Inlägg från: Jojile |Visa alla inlägg
  • Jojile

Rökning och operation

Kattdamen skrev 2011-09-05 09:08:29 följande:
    Vi vet ju inte om hon har fått erbjudande om att få hjälp med att hålla upp med rökningen. Tydligen vägrar hon helt bara.
    När man läser dina inlägg förstår man hur lite du kan om beronden.
  • Jojile
    Astarte skrev 2011-09-05 09:11:35 följande:
    Jag tycker att beslutet är fel. Jag gillar inte tanken på att man måste prestera vissa saker, eller vara på ett visst sätt för att få ta del av välfärden. Det är jättebra att Landstinget erbjuder hjälp med tobaksavvänjning, men att sätta det som krav är orimligt. Hoppas att de får backa på det.
  • Jojile
    Kattdamen skrev 2011-09-05 09:24:02 följande:
    Det kvittar. Hon väljer ändå rökningen framför operationen.

Hon behöver inte sluta, hon behöver hålla upp en tag.
    Det är helt underbart. Du tror att hålla upp ett tag är no big deal för en missbrukare? Läs på istället om vad ett beroende är, hur det påverkar din kropp och ditt huvud, vad ett missbruk gör med ditt sociala liv. När du lärt dig något, DÅ kan du påstå att hålla upp ett tag inte är så farligt.
  • Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 09:27:25 följande:
    Det finns hjälp att få ÖVERALLT för rökare som vill sluts. Jag är omgiven av fd rökare och är själv en. Det är inte lätt, men det går, vill man opereras och bli frisk finns det sker att rätta sig efter: inte röka, inte ta vissa mediciner, inte äta och dricka. Ska en som är matberoende vägra fasta inför op?! Det finns inte en kirurg dom skulle operera en sådan pat så vad är skillnaden?
    Det handlar inte om att rökare kan sluta röka på egen hand. Det handlar om att vi vill ha ett samhälle där vi bestämmer vilka som har rätt till vår välfärd. Jag hade köpt om det handlade om en strupoperation, där rökningen står i direkt förhållande till utgången för själva operationen.
    En knäoperation... ja, rökning KAN göra så läkningsprocessen förlängs. Är det en anledning god nog för att vi slopar rätten alla har till vård i Sverige?
  • Jojile
    Marsch skrev 2011-09-05 10:01:18 följande:
    Förvisso, ändå är det miljontals människor som lyckas. Man vet kanske inte om man kan sluta förrän man faktiskt provat? Det är klart att det är en big deal men mycket i livet är en big deal. Vissa grejer måste man göra.
    Varför förutsätter du att rökare har provat att sluta? Många, alla rökare jag känner faktiskt, har försökt flera gånger. Att göra det där valet ni alla är så besatta av, att VÄLJA att sluta röka, är skitlätt. Alla kan göra det. Det är hur mkt man klarar av att stå emot när det allra värsta abstinensen slår i, då handlar det inte om ett val längre. För många är det extremt ångestframkallande, många känner fysisk smärta och mår otroligt dåligt. Det är sorgligt att se hur lite kunskap och empati vuxna människor har för varandra. Allt handlar om JAG JAG JAG JAG. JAG klarade minsann att sluta röka, så då är det inte svårt för någon. Vilken jävla fantasivärld. 

Miljontals människor lyckas sluta, ja. Samtidigt finns det miljontals människor som inte lyckas. Tror du att den där miljonen som slutat har lagt ner ciggen helt plötsligt och aldrig fått ett återfall? Tror du att alla som lyckas, lyckas på egen hand? Eller räknar du in alla de som lyckats sluta röka med professionell hjälp?

Förutsätter du att alla som inte lyckas egentligen inte vill vara rökfria?
    Genom att läsa dina inlägg ser man tydligt att du tror att alla som slutat röka är viljestarka människor som bara har lyckats sluta på egen hand, medan alla som inte lyckas inte bryr sig och inte vill.
  • Jojile
    Kattdamen skrev 2011-09-05 10:02:12 följande:
    Du får det att låta som det inte finns några rökare som har klarat av att sluta.

Personen i artikeln vill inte sluta.
    klart det finns, och om det var det du kunde utläsa av mitt inlägg så skrev jag tydligen illa. För jag ville få dig att förstå att världen inte är så underbart svart och vit som i din värld.
  • Jojile
    MariSeptember skrev 2011-09-05 12:21:56 följande:
    Säkert redan sagt men om hon vill ha hela eller merparten av operationskostnaderna betalda med skattepengar, acceptera kraven och håll käften eller gå därifrån. Alla vet att det är dåligt att röka, hur mycket skattepengar går inte åt varje år till att rädda gamla envisa rökare som inte har några lungor kvar?

Det kan man fråga sig, fast i just detta fall handlar det inte om hennes lungor, det handlar om hennes knä.
    Men med denna logik kan vi ju börja diskutera alla tjockisar som gör GBP eller operationer som är av följd av deras övervikt. Alla vet väl hur dåligt det är att vara tjock?

• Jojile
    JA77 skrev 2011-09-05 10:05:49 följande:
    Ja. En knäoperation är inte livshotande.
    OK. Då tycker jag vi helt enkelt inför att man får betala kalaset för all vård, om det inte är livshotande.
  • Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 10:09:15 följande:
    Har du själv slutat röka?

Vad har det med saken att göra? Men ja det har jag, flera gånger.

JA77 skrev 2011-09-05 11:06:20 följande:
    Om vi ska prata missbruk/beroendevård, så kallas det inte "få" återfall. Återfall TAR man.

Men herregud. Du har helt rätt och tack för att du klargjorde det så att man förstod vad jag menade... Suck!

• Jojile
    aprilmamma44 skrev 2011-09-05 12:35:49 följande:
    tror du behöver läsa på lite mer om rökningens effekt på kroppen och dess fömåga att reparera sig efter exempelvis en knäoperation. Förmågan att läka utan komplikationer är kraftigt nedsatt om man röker. Att dessutom operera i en led...det gör det hela ännu värre. Hennes lungor är inte det stora problemet i den här historien. Förmågan att andas under operationen kommer anestesiläkaren hjälpa henne med.
    Nä, fast nu svarade jag mer på inlägget om alla rökare som får vård, trots deras förstörda lungor. Jag har inte nämnt att hennes lungor har något med det här att göra.
Svar på tråden Rökning och operation