Inlägg från: JA77 |Visa alla inlägg
  • JA77

Rökning och operation

Det är ju ett jättebra motkrav! Rökning försämrar syreupptag, vilket leder till försämrad läkning - större risk för infektioner.

• JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Där jag jobbar gör vi överviktsoperationer. Innan operationen får då gå hos en dietist för att få ner sitt BMI. Inga operationer sker om BMI är över ett visst värde. Är det också diskriminering, tycker du? Att personen måste banta ner sig innan operation? Det har ju en medicinsk funktion!
  • JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:54:07 följande:
    Jag är en rätt principfast människa och jag viker mig inte för utpressning. Om vården krävde att jag skulle sluta dricka kaffe för att få rätt till vård, då skulle jag hellre vara sjuk. Bara och endast för att de ägnar sig åt maktmissbruk och roar sig med att tvinga folk att göra som de säger, och det motsätter jag mig. Jag säljer inte min själ och integritet på det sättet!
    Det är inte utpressning, utan det fyller en medicinsk funktion, men det förstår inte du? Precis samma sak som att en patient måste behandlas för sitt höga blodtryck/sin diabetes/höga puls med en viss medicin innan en operation. Precis samma sak som att man måste fasta - det är också motiverat medicinskt. Precis som att en förlossningsrädd måste gå i terapisamtal innan snitt beviljas. Men du tycker att vården bara ska jobba utan några som helst motkrav? Det handlar ju inte om akuta operationer!
  • JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:01:31 följande:
    Ja, det vet jag. Jag vet också att en patient som ska få gastric by-pass ska dricka låta bli att äta fast föda före op för att det ska gå att operera. Det går inte att se vad man gör om patientens lever är förstorad.
    En knäoperation läker sämre om patienten röker, men rökningen förhindrar inte att operationen går att utföra.
    ALLA som ska opereras fastar innan en operation, inte bara GBP. Eller menar du att GBP-patienten avstår fast föda under en längre tid? Du har fått det hela om bakfoten, då det där är dessutom olika på olika sjukhus, det beror på kirurgens vana. Man kan visst genomföra en sådan operation ändå; men det underlättar om patienten undvikit fet mat en tid.
  • JA77
    lövet2 skrev 2011-09-05 09:02:54 följande:
    Så en överviktig får gå hos en dietist? Men en rökare skickas hem med en order att på egen hand avsluta sitt missbruk? Orimligt!
    Det finns flera sjukhus som erbjuder rökavvänjning, i de fall där det inte finns kan personen gå till en vårdcentral.

Dietisten har i det fall jag beskrev en del i ett team som följer patienten innan och före operationen, lär personen att äta rätt efteråt. Det är alltså inte bara en schysst grej för att gå ner i vikt innan sin operation.
  • JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:14:00 följande:
    Om gastric by-pass utförs med titthålsoperation ska patienten ha levt på bara näringsdrycker i en vecka i förväg. Men visst, om du inbillar dig att det är standardfasta, så visst...
    Det där är inte ett nationellt råd!!  Jag har jobbat på flera sjukhus i landet (som uthyrd), och på vissa sjukhus tillämpas detta med näringsdryck. På det sjukhus där jag är nu tillämpas det inte. Och det är titthål där också!
  • JA77
    infragilis skrev 2011-09-05 09:31:12 följande:
    Det är inte nikotinet som är problemet, utan vanan. Rökning har för övrigt jämställts med heroin i beroendestyrka.
    En person som har lungsjukdomen kol, kan i svåra fall behandlas med syrgas i hemmet. Då råder strängt rökförbud, främst pga explosionsrisken, men i andra hand att sjukdomen förvärras av sin rökning. Är det också fel?
  • JA77
    Jojile skrev 2011-09-05 10:04:05 följande:
    Det handlar inte om att rökare kan sluta röka på egen hand. Det handlar om att vi vill ha ett samhälle där vi bestämmer vilka som har rätt till vår välfärd. Jag hade köpt om det handlade om en strupoperation, där rökningen står i direkt förhållande till utgången för själva operationen.
    En knäoperation... ja, rökning KAN göra så läkningsprocessen förlängs. Är det en anledning god nog för att vi slopar rätten alla har till vård i Sverige?
    Ja. En knäoperation är inte livshotande.
  • JA77
    Jojile skrev 2011-09-05 10:23:20 följande:
    Varför förutsätter du att rökare har provat att sluta? Många, alla rökare jag känner faktiskt, har försökt flera gånger. Att göra det där valet ni alla är så besatta av, att VÄLJA att sluta röka, är skitlätt. Alla kan göra det. Det är hur mkt man klarar av att stå emot när det allra värsta abstinensen slår i, då handlar det inte om ett val längre. För många är det extremt ångestframkallande, många känner fysisk smärta och mår otroligt dåligt. Det är sorgligt att se hur lite kunskap och empati vuxna människor har för varandra. Allt handlar om JAG JAG JAG JAG. JAG klarade minsann att sluta röka, så då är det inte svårt för någon. Vilken jävla fantasivärld. 

Miljontals människor lyckas sluta, ja. Samtidigt finns det miljontals människor som inte lyckas. Tror du att den där miljonen som slutat har lagt ner ciggen helt plötsligt och aldrig fått ett återfall? Tror du att alla som lyckas, lyckas på egen hand? Eller räknar du in alla de som lyckats sluta röka med professionell hjälp?

Förutsätter du att alla som inte lyckas egentligen inte vill vara rökfria?
    Genom att läsa dina inlägg ser man tydligt att du tror att alla som slutat röka är viljestarka människor som bara har lyckats sluta på egen hand, medan alla som inte lyckas inte bryr sig och inte vill.
    Om vi ska prata missbruk/beroendevård, så kallas det inte "få" återfall. Återfall TAR man.
  • JA77
    Lavish skrev 2011-09-05 11:14:27 följande:
    Beror väl på, hur allvarlig inverkan rökningen har på operationen och återhämtningen. Är den allvarlig tycker jag det är rätt att göra så. Vissa grejer måste man fasta innan, ska man fortfarande genomföra operationen om personen inte kan hålla sig från att käka i något dygn?
    Finns inte en chans att någon läkare (narkosläkare/kirurg/narkossköterska) tillåter operation om patienten inte fastat sex timmar innan Glad Risken är att man vi sövning passivy kräks upp allt maginnehåll, maginnehåll som hamnar i lungorna vilket leder till svår lunginflammation. Det blir åtminstone en vecka på intensiven. Det är trist att folk som ska opereras inte ofta får ´höla VARFÖR de ska fasta!
  • JA77
    Lingonflickan skrev 2011-09-06 09:33:35 följande:
    1) Helt OT
    2) Så fjantigt att man alltid ska ge källor på allt för att få säga nåt.
Svar på tråden Rökning och operation