Anonym (mims) skrev 2011-09-05 09:31:40 följande:
Ok. Jag förstår att ni reagerar. Min son har rätt till försörjningsstöd nu. Han har diagnoserna Asperger - och tourettesyndrom och kommer förhoppningsvis att få någon slags praktikplats och aktivitetsstöd så småningom. (vilket även det är bidrag från staten)
Enligt riksnormen ska hans pengar räcka till: livsmedel kläder och skor fritid och lek hygien barn- och ungdomsförsäkring förbrukningsvaror dagstidning telefon TV-avgift.
Min son försöker spara till en ny dator och han kämpar hårt. Han köper inte några nya kläder, han äter så billigt det bara går, hans kostnader för 'fritid och lek' ligger nog på 0 kronor....osv. Han skulle kunna leva annorlunda och då förbruka alla pengar. Men som sagt, jag förstår hur ni tänker. Att han då ska ha ett lägre bidrag efter som han 'kan' leva billigare.
Då klarnar bilden litet! Det var inte menat som ett påhopp, jag tyckte det bara var så märkligt att du var stolt över att han sparade en massa av skattebetalarnas pengar. Och det framgick heller inte varför han sparade, jag fick dock intryck av att din son var väldigt strukturerad och målmedveten (och det intrycket har jag fortfarande), och tänkte då att det skulle vara bättre om han ägnade energi åt att söka jobb istället för hur han ska gömma undan pengar inför nästa ansökan om försörjningsstöd.
Personligen så bidrar jag gärna med pengar till försörjningsstöd åt de som behöver det, det som sticker i ögonen på mig är alla de som är lata och lever på systemet... T.ex. lever på bidrag, söker möbelbidrag, extrabidrag för att de får barn på barn, jobbar svart för att få extrapengar till resor o.s.v. Verkligen anstränger sig till max för att kunna suga ut så mycket pengar de bara kan, och leva som "normalsvenssons" om inte bättre, tack vare svartjobb.
Då är det för mig en klen tröst att de kommer få sota för det när de går på sin lägstapension.
TS: Du är inte livegen när du går på försörjningsstöd, och får bli bjuden på mat så ofta du vill.