Inlägg från: Sixxty |Visa alla inlägg
  • Sixxty

Rökning och operation

Waldo skrev 2011-09-05 14:32:54 följande:
    Det handlar om var du ska dra gränser och vem som ska sätta dom gränserna
    Vems moral och etik är det som ska gälla?
    Din eller min?

Om landstingsvården inte ska operera där ett missbruk kan förvärra patienens tillstånde
    VILKA MISSBRUK SKA DÅ GÄLLA?
    Det är ok att snusa men inte röka?. Det är ok att supa men inte öka? Vems etik?

Om det gäller att att se till patientens bästa, ja då är vi inne på en helt annan diskusion, för då behöver vi förändra vården helt
    Då behöver vi fler sänga - DEt är patientens bästa
    Vi behöver längre och högre beläggning - DET är patientens bästa
    Vi behöver näringsrikare mat - DET är patientens bästa
    Vi behöver mer rehab - Det är patientens bästa
    Det handlar inte om ett etiskt ställningstagande utan ett medicinskt och det är läkarnas sak. Det här handlar om en planerad, icke akut operation där patienten bevisligen inte har mer ont än att hon kan välja att inte bli opererad. Av någon anledning förvandlas vuxna människor till småbarn när det diskuteras vård. Man kan plötsligt inte ta eget ansvar för sin situation, allt är vårdens fel. Hon har inte blivit nekad operation, hon har valt att inte följa de direktiv hon fått för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Jag skulle vilja se rubriken om man valt att operera ändå och något tillstött pga rökningen. Kan misstänka att det också hade varit vårdens fel.
  • Sixxty
    Waldo skrev 2011-09-05 15:31:21 följande:
    Jag är inte emot att man sätter gränser
    Jag följer alltid min läkares rekommendationer

Det handlar inte mitt inlägg om
    Du påstår att det handlar om ett etiskt ställningstagande (eller är etik och moral som beslutsgrund något annat?)
    Som sagt. Det är ett medicinskt beslut inte ett etiskt. Vad gemene man "tycker" har knappast med saken att göra.
  • Sixxty
    BymBym skrev 2011-09-05 16:27:47 följande:
    Har bara läst ts. Det finns fler orsaker som gör det svårare att läka. T ex om man börjar motionera för tidigt.
    Sjukvården kan alltid komma med rekommendationer men jag tycker det är fel att kräva om man ska få operationen.

Informera och rekommendera men kräva? Nja....
    Vem har då ansvaret om det tillstöter komplikationer pga rökningen? Det är inte bara läkningen som är ett problem.
Svar på tråden Rökning och operation