• Anonym (En ung tjej)

Hur man gör ett avföringsprov

Jag har nyss varit och tagit ett blodprov idag för min dåliga mage(har haft diarré i en lång period) men skall också göra ett avföringsprov ): Ser verkligen inte fram emot det, för skall göra det för första gången samt så ska jag göra det i tre dagar i rad. Men då undrar jag... kan man ta bajset som har hamnat i toan? Eller hur gör man D:

(Och jag kommer inte lämna in mitt prov i en liten burk som man ser på tv utan på ett papper typ.)

Som sagt, usch o bleh.

• Svar på tråden Hur man gör ett avföringsprov
  • Anonym

är det inte lättare att bajsa direkt i burken än att vara nere i toastolen och gräva?
    varför ska du inte lämna det i en burk? på ett papper?? låter ju sjukt. ska du gå omkring med en stinkande bajskorv och även sitta med den i väntrummet eller vadå?!

• Scream2

Du ska väl bara fånga upp en liten bit på ett papper som du sen lägger i nån form av behållare? Lägg papper nere i toastolen och så landar avföringen där så kan du skopa upp det du behöver.

• erajka

Man lägger toalettpapper i toastolen, sen låter det konstigt att du inte fått ett slags provrör med en typ av sked på. Sen doppar man "skeden" i avföringen på 3 olika ställen ungefär.

• Anonym

Nu vet jag inte vad för sorts avföringsprover du ska lämna men instruktionen jag fått är att man antingen ska bajsa på en massa toalettpapper eller i en låda man lägger på toalettstolens botten. Detta för att bajset inte ska bli blött.

• Anonym (Ulcerös colit)

Hej
    Det kan vara svårt att ta upp det ur toan, jag brukade köpa aluminiumformar, du vet sådana där stora som man kan baka i. Lägg papper i toastolen och ställ kakformen på. Så kan du bajsa i formen. Se till att ha en avfallspåse till hans så att du snabbt kan lägga i byttan i den och försluta så du slipper lukten. Bästa sättet om m,an har diarre!  Har bara topsat och lagt i en burk tidigare men detta är kanske en annan variant. Lycka till

Svar på tråden Hur man gör ett avföringsprov