Inlägg från: aprilmamma44 |Visa alla inlägg
  • aprilmamma44

Rökning och operation

Det finns hjälp att få ÖVERALLT för rökare som vill sluts. Jag är omgiven av fd rökare och är själv en. Det är inte lätt, men det går, vill man opereras och bli frisk finns det sker att rätta sig efter: inte röka, inte ta vissa mediciner, inte äta och dricka. Ska en som är matberoende vägra fasta inför op?! Det finns inte en kirurg dom skulle operera en sådan pat så vad är skillnaden?

• aprilmamma44
    Faile skrev 2011-09-05 10:01:25 följande:
    Jag tycker det är helt rätt. Däremot borde hon få hjälp av landstinget med att hålla upp med rökningen.
    det finns massor hjälp av landstinget att få...sen att man  inte får det serverat på silverfat är en annan sak. VILL man opereras och sluta röka så får man väl se till att ta reda på var man kan få hjälp?? På alla sjukhus jag har varit på, apotek osv finns små visitkort till sluta röka linjen.,..

vuxna människor ska väl inte behöva förses med all info, lite får man väl anstränga sig själv.
  • aprilmamma44
    Jojile skrev 2011-09-05 09:59:31 följande:
    Det är helt underbart. Du tror att hålla upp ett tag är no big deal för en missbrukare? Läs på istället om vad ett beroende är, hur det påverkar din kropp och ditt huvud, vad ett missbruk gör med ditt sociala liv. När du lärt dig något, DÅ kan du påstå att hålla upp ett tag inte är så farligt.
    Har du själv slutat röka?
  • aprilmamma44
    Faile skrev 2011-09-05 11:11:56 följande:
    Ja, det finns massor av hjälp att få till i stort sett vilket problem som helst.
    Men att hjälpa en människa ( även en vuxen sådan ) kan i många fall behövas. Att ta steget kan vara skitläskigt oavsett om det handlar om rökning, alkohol eller matmissbruk och utan den där lilla lilla pushen kanske det blir övermäktigt.

Man kan ju tycka att en operation borde vara peppande nog, precis som fettlever borde vara det för en alkis, men livet är sällan så enkelt tyvärr. Lite mer medmänsklighet kan vara på plats.
    I samband med att man framför kravet skulle man även kunna presentera tex nr till sluta-röka-jouren, ge ut några visitkort eller vad man tycker passar.

Så svårt kan det inte vara att ta en sekund extra för det lilla peppandet. Definitivt inte svårare än för den som precis fått kravet på sig att sluta röka i alla fall.
    medmänsklighet har inte med saken att göra...jag förstår henne, det är jobbigt att sluta. Det är INTE lätt och det är INTE kul. Jag menar endast att man kan inte ställa krav på att bli opererad om man inte kan följa de riktlinjer som finns. Det finns regler att följa av en anledning. För att inte sätta patienten i fara!!!! En knäoperation är INTE livsviktig och följer man inte reglerna kan man därför inte heller vänta sig operationen.
    En infektion pga dålig blodcirkulation (som är en följd av rökning) kan leda till sepsis som kan leda till döden. Hur tror ni då artiklarna i tidningarna hade sett ut???
  • aprilmamma44
    korfu08 skrev 2011-09-05 11:53:43 följande:
    Beror på om sjukdomen uppkom pga rökning och sen tycker jag faktiskt att säger läkarna att hon får sluta röka, så får hon lyssna  på dem, annars kan hon gott och väl ha ont.
    fast det handlar ju inte om sjukdomen uppkom genom rökning. Det handlar om att rehabilitering och återhämtning påverkas extremt av rökningens effekter på kroppen...
  • aprilmamma44
    Jojile skrev 2011-09-05 12:31:28 följande:

Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
    Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?

tror du behöver läsa på lite mer om rökningens effekt på kroppen och dess fömåga att reparera sig efter exempelvis en knäoperation. Förmågan att läka utan komplikationer är kraftigt nedsatt om man röker. Att dessutom operera i en led...det gör det hela ännu värre. Hennes lungor är inte det stora problemet i den här historien. Förmågan att andas under operationen kommer anestesiläkaren hjälpa henne med.
Svar på tråden Rökning och operation