• antagonist

Försörjningsstöd (soc) är det tillåtet att äta hos andra?

Hej folk, det är så att jag nu är på soc försörjningsstöd, äter hemma hos mina föräldrar tills jag sparat in för möbler till min lägenhet (det är dit mitt försörjningsstöd går) är detta tillåtet för att få ut socialbidrag? kan dem häva det går detta emot deras villkor?

MvH  

• Svar på tråden Försörjningsstöd (soc) är det tillåtet att äta hos andra?
  • antagonist

Måste nämna att jag är 22 år gammal, jag kollade nyss vad det stod på min kommuns hemsida om kraven för att söka försörjningsstöd och jag kände att jag uppfyllde dem , då jag är 22, har noll inkomster elelr besparingar

Försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd i övrigt

Den som inte kan försörja sig själv har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd ("socialbidrag") från kommunen.

Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:

1. du vistas i kommunen

2. du inte själv kan försörja dig

3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning

Den som kan arbeta är skyldig att göra så. Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete. Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning. Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd. Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.

Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning.

• MiScHoOo

Du har väl all rätt att äta var du vill och när du vill. Du behöver inte berätta att du sparar matpengarna. Som tidigare sa be om pengar för möbler och kläder, så får du in några tusen lappar. Räcker inte till nya möbler precis. Men du hittar fina möbler på blocket.

• Lena

Du har inte rätt att spara pengarna men du får använda dem till vad du vill.

• Anonym
    Lena skrev 2011-09-05 07:01:36 följande:
    Du har inte rätt att spara pengarna men du får använda dem till vad du vill.
    Klart man får spara av försörjningsstödet om man kan.
  • Anonym

Du har rätt att söka möbler hos soc!

• Anonym (mims)

För att få försörjningsstöd måste man fylla i rutan för tillgångar. Där ska det stå 0 kronor. Min son är i samma sits, han är väldigt ekonomisk och slösar aldrig med pengar. Därför har han nu lyckats spara flera tusen. De tog han ut från banken och 'gömde' för att nästa gång han söker försörjningsstöd måste det stå noll kronor i tillgångar. Soc kan kolla med banken om du har några pengar på dina konton. Det min son gör anses säkert som bedrägeri men jag tycker han är duktig och sparsam och det är synd att sådant ska straffas med mindre bidrag nästa månad. 

• Anonym
    Anonym (mims) skrev 2011-09-05 07:36:49 följande:

För att få försörjningsstöd måste man fylla i rutan för tillgångar. Där ska det stå 0 kronor. Min son är i samma sits, han är väldigt ekonomisk och slösar aldrig med pengar. Därför har han nu lyckats spara flera tusen. De tog han ut från banken och 'gömde' för att nästa gång han söker försörjningsstöd måste det stå noll kronor i tillgångar. Soc kan kolla med banken om du har några pengar på dina konton. Det min son gör anses säkert som bedrägeri men jag tycker han är duktig och sparsam och det är synd att sådant ska straffas med mindre bidrag nästa månad. 

Men din son är inte så duktig att han kan få ett jobb och fixa sin försörjning på egen hand?
  • LivL

TACK Anonym för ditt awesome svar till (mims)!

Varför ansöker man om bidrag när man har pengar????!!!

• Anonym (mims)
    Anonym skrev 2011-09-05 07:56:05 följande:
    Men din son är inte så duktig att han kan få ett jobb och fixa sin försörjning på egen hand?

Ok. Jag förstår att ni reagerar. Min son har rätt till försörjningsstöd nu. Han har diagnoserna Asperger - och tourettesyndrom och kommer förhoppningsvis att få någon slags praktikplats och aktivitetsstöd så småningom. (vilket även det är bidrag från staten)

Enligt riksnormen ska hans pengar räcka till:  livsmedel kläder och skor fritid och lek hygien barn- och ungdomsförsäkring förbrukningsvaror dagstidning telefon TV-avgift.

Min son försöker spara till en ny dator och han kämpar hårt. Han köper inte några nya kläder, han äter så billigt det bara går, hans kostnader för 'fritid och lek' ligger nog på 0 kronor....osv. Han skulle kunna leva annorlunda och då förbruka alla pengar. Men som sagt, jag förstår hur ni tänker. Att han då ska ha ett lägre bidrag efter som han 'kan' leva billigare.

• LivL

Sparar till en ny dator? Nä, stjäl den tycker jag.

• Lena
    Anonym skrev 2011-09-05 07:02:48 följande:
    Jo men summan man sparar ska räknas av på nästa månads försörjnignsstöd.
  • Anonym (samma som #8)
    Anonym (mims) skrev 2011-09-05 09:31:40 följande:
    Ok. Jag förstår att ni reagerar. Min son har rätt till försörjningsstöd nu. Han har diagnoserna Asperger - och tourettesyndrom och kommer förhoppningsvis att få någon slags praktikplats och aktivitetsstöd så småningom. (vilket även det är bidrag från staten)

Enligt riksnormen ska hans pengar räcka till:  livsmedel kläder och skor fritid och lek hygien barn- och ungdomsförsäkring förbrukningsvaror dagstidning telefon TV-avgift.

Min son försöker spara till en ny dator och han kämpar hårt. Han köper inte några nya kläder, han äter så billigt det bara går, hans kostnader för 'fritid och lek' ligger nog på 0 kronor....osv. Han skulle kunna leva annorlunda och då förbruka alla pengar. Men som sagt, jag förstår hur ni tänker. Att han då ska ha ett lägre bidrag efter som han 'kan' leva billigare.

Då klarnar bilden litet! Det var inte menat som ett påhopp, jag tyckte det bara var så märkligt att du var stolt över att han sparade en massa av skattebetalarnas pengar. Och det framgick heller inte varför han sparade, jag fick dock intryck av att din son var väldigt strukturerad och målmedveten (och det intrycket har jag fortfarande), och tänkte då att det skulle vara bättre om han ägnade energi åt att söka jobb istället för hur han ska gömma undan pengar inför nästa ansökan om försörjningsstöd.

Personligen så bidrar jag gärna med pengar till försörjningsstöd åt de som behöver det, det som sticker i ögonen på mig är alla de som är lata och lever på systemet... T.ex. lever på bidrag, söker möbelbidrag, extrabidrag för att de får barn på barn, jobbar svart för att få extrapengar till resor o.s.v. Verkligen anstränger sig till max för att kunna suga ut så mycket pengar de bara kan, och leva som "normalsvenssons" om inte bättre, tack vare svartjobb.

Då är det för mig en klen tröst att de kommer få sota för det när de går på sin lägstapension.

TS: Du är inte livegen när du går på försörjningsstöd, och får bli bjuden på mat så ofta du vill.
  • Anonym
    Anonym (mims) skrev 2011-09-05 09:31:40 följande:

Har ni kollat upp om din son uppfyller kraven för att få aktivitetsersättning från försäkringskassan? Många med den problematiken du beskriver att din son har verkar kvala in på villkoren för aktivitetsersättning.
  • Anonym (mims)

Känns jobbigt att vissa tycker att min son är en tjuv och bedragare. Han har fått en bra LSS- handläggare och en kontaktperson på Arbetsförmedlingen som hjälper honom att hitta sysselsättning. Lyckas de och han fungerar på en arbetsplats då får han Aktivitetsstöd. Men det är bara på ..ca 3000 kronor så han måste ha en del försörjningsstöd ändå. Han bor i en liten etta som kostar 3000 i månaden.

Så han kommer inte då heller att ha lov att spara genom att leva snålt (mkt snålt) Det känns så avigt att han då aldrig blir motiverad att vara ekonomisk och sparsam. Men som sagt. Jag förstår att detta sticker i ögonen på människor som betalar skatt och aldrig lever på soc.

Möbelbidrag är någonting han inte har ansökt om. Han har fått det mesta skänkt av oss och andra familjemedlemmar och vänner. Och så har han använt sig av 'sina' pengar som han fått till sin försörjning.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-05 07:02:48 följande:
    Man får spara men då är de meningen att man få leva på de nästa månad allt man sparar räknar som en inkomst så då får man mindre pengar av soc så de lönar sig inte att spara , Ska man spara så får man väl göra de i smyg
  • Hyperduttan
    LivL skrev 2011-09-05 10:11:17 följande:
    Sparar till en ny dator? Nä, stjäl den tycker jag.
    Tur att det är fritt med åsikter.

Jag tycker det är tråkigt med okunskap, fördomar och idioti {#emotions_dlg.flower} 

Klart man får försöka spara på sitt existensminimum... Eller måste man pricka exakt summa på Willys varje månad? Näpp inte drar dom av på nästa månads utbetalning om man har kvar av matpengarna.

(inte för mig iaf år 2003) 
  • DragonWoman
    Anonym skrev 2011-09-05 14:06:27 följande:
    Man får spara men då är de meningen att man få leva på de nästa månad allt man sparar räknar som en inkomst så då får man mindre pengar av soc så de lönar sig inte att spara , Ska man spara så får man väl göra de i smyg
    Man får ha ett sparande upp till en viss summa och den summan ändras från år till år och är inget man måste leva på. Har man ett sparande innan man får försörningsstöd så kan man bli tvungen att använda de pengarna.

Vilken summa det gäller får man fråga sin handläggare om varje år.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • gullican
    Anonym skrev 2011-09-05 14:06:27 följande:
    Nej, så är det inte alls. Man får spara av sitt försörjningsstöd. Dock blir ju SOc misstänksamma om man lyckas spara flera tusen varje månad eftersom det inte är rimligt.

Sen är det inte bara så att man FÅR spara utan faktiskt BÖR göra det eftersom normen är uppbyggd på ett sådant sätt att det finns en summa för t ex kläder och fritid som är utslagen på ett år men där inköpen oftast inte är jämna över året. Kläder t ex kostar mer inför vintern och fritid kostar mer t ex när man köper årskort el liknande.

Skulle ni bo i en kommun som automatiskt drar av det som finns på konton varje månad så ska ni definitivt överklaga. De ska inte dra av det om det är rimliga summor som stämmer överens med vad man KAN spara av sitt försörjningsstöd. Är man ensam och lyckas spara 3.000 kr i månaden så är det t ex inte rimligt eftersom normen ligger strax över den summan och då kan lätt misstänkas att det kommer pengar någon annanstans ifrån eftersom man annars inte kan handla varken mat eller något annat. Ja, ni fattar   
  • alifewithoutme
    Lena skrev 2011-09-05 11:32:57 följande:
    Jo men summan man sparar ska räknas av på nästa månads försörjnignsstöd.
    Isf är det olika för varje kommun, klart man får spara? Jag har sökt bidrag för nästkommande månad där jag har 400kr sparat (har två klänningar, två leggings lite underkläder - bör jag nämna att det är HÅL i alla?) för att kunna köpa kläder! Inte har jag fått 400kr mindre för det - lyckas jag spara ihop iaf 1500 så kan jag dra in kos till t.ex Ullared och köpa en bunt kläder! Och att det finns pengar kvar på kontot har jag inte fått någon kommentar över..
Svar på tråden Försörjningsstöd (soc) är det tillåtet att äta hos andra?