• 123501

Svartsjuka, återhämta mig.

Jag lever i ett förhållande med en kille sedan två år tillbaka. I hans tidigare förhållande blev han bedragen flera gånger. Detta har gjort att han blev väldigt svartsjuk av sig. När vi blev tillsammans kunde jag inte prata med någon annan kille för då trodde han jag flörtade med dom. Vi hade många bråk om detta, men för att göra det kort så trodde han alltid att jag hade några fuffens för mig. Detta har blivit mycket bättre, nu är han inte lika svartsjuk längre. Han är inte helt """frisk""" ännu men jag hoppas att det kommer bli helt bra för att jag vill leva med honom. Men nu till problemet. Även om situationen är mycket bättre nu, så har jag alltid tankar i mitt bakhuvud... Kommer han bli arg över att jag pratar med han här? Kan jag ha på mig dessa? Kan jag titta på detta programet utan att han säger att det är killarna jag tittar på?... Osv. Hur gör jag för att bli av med dessa tankar? Jag har pratat med honom om detta, men han blir bara sur och säger att jag ska gå och prata med någon. Och att han inte ska straffas för hur han va innan.. Hur ska jag göra för att bli av med tankarna?? Jag måste bli av med dom annars kommer förhållandet inte funka..

• Svar på tråden Svartsjuka, återhämta mig.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Din kille har tråkiga erfarenheter av att ha blivit sviken och du har blivit väldigt försiktig i ert förhållande med vad du kan göra eller säga. Det är viktigt att ni båda inser att ni har ett gemensamt problem. Det finns en öm punkt i att din kille tidigare blivit bedragen vilken gjort honom otygg och vaksam. Eftersom du är mån om er relation försöker du ta hänsyn till det genom att anpassa dig. Ni behöver ta hänsyn till BÅDAS känslor och reaktioner. I en nära relation påverkar man varandra väldigt mycket. Du kan inte bli av med dina tankar eftersom de talar om för dig att du faktiskt är rädd om er relation. Lösningen är att ni kan prata och förstå varandras olika känslor, reaktioner och behov. Om det är svårt tycker jag att ni skall söka hjälp på familjerådgivningen.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Svartsjuka, återhämta mig.