Inlägg från: sockerbecca |Visa alla inlägg
  • sockerbecca

Rökning och operation

A r a s skrev 2011-09-05 21:54:06 följande:

Hade vården sagt på samma sätt med en grovt ätstörd patient: "Om du inte väljer att börja äta nu så hjälper vi dig inte."

Att vara ätstörd är också ett val. Och en sjukdom. Men du måste välja att ta upp kampen mot den. Jag hade aldrig vågat utan att få hjälpen.

En ätstörd person som inte äter själv och inte får någon hjälp riskerar att dö.

Kvinnan i artikeln riskerar inte dö om hon inte genomgår knäoperationen. Däremot innebär rökningen ökade risker under och efter operationen, som kan leda till komplikationer, skador eller dödsfall. En läkare får inte skada patienter medvetet.
  • sockerbecca

Försöker hitta en bra jämförelse, lyckas nog inte riktigt, men nåt åt detta håll: en person som tvångsvårdas för självskadebeteende, som blir upprörd över att inte själv få klippa naglarna. "Jag vägrar sluta skada mig själv, det är mitt val som vuxen, men varför ska det få påverka om jag får klippa mina egna naglar eller inte? hit med saxen"

Jag hade inte gett den personen saxen, och inte opererat en person som inte gjort uppehåll i rökningen.

Svar på tråden Rökning och operation