Rökning och operation
Jojile skrev 2011-09-05 12:48:00 följande:
Vad jag menar med inlägget? Precis samma sak som jag har skrivit innan. Jag tycker det är skrämmande att så många människor hellre vill att någon går runt och har ont än får vård som finns tillgänglig. Många tidigare i tråden har just jämfört GBP-op med rökning i samband med op, därför följde jag det spåret. Som även det har nämnts tidigare, så får den som ska genomgå en GBP-op hjälp, råd och stöttning med ett team av läkare/dietister o.s.v. Ja, det är patienten som måste gå ner i vikt, men bakom sig har hen ett enormt stöd. Missförstå mig inte, jag tycker inte det är något dåligt överhuvudtaget med detta, MEN jag tycker att sålänge man inte erbjuder en rökare samma form av stöd så kan man inte sitta och säga att rökare får skylla sig själva.
Några skriver att man kan söka info själv, att det är vad man SKA göra när man vill sluta röka. Någon skrev om visitkort till sluta-hjälpa-linjen.
Då menar jag, är det inte lika lätt idag att söka information om nyttig kost och hur man går ner i vikt?
Jag tänkte mig detta scenario när jag läste artikeln i morse:
"För att få denna operation så måste du sluta röka fyra veckor innan operationen och upphöra sex veckor efter därför att bla bla bla..." säger läkaren.
"VA?! Jag tänker INTE sluta att röka. DU kan inte tala om för mig vad jag ska göra. Ge mig min operation! Jag har rättigheter!" säger kvinnan.
"Det kan jag inte göra pga risker och regler. Det är för din egen skull och sjukhusets bla bla bla..." säger läkaren.
"Jag har hellre ont än slutar röka! Jag ska anmäla det här!" säger kvinnan och går.
Frågan är om läkaren ens hann berätta om rökavvänjning..? Ja det var i alla fall vad som flög igenom min hjärna. I synnerhet eftersom kvinnan inte verkar ha frågat om hur rökavvänjningen isåfall skulle gå till.
Jovisst, därför får du inte en GBP vad jag vet om du inte provat allt redan. Ibland handlar det om att rädda liv, ibland om att bryta en ond cirkel. Dessvärre kan man inte operera bort röksug men man kan operera och hjälpa mot fetma. Det ena gör ju inte det andra till något som är fel. Är du fet pga matmissbruk så är risken stor att du blir fet igen oavsett operation. Är du fet pga rubbning i ämnesomsättningen så kan viktoperationen säkert hjälpa och så medicin på det sen så kan du kanske hålla din matchvikt livet ut och må bra.