Inlägg från: Waldo |Visa alla inlägg
  • Waldo

Rökning och operation

Javiss helt okej för min del, men då ska man fortsätta att leva på sina höga hästar också

Ingen (landstingsvård)vård för någon med missbrukssjukdommar eller där tillståndet uppstått pga missbruk
    Och det ska jävlar ta mig levas upp till

Ingen mer avgiftning eller missbruksvård
    Ingen vård för överviktiga
    Man slutar att laga karieshål på barn (här har man minsann missbrukat socker)
    Alla spädban som föds med skador från missbrukande mammor nekas vård
    Alla som får stressfrakturer från träning får sitta med sina brutna ben, man har missbrukat träning
    Könssjukdommar slutas att behandlas när man haft fler än två för det tyder på sexmissbruk

För min del har jag betalat för min egen privata vård dom senaste 20 åren.
    Folk kan behålla sin taffliga landstingsvård och skrika om ditten och datten
    Jag tror jag fortsätter att betala för det jag vill ha utan Bettan i Vetlanda ska lägga sig vad jag gör och inte jag

• Waldo
    Marsch skrev 2011-09-05 14:20:13 följande:
    Waldo - HUR kan du få det till att det handlar om höga hästar när det rent vetenskapligt är för patientens eget bästa och för att skydda sjukhuset från repressalier?
    Det handlar om var du ska dra gränser och vem som ska sätta dom gränserna
    Vems moral och etik är det som ska gälla?
    Din eller min?

Om landstingsvården inte ska operera där ett missbruk kan förvärra patienens tillstånde
    VILKA MISSBRUK SKA DÅ GÄLLA?
    Det är ok att snusa men inte röka?. Det är ok att supa men inte öka? Vems etik?

Om det gäller att att se till patientens bästa, ja då är vi inne på en helt annan diskusion, för då behöver vi förändra vården helt
    Då behöver vi fler sänga - DEt är patientens bästa
    Vi behöver längre och högre beläggning - DET är patientens bästa
    Vi behöver näringsrikare mat - DET är patientens bästa
    Vi behöver mer rehab - Det är patientens bästa
  • Waldo
    Jennie med ie skrev 2011-09-05 14:55:26 följande:
    Jag tycker inte det handlar om etik och moral, det handlar om bedömning av hurvida ingreppen är medicinskt motiverade eller ej. Om patientens ovilja att sluta röka eller gå ner i vikt eller sluta spela fotboll eller vad det nu är innebär att riskerna är så stora att ingreppen inte anses medicinskt motiverade eller tillräckligt säkra för att överväga riskerna så ser jag inget konstigt i att de också nekas dessa ingrepp... De ska däremot erbjudas rimlig hjälp att sluta röka/gå ner i vikt/sluta spela fotboll eller whatever, men när attityden är "jag vill inte sluta" och "jag är vuxen, ni bestämmer inte över mig!" så lär man knappast vara mottaglig för den hjälpen.
    Jo, men det måste ju då handla om någons beslut

Du ska få hjälp att sluta spela fotboll för du har en skada
    När spelar du för mycket fotboll? Vid 4 träningar i veckan? eller 3 eller 5?
    När anses det som ett yrke och när anses det som intresse? Vid division 3 eller 2? Vid en inkomst på 50 000?
    VEMS beslut? ditt eller mitt?

Ska dom som tränar i division 3 och 4 gånger i veckan få opereras, men dom som tränar i divison 4 och 5 gånger i veckan ska först gå på avgiftning för sitt missbruk?

Hur ställer vi oss till arbetsskador?
    När är det en arbetsskada och när är det en arbetsnarkoman?
    Om arbetsgivaren har aftt arbetsopp hela hösten och beordrat in dig på 50 timmar får du inte operation på din tennisarmbåge för du måste avgifta dig från ditt missbruk
    Men den som frivilligt har jobbat 49 timmars övertid under 1 månad får operera sin tennisarmbåge

Återigen, ska man in och rota i det här får man köra hela racet, för jag vill fan inte sluta spela fotboll
  • Waldo
    Sixxty skrev 2011-09-05 15:21:48 följande:
    Det handlar inte om ett etiskt ställningstagande utan ett medicinskt och det är läkarnas sak. Det här handlar om en planerad, icke akut operation där patienten bevisligen inte har mer ont än att hon kan välja att inte bli opererad. Av någon anledning förvandlas vuxna människor till småbarn när det diskuteras vård. Man kan plötsligt inte ta eget ansvar för sin situation, allt är vårdens fel. Hon har inte blivit nekad operation, hon har valt att inte följa de direktiv hon fått för att resultatet ska bli så bra som möjligt.

Jag skulle vilja se rubriken om man valt att operera ändå och något tillstött pga rökningen. Kan misstänka att det också hade varit vårdens fel.
    Jag är inte emot att man sätter gränser
    Jag följer alltid min läkares rekommendationer

Det handlar inte mitt inlägg om
Svar på tråden Rökning och operation