• EllanEriksson

    Förvägras ledighet!

    Trodde aldrig att jag skulle starta tråd om nått sånt här men men.. 

    En 8-årig pojke vägras ledighet av rektorn på sin skola i Sundsvall.
    Två omgångar med två månaders mellanrum, en gång för älgjakt och en gång under en resa till England med familjen som redan är betald. Allt som allt handlar det om två dagar under dessa omgångar..
    Rätt eller fel?

    Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13574549.ab 

    Jag själv tycker att det är fel att han inte kan få följa med på en dags jakt och bara vara borta en dag under en planerad familjeresa.. Seriöst! Gymnasium och högstadier ger beviljar ledighet av MINDRE!
    Men är mera intresserad av att höra vad andra tycker ^^ 

  • Svar på tråden Förvägras ledighet!
  • Kattdamen

    Men varför planerar de in saker när de vet att det är skola? Vilka korkade föräldrar.

  • Mentat

    Nu vet jag inte om Aftonbladet presenterar alla omständigheter men rent principiellt måste det vara galet att beställa och betala en resa innan man har fått klartecken från skolan. Den delen får föräldrarna helt ta på sig själva oberoende av vad man tycker om rektorns beslut.

  • EriLa

    Kan tycka att det är lite "väl" att inte bevilja två dagars ledighet, men samtidigt är det skolplikt för alla barn som går i grundskolan. Föräldrar kan därför inte "räkna" med att få beviljad ledighet och enligt mig borde resor eller dyl. planeras bättre... Vi vet heller inte omständigheterna till att ledighetens inte beviljas, kan ju vara att eleven har väldigt stor frånvaro sedan tidigare, eller att lärare anser att det blir kunskapsmässigt svårt för eleven att ta igen det han/hon missat....

  • hon mot strömmen

    Det är en hårdare tolkning av skollagen som ska tillämpas efter som barnen har skolplikt och det snacket. Blev informerad i kväll på skolan att det blir hårdare tag för att bevilja ledighet.

  • EllanEriksson

    Jag har fått beviljad ledighet för att åka med och se på våran häst som skulle starta på Jägersro... Då skulle jag vara borta 2 dagar samma vecka...
    Jag tycker det är skumt att det är så långt mellan..
    Fick under 7an följa med min kusin en dag på älgjakt... Behövde inte ens lämna in en lapp om det..

    Tycker helt ärligt bara det känns konstigt att det inte beviljas när det handlar om två dagar så långt emellan..
    Visst AB kanske inte har med alla aspekter men ändå.. :-

  • PVeraB

    Det är en ny skollag och det är svårare få beviljat ledighet

  • Ann-Louise

    I onsdags var jag på föräldramöte och då sa rektorn att varje klasslärare själva fick ge tre dagar ledigt till en elev, men om det gällde längre ledighet var han tvungen att bevilja det.

  • Betty Boop

    Det är ju ganska korkat att boka och betala en resa INNAN man har ansökt om ledighet! Man kan liksom inte ha som argument att resan redan är bokad och betald.

Svar på tråden Förvägras ledighet!