Inlägg från: Tokern |Visa alla inlägg
  • Tokern

Rökning och operation

Det är i mina ögon oetiskt att operera en patient  som har stora riskfaktorer för att fara illa av operationen. Rökning är en riskfaktor vid alla operationer. Självklart ska man insistera på rökstopp före och efter operationen om den inte är akut, för att patienten ska ha bästa möjliga chans att gynnas av operationen.

• Tokern
    Jojile skrev 2011-09-06 18:18:38 följande:
    Fast iom tobaksskatten så kan man ju säga att hon har betalat op själv redan.
    Fast man har fortfarande problemet med att en bra läkare inte genomför åtgärder som är för riskabla. Man kan se det som läkarens etiska ansvar att neka. Det innebär att hon fortfarande måste hitta en oseriös ortoped.
  • Tokern
    Jojile skrev 2011-09-06 18:32:57 följande:
    Absolut jag håller med. Jag har inte heller sagt att själva kravet på rökstopp är absurt i sig. Däremot vänder jag mig mot hur många resonerar i denna tråd, och framförallt att hon ska betala själv.
    Det gör hon genom att betala skatt, precis som du och jag. Hon betalar också runt 20 kr/paket i tobaksskatt. Just kvinna i AB rökte ett paket om dagen, dvs 7300kr extra i skatt varje år.
    Oj, då måste hon röka i många år för att finansiera en operation! Men jag håller med om att det inte bara är att få en privat op-oavsett vem som betalar vill man ju ha en seriös ortoped Flört
Svar på tråden Rökning och operation