• 0811

Kan man verkligen stava Denicé?

Igår såg jag en repris av Robinson. Där var en sak som förbryllade mig. En tjej där hette "Denicé" med den stavningen men sista e:et var stumt i uttalet.

Jag trodde akuta accenter var till för att betoningen ska ligga där. Varje gång namnet stod i bild läste jag i huvudet "DenisE".

Har jag missat något? Någon utländsk stavningsregel?

• Svar på tråden Kan man verkligen stava Denicé?
  • Tenley

Tänkte på samma sak när jag såg programmet :)

• Elli47

Hon kanske själv har piffat till namnet utan att känna till hur det fungerar med accenter.

• 0811
    Elli47 skrev 2011-09-05 06:43:46 följande:
    Hon kanske själv har piffat till namnet utan att känna till hur det fungerar med accenter.
    Ja, så kanske det är. Glad Fast jag kan ju undra varför man sätter dit en accent lite hipp som happ utan någon funktion? Ser själva ordbilden bättre ut eller varför?

En annan hette Viktoriya. Där funderade jag också över funktionen av y, för det verkade uttalas som vanliga Viktoria. Men det kanske kan vara någon utländsk stavning?

Inte för det spelar mig någon roll hur de stavar. Jag bara funderar.
  • Gladskit

Klart man kan stava så, men som sagt, då ska man vara medveten om vad det egentligen innebär uttalsmässigt. Något som den här personen inte verkar känna till...

• 0811
    Gladskit skrev 2011-09-06 21:53:50 följande:
    Klart man kan stava så, men som sagt, då ska man vara medveten om vad det egentligen innebär uttalsmässigt. Något som den här personen inte verkar känna till...
    Glad Ja, jo. Egentligen skulle jag ha skrivit "Kan man verkligen stava Denicé och uttala det med stumt sista e?" men jag tyckte den trådstarten blev för lång.

Det borde i och för sig vara hennes föräldrar som inte visste accentens betydelse, om hon inte ändrat/tagit namnet själv.

Eller så var det alla i Robinson-programmet som uttalade fel. Vad vet jag?

Annars såg jag Denicé är namnet på en fransk kommun:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kommuner_i_departementet_Rh%C3%B4ne

Jag förmodar att det uttalas som det skrivs.
  • mamma till tre busungar

Ett é är inte stumt. Det blir DenisEEE

Man kanske skulle starta en tråd "Pimp my name" och låta folks kreativitet flöda .

• pluvdo

Hon eller hennes föräldrar tror väl att hon är originell och speciell för att hon stavar sitt namn så eftersom det är ovanligt. Folk som tänker så bryr sig uppenbarligen aldrig om att fundera på VARFÖR ett namn eller en stavning är ovanlig(t), men jaja...

Självklart uttalas inte Denicé likadant som Denise egentligen.

• 0811
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-07 17:12:39 följande:
    Ett é är inte stumt. Det blir DenisEEE

Man kanske skulle starta en tråd "Pimp my name" och låta folks kreativitet flöda .
    Ja, varför inte? Flört Jag kanske skulle klämma in ett sånt där cirkumflex (eller vad det heter med två prickar, som ska göra att vokalerna uttalas för sig) någonstans i mitt namn men vet inte riktigt var. Jag har bara två vokaler som är "emellan" tre konsonanter.

Hmmm.
  • TEDDEN

Äsch, hon är säkert en helt vanlig Denise egentligen. Sen fick hon storhetsvansinne när hon blev antagen till Robinson och så ändrade hon stavningen. 

Nån som tror min teori håller?

Svar på tråden Kan man verkligen stava Denicé?