Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Rökning och operation

Nej, hon ska banne mig inte opereras ändå!

Regler inom sjukvården finns där för patientens säkerhet!

• Sweet life
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:48:16 följande:
    Och jag ser det som att vården ställer orimliga krav. De delar upp människor i en grupp som är värda behandling (för att de lever sunt) och en grupp som inte är värda behandling (för att de lever osunt). Hur skulle du själv reagera om vården krävde att du slutade med kaffe och choklad för att få den vård du behövde? Om den enda förklaringen du fick var att du statistiskt sett kunde bli frisk lite fortare då? När de ändå utövade sitt maktmissbruk, så kunde de också kräva att du inte såg på TV under 4 veckor före operationen och avstod från sex ...
    Ja, om det skulle vara ett krav för att jag skulle få en OP så ja! Då gör man bannemig det!!
  • Sweet life
    lövet2 skrev 2011-09-05 08:54:07 följande:
    Jag är en rätt principfast människa och jag viker mig inte för utpressning. Om vården krävde att jag skulle sluta dricka kaffe för att få rätt till vård, då skulle jag hellre vara sjuk. Bara och endast för att de ägnar sig åt maktmissbruk och roar sig med att tvinga folk att göra som de säger, och det motsätter jag mig. Jag säljer inte min själ och integritet på det sättet!
    Men att sluta röka handlar om en medicinsk anledning! Inte för att dem bara säger så!

Ditt val, men alla tycker vi olika. För mig är det viktigare att läka bra än att dra i mig nikotin (jag röker själv)...
  • Sweet life
    Apmor2 skrev 2011-09-05 08:54:57 följande:
    Nej det är inte rätt, vården ska vara för alla.

Det är olika för alla hur svårt det är att ta sig ut ur ett beroende.
    Så även fast det handlar om medicinskt motiverade krav?

Är det lika förfärligt av vården att kräva av dem som ska genomgå en GBP att dem måste börjat sin viktnedgång med hjälp av pulver x antal veckor innan OP?
  • Sweet life
    infragilis skrev 2011-09-05 08:57:39 följande:
    Så länge en knäoperation inte görs som ett led i att sluta röka ser jag ingen anledning att blanda in viktnedgång i samband med viktnedgångsoperation.
    Men att sluta röka handlar ju faktiskt om att du läker bättre, fortare och snabbare blir frisk... Att rökning försämrar syresättningen vet väl alla..
Svar på tråden Rökning och operation