• Anonym (Hockeymamma)

Gör vi rätt (en fråga om hockey och 8-åringar)?

Vår son spelar med sin egen åldersgrupp och de som är 1 år äldre. För få barn i hans ålder är anledningen. Nu till frågan. Sonen är otroligt prestationsinriktad, och efter mkt försvarande av detta har vi ändå kommit fram till att vi inte vill spå på det i alla lägen. Vad gäller matcher kommer alla som är 8 år i år att få spela vissa matcher, och alla som är 9 år i år att få spela andra. Eftersom det är så få barn kommer eventuellt vissa barn att få spela även med de som är äldre alternativt de som är yngre. Det för att få ihop fulla lag. Vår son är en stor och tekniskt duktig kille, men vi tvekar ändå över vad detta med individuell nivå kommer att göra med honom. Laget tränar 3 ggr i veckan och för att få spela match måste man vara med 2 ggr, om man inte är sjuk. Vi vill inte se en situation där han 'duger' vissa veckor (= att få följa med de äldre barnen när de spelar match), men inte andra veckor. Vi vill inte att han hela tiden ska pressa sig för att duga, för att sedan kanske bli ratad av tränaren. Vi har därför fattat beslutet att han bara får spela med de som fyller 8 år i år. Vi tar hellre den smällen själva, hellre än att han hela tiden ska vara utlämnad åt tränarens godtycke. Gör vi rätt eller fel? Synpunkter önskas. 

• Svar på tråden Gör vi rätt (en fråga om hockey och 8-åringar)?
  • Lena

jag tycker att de borde lotta fram de överblivna platserna då skulle er son kunna vara med och skulle inte behöva fundera.

• Anonym (Hockeymamma)

Det kommer de inte att göra, så mkt står klart redan nu. Tränarna väljer. 

• Anonym
    Lena skrev 2011-09-04 20:04:57 följande:
    jag tycker att de borde lotta fram de överblivna platserna då skulle er son kunna vara med och skulle inte behöva fundera.
    Lotteri är sällan rättvist. Hockey är aldrig rättvist. De skulle kunna låta alla barn spela i turordning.
  • Lena
    Anonym (Hockeymamma) skrev 2011-09-04 20:06:35 följande:
    Det kommer de inte att göra, så mkt står klart redan nu. Tränarna väljer. 
    Då tycker jag ni gör helt rätt. Fast på nästa klubbmöte hade jag tagit upp vad jag tycker om att välja ut barn så tidigt.
  • Anonym (rätt)

Tycker ni gör helt rätt!
    Så små barn ska inte matchas efter talang  men tyvärr är det ju många idrottsföreningar som tror att de måste det, känner sig pressade av nån anledning.

jag jobbar på ett idrottsgymnasium och inte ens vi toppar  trots att det handlar om 15-19 åringar. Vi samarbetat med stora idrottsföreningar och det är ofta diskussioner med tex fotbollen och hockeyn (de stora idrotterna) om just såna saker. Vissa individer når inte sin fulla talang förrän efter tex 16 års ålder.

Senaste forskningen som kom för nåt år sen (tror jag) visar att barn som är allsidiga och tränar olika idrotter som små, ofta blommar och blir de "bästa" senare, inte de som ensidigt drillats i en idrott under lång tid.  Vore ju bra om alla idrottsklubbar kunde ta till sig den nya forskningen men det tar nog lite tid.

Jag tycker ni ska låta sonen bara spela och ha kul så länge han vill, inte bry er som det där och se tiden an.

kanske lite OT men ändå en anknytning:
    har en bekants vars dotter tränar gymnastik. Hon är visst väldigt duktig så när hon var 4 år, erbjöds hon att träna ett 3.e pass i veckan med de lite äldre. Hon fick testa men sen tyckte föräldrarna det blev lite mycket men då fick de nästan "hot" om att om tjejen hoppade av det 3:e passet kunde hon lika gärna hoppa av helt för då var det ingen idé, då skulle hennes talang inte utvecklas lika bra osv...så himla trist attityd av tränarna

• axdal

Jag kan inte förstå varför barn ska pressas så av lagen när de är små.. Hockey ska vara kul. Inte ett måste..

• Anonym (Hockeymamma)
    axdal skrev 2011-09-04 21:01:34 följande:
    Jag kan inte förstå varför barn ska pressas så av lagen när de är små.. Hockey ska vara kul. Inte ett måste..
    Håller helt med. Dessvärre gör inte sonens tränare det. 
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Hockeymamma) skrev 2011-09-04 21:29:38 följande:
    Håller helt med. Dessvärre gör inte sonens tränare det. 
    nej och det är tyvärr som jag skrev om förut, en kultur att de måste "fostra in" småbarnen tidigt så att de lär sig hur det funkar. Är inte riktigt så i alla sporter tack o lov men lagsporter är ofta så. Just hockeyföreningar kanske det inte heller finns mängder att välja mellan där man bor, som det oftast finns tex flera olika fotbollsföreningar. Här där jag bor har fotbollsföreningarna lite olika rykte just kring det där att toppa yngre åldrar eller inte, så då kan man välja en förening som stämmer mest överens med hur man som förälder tänker.

Om du är intresserad att läsa lite mer så finns några intressanta länkar:
    http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nar-vi-spelade-match-fick-alla-vara-med 

här är länk till den fotbollsstudie som nämns i första länken
    http://www.idrottsforum.org/articles/peterson/peterson040831.pdf 
  • axdal

jag var tränare åt ett flicklag i hockey i några år.. och de var från 8-12 och jag skulle aldrig få för mig att pressa dem på det sättet.. jag blir arg när jag ser tränare som skäller och skrämmer barnen och säger att de får inte spela match om de inte tränar 3 dagar i veckan. vilket jag tycker är för mycket för en 8 åring. 

testa prata med de andra föräldrarna och se vad de tycker..  

• Anonym

Tycker ni gör helt rätt. När jag läser detta är jag så glad att min 8-åring valde bort hockey. Han ska börja med två individuella sporter istället.

• misty0

hm svårt det där.... har själv en son som spelar med de som är äldre och med sitt "eget lag".  Så länge man pratar med sitt barn, och förklarar varför de kanske ibland väljer att inte ta med honom med de äldre. man kan säga att de äldre killarna behöver speltid till exempel och att det inte betyder att han inte är tillräckligt bra. Se hellre de gånger han får vara med som bonus och som ngt man utvecklas på!! Om några år kommer de sämre spelarna att gallras bort, och de som är starka mentalt och har talang kommer vara kvar. Varför inte börja träna på detta redan nu, fast efter barnets mognad såklart. Vad kul att du har en duktig kille! Uppmuntra det! (hade det varit i skolan hade säkert de flesta föräldrar puschat sina barn...)

• Anonym (Hockeymamma)

Jag förstår hur du menar, Misty0. Dock tror jag inte att min känslige och samtidigt mycket tävlingsinriktade son skulle förstå det. Han skulle ta det som ett personligt nederlag om tränaren sa nej.  Dessutom vill jag inte att han ska vara helt i händerna på tränaren, att det ska handla om tränarens godtycke hela tiden. Om man kunde mäta det hela vore det en sak, men nu handlar det ju enbart om vad tränaren tycker just den aktuella veckan. Dessutom vet man ju inte vilka andra faktorer som spelar in, t ex tränarens vänskapsband med andra föräldrar osv. Nä, vi gör nog som vi bestämt. Tack för alla svar! Viktigt att få input från andra i känsliga frågor, och skönt att kunna ventilera detta anonymt. Det är svårt att ta detta med andra föräldrar i laget.

• Anonym (Hockeymamma)

Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att vi gör rätt. 

Svar på tråden Gör vi rätt (en fråga om hockey och 8-åringar)?