• Anonym

min kompis ha tappat vettet, tilber santa muerte

jag har en jätte nära kompis som jag känt hela mitt liv, hon flyttade till mexico för 2 år sen för bo med sin kille,
    Förra ve kom hon tillbaka på ett besök o berätta mkt om santa muerte(STAVNING) hur dom tillbad henne o allt, även att sen hon började hade hon inte fått sova en natt utan att hon blev väckt av höga ljud runt henne.

Jag blev helt utom mig, försökte prata med henne men det gick inte, allt hon sa hela tiden är att om dom inte är mina väner så hjälp mig att utplånadom( på spanska)

Hur får man någon att komma ur en sekt?

• Svar på tråden min kompis ha tappat vettet, tilber santa muerte
  • Lizzyy

Men, är det en sekt? Varför sover hon inte? Hur bor hon? Egen lägenhet? Jobbar hon? Fattade inte vilka hon ville utplåna?

• Anonym
    Lizzyy skrev 2011-09-05 00:40:26 följande:
    Men, är det en sekt? Varför sover hon inte? Hur bor hon? Egen lägenhet? Jobbar hon? Fattade inte vilka hon ville utplåna?
    santa muerte, tillber det dödas själv för att hämna på allt dom hatar.
    ja hon jobbar i mexico o dom ha de bra ställt, men efter vad´ja läst ärdet bara knark kungar o tunga krimminella som tillber santa.... den heliga döden

såg nu dexter där detta kom på tal o e tydligen "grupper" där dom mördar"
  • EllanEriksson

Ja... Santa är väl på spanska helgon? Tycker heller inte att det låter så farligt.. Mera som om att hon bara fått en inblick i en annan religion.. :/

• jaghopparhögt

Det är ganska vanligt bland fattiga i katolska länder, att be till sådana helgon för att lösa problem inom familjen.

• Tealhawk
    EllanEriksson skrev 2011-09-05 00:49:25 följande:
    Ja... Santa är väl på spanska helgon? Tycker heller inte att det låter så farligt.. Mera som om att hon bara fått en inblick i en annan religion.. :/
    Fast nu betyder ju muerte, död så dödens helgon lät ju inte skittrevligt att tillbe.
  • Anonym

jo men efter vad jag läst o hört, har dom skurit ut deras offers tungor o ögon,,, låter mindre ql  men hon säger dom tillber den dödliga anden, låter barafel

• Anonym

santa muerte är ju =  heliga död, eller döens helighet

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-09-05 01:01:06 följande:
    jo men efter vad jag läst o hört, har dom skurit ut deras offers tungor o ögon,,, låter mindre ql  men hon säger dom tillber den dödliga anden, låter barafel
    Lästips:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Satanic_Ritual_Abuse

Det går att applicera här också.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • jaghopparhögt
    Tealhawk skrev 2011-09-05 00:59:37 följande:
    Fast nu betyder ju muerte, död så dödens helgon lät ju inte skittrevligt att tillbe.
    Det är väldigt mycket inom religion som inte är skittrevligt.
    Men det är liksom inte det man går efter. Läs gamla testamentet så får du se att gud inte är direkt skittrevlig heller.
  • jaghopparhögt
    Anonym skrev 2011-09-05 01:01:06 följande:
    Men läs på så får du se vad det handlar om. Katolikerna har hundratals olika helgon som de tillber. Santa Muerte är populär bland fattiga i Mexiko för det sägs att hon lättare svarar på böner om hon får något tillbaka (de brukar eld rökelser, hälla vin över henne och ge henne frukt) än många andra helgon.
  • Tealhawk
    jaghopparhögt skrev 2011-09-05 01:05:29 följande:
    Det är väldigt mycket inom religion som inte är skittrevligt.
    Men det är liksom inte det man går efter. Läs gamla testamentet så får du se att gud inte är direkt skittrevlig heller.
    Har läst ganska mycket av både gamla och nya testamentet. Är inget stort fan av religion faktiskt, men bibeln har en del kul historier.

Tycker det bara rent allmänt låter skumt att någon har det bra ställt i Mexico. Iaf nyheterna som når hit över Atlanten är ju långt ifrån trevliga och om kompisen rabblar på spanska om att hon måste utplåna någon låter inte det heller speciellt hälsosamt.
  • DragonWoman

Fanns inte mycket info om La Santa Muerte kulten, den heliga döden, hon uppfyller dina böner mot betalning, att den betalningen måste stå i proportion till det mirakel man ber om. Straffet för att inte betala det man är skyldig henne är förfärligt.

Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • jaghopparhögt
    DragonWoman skrev 2011-09-05 01:25:24 följande:
    Fanns inte mycket info om La Santa Muerte kulten, den heliga döden, hon uppfyller dina böner mot betalning, att den betalningen måste stå i proportion till det mirakel man ber om. Straffet för att inte betala det man är skyldig henne är förfärligt.
    Nej snarare tvärtom faktiskt. Anledningen till hon är så populär bland fattiga är just för hon anses vara givmild för väldigt lite. De som aktivt praktiserar  böner till henne gör ofta så att de svälter henne i långa perioder för att hon ska bli hungrig och mer desperat efter och villig att uppfylla önskningar.
    Det finns ganska mycket litteratur om Santa Muerte dyrkan, både i bokform och på internet.
  • Anonym

jag har letat men mest hittat massa text på eng som man bara suckar åt för är som ord som rabblas i oändelse o då menar jag inte en bön :)

tycker dock det är allt bra mysko att när man börja tillbe någon/något så får man ett mörker över sig, tur jag är alltiallo

• amskj

Att tillbe Santa Muerte är inget fel, man hedrar de döda, sina nära & kära som gått bort. Det är ingen sekt & Santa Muerte är inget ont i sig. Man kan tillbe henne för god hälsa, lycka, framgång etc. Man ska ju dock inte ha ens altare i samma rum som man sover i så om hon haft de så kan man ju förstå om hon inte kan sova

Svar på tråden min kompis ha tappat vettet, tilber santa muerte