• Nikis

Timanställd!?

Jag har några frågor, är det någon här som är gravid och timanställd som känner att sjukskrivning skulle sitta fint? Vet någon hur man kan få pengar på något sett?

Jag är timanställd och blir bokad dag för dag, ibland får jag något pass inbokat någon vecka fram, men jag har inget direkt schema.. Hur ska jag göra? Jag är gravid i vecka 13, och har foglossning, jobbar inom psykiatrin och äldreomsorgen, fem olika arbetsställen. Ibland jobbar man själv, och långa pass. Jag har så sjukt ont mot eftermiddagarna och kvällen, jag kan knappt sitta, stå, gå.

Jag får ju inga pengar om jag blir sjukskriven och jag mår dåligt när jag tänker på att jag måste jobba in i mitten av januari för att sen gå på gravidpenning (om den blir beviljad). Usch det känns fruktansvärt jobbigt.. Vet någon hur man kan gå till väga, eller någon som förstår mig?

• Svar på tråden Timanställd!?
  • Eber

Får du akassa när du inte arbetar? För då borde dom väl beräkna din sgi som heltid? Eller är jag helt ute och cyklar? Har för mig att det var så innan iaf.

• Lindadjo

Har du jobbat som timanställd länge? Du får ju tillgodoräkna de timmar du jobbat, för att fastställa din sgi. Fyll i arbetsgivarintyg om hur mycket du jobbat senaste året eller så, och skicka in det till försäkrningskassan. Det är väl klart man måste kunna vara sjukskriven fast man är timanställd. Det är ju sedan det sgi:et du baserar din föräldrapenning på.

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Nikis
    Eber skrev 2011-09-05 17:13:25 följande:
    Får du akassa när du inte arbetar? För då borde dom väl beräkna din sgi som heltid? Eller är jag helt ute och cyklar? Har för mig att det var så innan iaf.
    jag tror du har rätt att man får stämpla de dagar man inte jobbar upp till heltid, men jag har inte a kassa :(
  • Nikis
    Lindadjo skrev 2011-09-05 17:17:01 följande:
    Har du jobbat som timanställd länge? Du får ju tillgodoräkna de timmar du jobbat, för att fastställa din sgi. Fyll i arbetsgivarintyg om hur mycket du jobbat senaste året eller så, och skicka in det till försäkrningskassan. Det är väl klart man måste kunna vara sjukskriven fast man är timanställd. Det är ju sedan det sgi:et du baserar din föräldrapenning på.
    Jaja, jag är inte rädd för sgi:n utan de är nu hur jag ska få pengar innan jag går på gravidpenning, jag känner inte att jag orkar jobba så mycket mer. Det tar verkligen emot och de gör så ont när de känns som hela benet domnar bort. 
  • Lindadjo
    Nikis skrev 2011-09-05 17:24:43 följande:
    Jaja, jag är inte rädd för sgi:n utan de är nu hur jag ska få pengar innan jag går på gravidpenning, jag känner inte att jag orkar jobba så mycket mer. Det tar verkligen emot och de gör så ont när de känns som hela benet domnar bort. 
    Du får ju pengar från försäkringskassan om du blir sjukskriven nu, samma ställe som du sedan får gravidpenning ifrån, och  föräldraledighet. Baserat på din sgi. Eller? Jag förstår inte hur du menar?
  • Nikis
    Lindadjo skrev 2011-09-05 17:48:44 följande:
    Du får ju pengar från försäkringskassan om du blir sjukskriven nu, samma ställe som du sedan får gravidpenning ifrån, och  föräldraledighet. Baserat på din sgi. Eller? Jag förstår inte hur du menar?
    Jaha så om jag blir sjukskriven får jag pengar från försäkringskassan? Jag har ju ringt dom och frågat och då har dom sagt att jag kan gå ner i tid innan graviditetspenningen börjar men inte få någon sjukpenning om jag inte har fast anställning? Men du menar att jag visst kan få sjukpenning av dom? :)
  • Lindadjo
    Nikis skrev 2011-09-05 18:09:59 följande:
    Jaha så om jag blir sjukskriven får jag pengar från försäkringskassan? Jag har ju ringt dom och frågat och då har dom sagt att jag kan gå ner i tid innan graviditetspenningen börjar men inte få någon sjukpenning om jag inte har fast anställning? Men du menar att jag visst kan få sjukpenning av dom? :)
    sgi -sjukpenning grunnande inkomst. Har du inte rätt till sjukpenning får du ju heller ingen föräldrapenning, eller graviditetspenning, då det grundar på samma sak. Tycker du ska ringa igen, eller gå in på försäkringskassan och prata med de personligen.
  • Nikis
    Lindadjo skrev 2011-09-05 18:16:16 följande:
    sgi -sjukpenning grunnande inkomst. Har du inte rätt till sjukpenning får du ju heller ingen föräldrapenning, eller graviditetspenning, då det grundar på samma sak. Tycker du ska ringa igen, eller gå in på försäkringskassan och prata med de personligen.
    ja de har du rätt i. jag ska ringa dom direkt. du är den fösta som svarar så. har tagit upp detta i trådar förut och då har folk svarat att jag inte kan få någon sjukpenning om jag inte har ett fast schema att gå efter då man får betalt för arbetstiderna, eller vad jag nu ska säga :P
  • Lindadjo

Jag är absolut ingen expert på området ska jag dock tillägga! Jag kan mycket väl ha fel...

• Nikis
    Lindadjo skrev 2011-09-05 18:18:35 följande:
    Jag är absolut ingen expert på området ska jag dock tillägga! Jag kan mycket väl ha fel...
    Jag hoppas att du är lite expert och har rätt :) Tack för hjälpen jag ska ringa nu :)
  • Nikis

Men det är väll inte alla som blir beviljade sjukpenning av fk heller? Även fast man har läkarintyg att man inte får jobba verkar det som att dom helst inte vill ge ut några pengar?

• Eber

Japp det stämmer! Det sitter dom och bedömmer själva, vissa kan bli nekade för samma sak som vissa får genom utan problem. Läkarintyg är bra att ha, men inget måste, bara man är duktig på att beskriva sitt arbete och hur man mår. Lycka till!

• Nikis
    Eber skrev 2011-09-07 21:52:03 följande:
    Japp det stämmer! Det sitter dom och bedömmer själva, vissa kan bli nekade för samma sak som vissa får genom utan problem. Läkarintyg är bra att ha, men inget måste, bara man är duktig på att beskriva sitt arbete och hur man mår. Lycka till!
    Fan det suger ju, jag vågar inte ens ta emot ett läkarintyg av min läkare ifall jag inte får igenom min ansökan, då kan jag ju ändå inte gå tillbaka till jobbet :O Usch de är helt sjukt. vad ska man göra?
  • Lindadjo
    Nikis skrev 2011-09-08 07:29:09 följande:
    Fan det suger ju, jag vågar inte ens ta emot ett läkarintyg av min läkare ifall jag inte får igenom min ansökan, då kan jag ju ändå inte gå tillbaka till jobbet :O Usch de är helt sjukt. vad ska man göra?
    Det är klart du kan jobba fast du får läkarintyg. Med ett läkarintyg är det ju lättare att överklaga försäkringskassans beslut. För man får ju alltid en andra chans. Deras första beslut är inte skrivet i sten. Känner många som inte fått gravidpenning tex, överklagat beslutet och då fått igenom det. Det gäller bara att stå på sig. Och beskriv till punkt och pricka hur jobbigt det är och varför du inte kan jobba.
Svar på tråden Timanställd!?