Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

Rökning och operation

Ja, om hon så obstinat misann vill " bestämma själv" ang sin rökning så får hon står för att sjukvården inte vill lägga pengar på en operation som ändå med stor sannolkhet blir misslyckad. Samma sak gäller sen när hon drabbas av lungcancer. Har egen erarenhet (som sjuksköterska) av KOL-patienter som vill ha syrgas genast efter att de varit ute och rökt. Så jävla sjukt!

• Jagvetmest
    Lingonflickan skrev 2011-09-05 14:25:09 följande:
    Artikeln i AB har egentligen bara ett syfte; att vi ska bli irriterade på läkarna och tycka synd om den stackars rökaren. Tyvärr, det funkar inte.
    Så tycker jag att det alltid är. Man ska alltid tycka så synd om människor som har gjort ett aktivt val. Fel val! Ungefär som hemmafrun som sen klagar över sin låga pension... Som man bäddar får man ligga!
  • Jagvetmest
    Waldo skrev 2011-09-05 14:32:54 följande:
    Det handlar om var du ska dra gränser och vem som ska sätta dom gränserna
    Vems moral och etik är det som ska gälla?
    Din eller min?

Om landstingsvården inte ska operera där ett missbruk kan förvärra patienens tillstånde
    VILKA MISSBRUK SKA DÅ GÄLLA?
    Det är ok att snusa men inte röka?. Det är ok att supa men inte öka? Vems etik?

Om det gäller att att se till patientens bästa, ja då är vi inne på en helt annan diskusion, för då behöver vi förändra vården helt
    Då behöver vi fler sänga - DEt är patientens bästa
    Vi behöver längre och högre beläggning - DET är patientens bästa
    Vi behöver näringsrikare mat - DET är patientens bästa
    Vi behöver mer rehab - Det är patientens bästa
    Problemet är väl att skador orsakade av alkohol tex ger akut livshotande symtom som tex akut pancreatit, levercirros eller blödande tarm- vilket man ju inte kan neka vård för. Däremot får ju inte en alkoholist en frisk lever transplanterad eftersom prognosen är dålig om patienten fortfarande super. Det tycker jag är rätt.
    Planerade operationer däremot som kräver rökstopp för att ha en sportslig chans att läka, bör kunna kräva rökstopp av patienterna. 
  • Jagvetmest
    Jennie med ie skrev 2011-09-05 14:55:26 följande:
    Jag tycker inte det handlar om etik och moral, det handlar om bedömning av hurvida ingreppen är medicinskt motiverade eller ej. Om patientens ovilja att sluta röka eller gå ner i vikt eller sluta spela fotboll eller vad det nu är innebär att riskerna är så stora att ingreppen inte anses medicinskt motiverade eller tillräckligt säkra för att överväga riskerna så ser jag inget konstigt i att de också nekas dessa ingrepp... De ska däremot erbjudas rimlig hjälp att sluta röka/gå ner i vikt/sluta spela fotboll eller whatever, men när attityden är "jag vill inte sluta" och "jag är vuxen, ni bestämmer inte över mig!" så lär man knappast vara mottaglig för den hjälpen.
    exakt.
Svar på tråden Rökning och operation