10:07:14 följande:
    Här är en annan som också lyckats bra med att plantera ut kryddorna i trädgården.
    Berättade på Plantagen om vår salviabuske.   Expediten såg helt förvirrad ut;   "Det ska ju inte gå...."    Basilika har jag också med framgång planerat om och fått att trivas  i enkelt växthus på altanen.
  • stenfalk

Jag brukar kunna hålla liv i mina örter ganska länge i alla fall. Jag planterar om dem i en lite större kruka och så gäller det att vattna varje dag. Jag har alltid hört att kryddor vill ha det ganska torrt, men jag upplever verkligen motsatsen. Ska de leva någon längre tid är det rikligt med vatten som gäller.
    Just nu har jag basilika, rosmarin, timjan och oregano som kommer från sådana där krukor man köper på ica, och de har stått sig ett bra tag. Romarinen framförallt, den köpte jag tidigt i våras. De andra är nya sen juli tror jag, för jag glömde att vattna lite i somras. 

• cloudberry79

Basilika har jag lyckats hålla vid liv några månader, men inget annat tyvärr. Planterar om i stor kruka och vattnar ofta!

If you love me - please don't feed me!
  • Lenora
    Fidelis ad urnam skrev 2011-09-04 14:08:34 följande:
    Känns ganska oekonomiskt att köpa en kruka örter för 25 kr när jag bara ska ha 1 msk av det. Just nu står den, två dagar efter jag köpte hem den, och ruttnar i köket. Då får jag acceptera att smaken inte blir den samma.
    Vi köper hem ett gäng olika örter från en vanlig matvaruaffär på våren, som till exempel basilika, mynta, oregano och dessutom sallad. Planterar om det i samma stora krukor år efter år och de lever och frodas till sent på hösten. För oss är det värt en hundring om året att ha färska örter till hands.

Mer ekonomiskt skulle det förstås bli om jag orkade ta in örterna under vintern så att de inte frös ihjäl varenda år...
  • principessan

Basilika brukar jag ställa i ett ljust fönster i en djup skål och se till att det alltid är vatten i skålen då håller den i flera veckor iaf.

• Fidelis ad urnam
    Lenora skrev 2011-09-09 10:34:14 följande:
    Vi köper hem ett gäng olika örter från en vanlig matvaruaffär på våren, som till exempel basilika, mynta, oregano och dessutom sallad. Planterar om det i samma stora krukor år efter år och de lever och frodas till sent på hösten. För oss är det värt en hundring om året att ha färska örter till hands.

Mer ekonomiskt skulle det förstås bli om jag orkade ta in örterna under vintern så att de inte frös ihjäl varenda år...
    Så det kan funka om jag planterar om dem alltså.
    Ska kanske försöka mig på det. Känns så dumt att kasta 3/4 av en planta.
  • älskarlivet81

Vi har en basilika som vi haft flera månader! Den har vuxit sig superstor! Vi har den i en självvattnande kruka!

• Lenora
    Fidelis ad urnam skrev 2011-09-09 14:22:22 följande:
    Så det kan funka om jag planterar om dem alltså.
    Ska kanske försöka mig på det. Känns så dumt att kasta 3/4 av en planta.
    Absolut, gärna i en betydligt större kruka så att rötterna får lite mer plats.

Jag önskar att jag kunde komma ihåg att vattna inomhusväxter, tyvärr låter jag dem alltid torka sönder, jag kanske behöver en sådan där självvattnande kruka som älskarlivet har.
  • Pussesnuttan

Ta det du ska ha vid tillfället och klipp ned och frys in resten. Funkar med de flesta krukkryddor.

• john zahiren
    Fidelis ad urnam skrev 2011-09-04 13:55:49 följande:

Jag kan ha dem hemma i en dag och de dör.
    Jag kan försöka vattna dem och vårda dem, men de dör.
    Varför?!
    Hur håller man dem vid liv?

köp riktiga örter istället, dom där småskitkrukorna på konsum är till för att användas direkt, dessutom så är det nästan ingen smak i dom jämfört med riktiga örter, det ska vara en större kruka med riktig jord, du kan hitta dom i en blommaffär el typ en handelsträdgård, dom kan du ha hur länge som helst, samt sätts ut hela sommaren.
Svar på tråden Varför dör alltid örter man köper i kruka på affären?