Inlägg från: Jojile |Visa alla inlägg
  • Jojile

Rökning och operation

Marsch skrev 2011-09-05 12:37:47 följande:
    Ja, det vet de allra flesta. Precis som med rökning. Men vad menar du med inlägget? Alla tjockisar som gör GBP måste förbereda sig noga med egna åtgärder innan de får sin operation. En operation som ofta handlar om att förbättra livskvalitén.
    Vad jag menar med inlägget? Precis samma sak som jag har skrivit innan. Jag tycker det är skrämmande att så många människor hellre vill att någon går runt och har ont än får vård som finns tillgänglig. Många tidigare i tråden har just jämfört GBP-op med rökning i samband med op, därför följde jag det spåret. Som även det har nämnts tidigare, så får den som ska genomgå en GBP-op hjälp, råd och stöttning med ett team av läkare/dietister o.s.v. Ja, det är patienten som måste gå ner i vikt, men bakom sig har hen ett enormt stöd.
    Missförstå mig inte, jag tycker inte det är något dåligt överhuvudtaget med detta, MEN jag tycker att sålänge man inte erbjuder en rökare samma form av stöd så kan man inte sitta och säga att rökare får skylla sig själva.

Några skriver att man kan söka info själv, att det är vad man SKA göra när man vill sluta röka. Någon skrev om visitkort till sluta-hjälpa-linjen.
    Då menar jag, är det inte lika lätt idag att söka information om nyttig kost och hur man går ner i vikt?
  • Jojile
    Mina8401 skrev 2011-09-05 12:39:13 följande:
    Hon får helt och hållet skylla sig själv. Är hon så jävla dum att hon vägrar sluta röka för att få operationen så får hon stå sitt kast och ha ont i stället.
    Svårare än så är det inte.

Varför ska rökare envisas med att dom har rätt att göra sina egna val om dom vill sluta eller inte, men så fort dom blir nekade något pga rökningen så blir det ett jävla liv?!
    Dom är helt på det klara med att dom försör både sin egen och ANDRAS hälsa genom att suga på giftpinnarna!

Personligen så förstår jag inte hur nån kan vara så dum att man frivilligt röker.
    Har dom då gjort VALET att röka, då tycker jag att dom även avsagt sig rätten till vård för all skada som rökningen utsätter dom för.
    Hur får du det till att kvinnans rökning är orsaken till hennes skadade knän?
  • Jojile
    Skruttelito skrev 2011-09-05 13:20:18 följande:
    Jag tycker att man alltid ska rekomendera rökstopp före en planerad operation. Och när det gäller vissa operationer tycker jag att man kan ha det som krav, ja. Jag tror att många blundar för de ökade riskerna för komplikationer som rökningen innebär i samband med en operation. Däremot måste man såklart alltid erbjuda stöd och hjälp för dessa personer för att klara av det.
  • Jojile
    Waldo skrev 2011-09-05 14:11:50 följande:
    Javiss helt okej för min del, men då ska man fortsätta att leva på sina höga hästar också

Ingen (landstingsvård)vård för någon med missbrukssjukdommar eller där tillståndet uppstått pga missbruk
    Och det ska jävlar ta mig levas upp till

Ingen mer avgiftning eller missbruksvård
    Ingen vård för överviktiga
    Man slutar att laga karieshål på barn (här har man minsann missbrukat socker)
    Alla spädban som föds med skador från missbrukande mammor nekas vård
    Alla som får stressfrakturer från träning får sitta med sina brutna ben, man har missbrukat träning
    Könssjukdommar slutas att behandlas när man haft fler än två för det tyder på sexmissbruk

För min del har jag betalat för min egen privata vård dom senaste 20 åren.
    Folk kan behålla sin taffliga landstingsvård och skrika om ditten och datten
    Jag tror jag fortsätter att betala för det jag vill ha utan Bettan i Vetlanda ska lägga sig vad jag gör och inte jag
  • Jojile
    Starkast skrev 2011-09-05 23:18:12 följande:
    Rökning är ingen sjukdom.

Därimot finns sjukvården till för att hjälpa sjuka människor (varför uppkom den annars?)
    Ätstörningsproblem tillhör sjukvård, vilket inte rökning gör.
    Nej, det är det inte. Precis som att hetsäta inte är en sjukdom, eller det aktiva valet att svälta sig inte är en sjukdom. Men själva missbruket är en sjukdom.
  • Jojile
    Marsch skrev 2011-09-06 09:51:17 följande:
    Sedan när är bulimi inte en sjukdom, t ex?
    Jag tror inte du läser mina inlägg, och absolut inte i förhållande till de inlägg jag svarar på.
    JennyF skrev att rökning inte är en sjukdom.
    Jag höll med henne eftersom själva rökningen som handling inte är en sjukdom.
    Själva handlingen en bulimiker utför är inte heller en sjukdom. Handlingen att trycka i sig mat och sedan kräkas är inte sjukdomen.
    SJUKDOMEN är missbruket. Förstår du nu?
  • Jojile
    infragilis skrev 2011-09-06 09:33:26 följande:
    Nja, alltså, med tanke på tobaksskatten betalar hon nog sina bidrag själv, om hon nu inte arbetar. Tobaksrökningen går på plus minus noll i samhällsbudgeten.
  • Jojile

Jag undrar fortfarande varför ingen har svarat på varför det är fullt rimligt att överviktiga får hjälp av ett helt team med det förberedande, medan en rökare ska ta eget ansvar och sluta röka helt ensam utan stöd?

Nu vill jag inte ha svar att sjukvården visst erbjuder hjälp, jag hänvisar däremot till alla inlägg i denna tråd där ni anser att en rökare kan "kolla på alla anslag som finns på alla väggar överallt", som någon skrev tidigare...

• Jojile
    Marsch skrev 2011-09-06 10:08:48 följande:
    Visst, så kan man se på det om man vill hårdra det. Och ser man det så, ja då är väl alla människor på något sätt och vis sjuka. I dagens läge verkar så gott som allting kunna klassas som en sjukdom som man som individ är helt maktlös inför. Offerkoftan ska på så ofta det bara går.
    infragilis skrev 2011-09-06 09:57:09 följande:
    hahaha
    För övrigt undrar jag varför du skrattar?
    Men varför sitter du och gör skillnad på missbruk och missbruk? Varför är det så att just rökning är ett missbruk som inte tas på allvar hos andra? Exakt VARFÖR är en rökare en idiot som får skylla sig själv, men en anorektiker är det synd om? En alkoholist eller heroinist är det ingen som på allvar tycker kan sluta missbruka på egen hand, genom att ta sitt "vuxna ansvar" och ringa någon jävla stödlinje.
  • Jojile
    Marsch skrev 2011-09-06 10:36:03 följande:
    För att jag tycker mig se att det finns skillnader mellan olika missbruk. Jag är inget proffs men det är vad jag upplever när jag ser på mina egna erfarenheter och vad jag läst mig till.

Jag är förmodligen lite förblindad av min avsky för rökning men jag har hört om X antal fler som slutat röka på egen hand än vad jag hört om heroinister som slutat själva. En heroinist och en alkoholist måste också göra aktiva saker på egen hand för att sluta missbruka. Ingen kan göra det åt dem. Man kan aldrig hjälpa den som inte vill bli hjälpt och har personen offerkoftan på så blir det ännu svårare. Hjälpen söker upp tyngre missbrukare på ett annat sätt ibland än vad den gör rökare men i regel har nog varje rökare haft någon/ra som propsat på rökstopp och pratat med personen om alternativ. Husläkare brukar alltid fråga om patienten är rökare och svarar patienten ja så frågar de vidare om de behöver hjälp att sluta.
    Rökare kan få läkemedel utskrivna av läkare till hjälp och det finns stödgrupper och en uppsjö av metoder att prova på. Allt från läkemedel till hypnos och akupunktur med mera. Man får kanske prova sig fram till den metod som bäst passar en som individ.

Som jag försökt få fram tidigare så vet jag att det är svårt att sluta röka. Jag tvivlar inte alls på det. Det är svårt att sluta missbruka och jag tar rökning på allvar även om du inte tror det. Det har jag ju vuxit upp med men jag står fast vid att det alltid krävs karaktär, jävlaranamma och vilja för att ha en chans till att bryta sina onda cirklar.
    Nä, men det är ju inte så konstigt att du upplever fler rökare som slutar själv än heroinister. Hur många rökare känner du till i förhållande till heroinister?
    Jag har aldrig skrivit att en rökare inte ska sluta röka själv, jag vänder mig däremot kraftigt mot denna inställning att en rökares beroende och missbruk inte är samma sak som ett annat missbruk, trots att det många gånger har påvisats att just nikotinberoende är en av de starkaste beroendet. Men det spelar ingen roll hur mycket det tas upp, för det är bara buffel och båg, för innerst inne är en rökare inte beroende utan bara en viljelös krake som inte VILL vara fri från sitt missbruk. Det är ett otroligt sorgligt sätt att se på sina med människor.
    Jag förstår att det är svårt att sätta sig in i hur en rökares abstinens och beroende ter sig, om man inte är rökare själv. Tillochmed rökare har svårt att sätta sig in i varandras situationer, så att en icke-rökare har det är föga konstigt.

Vad är det för skillnader du ser i olika missbruk? Är det hur man blir påverkad av just det man är beroende av? Är det hur abstinensen ter sig? Exakt vad är det som gör att du tycker att du kan göra skillnad på en rökare och en alkoholist?

Självklart har en missbrukare en offerkofta på sig. Det har väl alla missbrukare? Man tycker synd om sig själv, det är jobbigt och hela världen är emot en, oavsett om det handlar om en cigg eller en spruta. Och en offerkofta väger jäkligt mkt, och när folk inser att det är det som är en stor del av rehabiliteringen, att få av sig den där kofta, så kanske det öppnar upp för ett mer empatiskt samhälle än vad vi ser här.
Svar på tråden Rökning och operation