• Anonym (lurad mamma?)

Kan röklukt spridas genom köksfläkten o vidare till andra lägenheter?

Har precis kommit hem, och min tolvåriga dotter har varit själv hemma hela dagen..

Jag tycker att det luktar rök här hemma, men hon menar att grannen under röker i köksfläkten och att den lukten sprids till vår lägenhet? Jag har aldrig rökt så jag vet liksom inte om röken kan spridas så (vi bor i ett ganska gammalt hus, dock med bra fläktsystem). Jag vill inte skylla på dottern om det inte är hon men samtidgt vill jag inte bli den dumma naiva mamman som tror på allt..

Kan röken lukta från en annan lägenhet så?

• Svar på tråden Kan röklukt spridas genom köksfläkten o vidare till andra lägenheter?
  • MajaVira

Detta kan hända, men om det inte luktat rök i lägenheten tidigare skulle jag varit väldigt skeptisk - hur vet hon dessutom att grannen under rökt vid köksfläkten?

• Anonym (lurad mamma?)
    MajaVira skrev 2011-09-04 15:19:33 följande:
    Detta kan hända, men om det inte luktat rök i lägenheten tidigare skulle jag varit väldigt skeptisk - hur vet hon dessutom att grannen under rökt vid köksfläkten?
    Vet faktiskt inte hur hon vet det, men att grannen röker det vet jag också.. Och idag har det varit skitdåligt väder här så visst, kanske grannen har hållt sig inne..
  • Themis

Ja, i gamla hus kan rökning under fläkten bli elände för alla grannar, men jag hade nog varit lite extra vaksam på dottern ändå.

Fick man betalt för att gnälla skulle de flesta svenskar vara miljonärer. /Bimsan
  • Anonym (Hmmm)

Några saker skulle göra mig misstänksam.

Varför har det inte luktat rök förut?
    Hur kan dottern veta att grannen har rökt under fläkten?

Gå till grannen och fråga... 
    Lukta på dottern...
    Kolla om andra kläder ligger i tvättkorgen och om de luktar rök...
    Ljug för dottern och säg att du pratat med grannen som nekar och se hur dottern reagerar....

• Vinxen

Hos oss är det så. Stinker rök hos oss och ingen av oss röker men vi vet att grannen gör det för vi har frågat. De luktar av mat och sådant oxå.

• Anonym (Lite lurt...)

...Det låter lite lurt. Om hon inte rökt i lägenheten så borde ju svaret vara att hon inte har en aning om varför det luktar rök. Ett tips är att hår och fingrar brukar avslöja den som rökt, åtminstone några timmar efter. Men du kanske inte vill be att få lukta på fingrarna? :D En väninna till mig brukade ofta be tonårssonen att få lukta på hans fingrar när han varit sent hos kompisar... :D

• Apmor2
    Anonym (Hmmm) skrev 2011-09-04 15:24:31 följande:
    Några saker skulle göra mig misstänksam.

Varför har det inte luktat rök förut?
    Hur kan dottern veta att grannen har rökt under fläkten?

Gå till grannen och fråga... 
    Lukta på dottern...
    Kolla om andra kläder ligger i tvättkorgen och om de luktar rök...
    Ljug för dottern och säg att du pratat med grannen som nekar och se hur dottern reagerar....
    herregud!!!

Ts:
    Nä, tro/lita på din dotter!!! Har du inget konkret bevis så kan du inte göra annat än att lita på din dotter! Om man får tilllit och förståelse, så blir man ansvarsfull!!
  • MrsHW

Vår granne hade nog gäster eller så som rökte igår för vi kände det i lägenheten.. Och vi har inglasad balkong.. Vet inte hur de kom in, men de gjorde de.. Dock ljög jag för min mamma när jag smygrökte i tonåren också så.... Ja... ;)

longingfortheone.blogg.se/ ♥ Bebis BF 120213 ♥
  • Meline

Kan väl göra det om köksfläkten är kopplad till gemensamt utblås/ventilation/vad det nu heter för lägenheterna, om både er och grannens fläkt är kopplade dit.  Jag kan också känna lukt från grannens rök via trapphuset ibland, alltså inte från fläkten.

Men med en tolvåring ensam hemma och röklukt i kombination så skulle jag bli misstänksam om du inte har känt någon röklukt från grannen tidigare. Jag skulle hålla ögonen öppna i fortsättningen och spana lite extra efter askrester och lukta lite på hennes hår. Röklukt säter sig ganska bra.

• jaghopparhögt

Om ni aldrig har haft problem med olika lukter från grannen tidigare, främst att det luktar när grannen steker saker, så är det inte så troligt att det har dykt upp nu.
    Sen så är det väl aldrig så trovärdigt när någon kan berätta en så avancerad ursäkt, den normala reaktionen om man är oskyldig borde vara "jag vet inte varför det luktar rök".

• Anonym (Grannen röker ju)
    jaghopparhögt skrev 2011-09-04 15:37:15 följande:
    Om ni aldrig har haft problem med olika lukter från grannen tidigare, främst att det luktar när grannen steker saker, så är det inte så troligt att det har dykt upp nu.
    Sen så är det väl aldrig så trovärdigt när någon kan berätta en så avancerad ursäkt, den normala reaktionen om man är oskyldig borde vara "jag vet inte varför det luktar rök".
    Jag tycker det verkar som att flera redan har fällt utslaget: dottern är skyldig.
    Konstigt att kunna göra det så snabbt.
    I den lgh jag bor i röker grannen. Det luktar rök i våra garderober! Grannen har bedyrat för hyresvärden att hon slutat röka, sen kryper det fram att hon börjat igen (för att några på hennes arbetsplats varit dum mot henne, tala om ursäkter...) och då hette det att hon går ut på balkongen.
    Men så var det nu inte - enbart - tvärtom röker hon inomhus vid köksfläkten. Och röklukten sätter sig i garderoberna här och i kläderna så det är verkligen tråkigt.

Tråkigt är även att grannkvinnan trots att hon vet att vi får besvär och att det ej gått att använda garderoberna, väljer att fortsätta rökandet inomhus. Åtminstone fortsätter det att lukta, mer eller mindre.

Jag tycker du ska misstänka grannen som tydligen är rökare än din 12-åring.
    Svaret på din fråga är ja, röklukt från andras fläktar kan sprida sig runt i huset.
    Rena stenåldern att dessa rökare får förpesta luften för alla grannarna, det borde vara totalförbud på rökning inomhus. Brandrisk är det väl också om röken sprider sig runt via ventilationen. 
  • Tom Araya
    Anonym (Grannen röker ju) skrev 2011-09-28 02:29:30 följande:
    Brandrisk är det väl också om röken sprider sig runt via ventilationen. 
    Nej.
    Anonym (Grannen röker ju) skrev 2011-09-28 02:29:30 följande:
    Svaret på din fråga är ja, röklukt från andras fläktar kan sprida sig runt i huset.
    Rena stenåldern att dessa rökare får förpesta luften för alla grannarna, det borde vara totalförbud på rökning inomhus. Brandrisk är det väl också om röken sprider sig runt via ventilationen. 
    Sprids cigarettrök så sprids andra lukter samma väg, exempelvis stekos.
    Jag vet inte vilket som stör mest. Jag tycker i alla fall att stekos från en granne som ofta lagar starkt kryddad mat är rätt jobbigt.
  • aster

Tycker som många andra att det är misstänkt att en 12-åring har bättre koll på hur grannens cigarettrök sprids än du. 
    Men samtidigt har du ju inga bevis. Risken är att du skadar er relation med att tydligt misstro henne och lukta på fingrar. Det stora problemet är väl om hon röker flera gånger/regelbundet, i och med att du redan är misstänksam kommer du kunna upptäcka det i så fall.

Jag tjyvrökte från 12-19 års ålder. Gud vad jobbigt det var, vilket hemlighetsmakeri! Jag kan inte fatta att jag tyckte det var värt det. Jag tvivlar på att min mamma kunde ha hindrat mitt rökande, nu har jag i alla fall slutat.

Lycka till! 

• JCA01

Vi har samma problem i våran lägenhet, de kommer in väldigt mycket röklukt via våran köksfläkt. Endå är alla lägenheter här totalrenoverade enligt bostadsbolaget. Men ändå stinker det alkisrök, och fåtal gånger har det t.o.m stuckit i ögonen när man gått in i köket. Vi har kontaktat kvartersvärden som dumförklarade oss. Och som inte alls trodde på att de vi sa var sanning.Vi talade om för denne person att vi har en 3månaders bebis hemma och att vi ville de skulle åtgärda detta problem, men som svar fick vi att " Ingen bebis har dött av lite rök". Men när sådana problem uppstår med röklukt etc så räknas detta som sanitär ohälsa vilket man kan anmäla till (miljöskydds nämnden.tror det heter så.) Om inte hyresvärden vill åtgärda problemet dvs.

Så jag tycker du skall lita på din dotter, 

• Anonym (Jo)

Hemma hos oss stinker det rök när grannen röker under fläkten. Luktar i vårt kök och i badrummet inte i övriga lägenheten.

• Tom Araya
    Anonym (Jo) skrev 2014-01-23 22:45:27 följande:
    Hemma hos oss stinker det rök när grannen röker under fläkten. Luktar i vårt kök och i badrummet inte i övriga lägenheten.
    Det är för att det är där frånluftsventilationen finns.
Svar på tråden Kan röklukt spridas genom köksfläkten o vidare till andra lägenheter?