• sancia

Ägg-och mjölkallergiker med väldigt dålig mage- hjälp!!

Hej!

har en son på drygt två som har konstaterad mjölk-och äggallergi. Mjölk har vi uteslutit sen han var en månad och ägg sedan han var fyra månader. Vid cirka ett års ålder stabiliserade magen sig och vi bytte 1-2 bajsblöjor per dag på honom. Han började sedan förskolan vid 1.5 års ålder och blev dålig i magen igen. 5-6 väldigt lösa blöjor som inte luktar friskt. Så fort vi har honom hemma ett par dagar blir magen bättre och i sommar (när sonen varit hemma) har han bajsat normalt igen.

Nu började han förskolan för två veckor sedan igen och magen är väldigt dålig. Jag har försökt prata med förskolan, men kan inte komma på vad det är han äter där som han inte äter hemma. Soja äter han varken på förskolan eller hemma.

Jag har pratat med hans läkare, men han säger att det inte är något problem så länge som han går upp i vikt, men jag blir ändå fundersam. ÄR det någon som har varit med om samma sak? ni som har barn med mjölk-och äggallergi, vad är de mer känsliga för?

Sonen får prickar ibland av viss mat och nyser av bananer, men det äter han ju även när han är bara hemma....

Alla råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ägg-och mjölkallergiker med väldigt dålig mage- hjälp!!
  • Lena

de slarvar inte och ger honom laktosfri och inte mjölkfri?

• sancia

Jag vet att han får havremjölk att dricka. Maten lagas på ett annat ställe. Först ersatte de med sojaprodukter, men det har de slutat med (efter att vi bad de). Vi bad förskolan kolla igen nu i höst, men de sa att de inte använder soja.

• Lena
    sancia skrev 2011-09-05 20:36:57 följande:

Jag vet att han får havremjölk att dricka. Maten lagas på ett annat ställe. Först ersatte de med sojaprodukter, men det har de slutat med (efter att vi bad de). Vi bad förskolan kolla igen nu i höst, men de sa att de inte använder soja.

Jag kan mycket väl tänka mig att det slavas i centralköket eller att de inte har förstått skillnanden mellan laktos och mjölkprotein
  • annakoh1209

funderar också på det 
    det felet gjorde våran 5årings förskola

kolla så han inte är allergisk emot något mer än det ni vet :)

våran 3åring tål ej mjölk men efterhand han började på förskola vid 1års ålder blev han sämre

det visade sig att han var allergisk emot Äpple,Päron,röda bär,parfym,

• frösen

Hej

Har en väninna vars barn är mjölkallergisk, så illa att det ex inte går att förvara bröd ihop eller ens skiva bröd med samma kniv, Hon kan inte använda samma stekjärn. Be förskolan kolla upp mat förvaringen, de är mitt tips.
    mvh  

• mamma till tre busungar

Min första tanke är om det kan vara så att soja också är ett problem?

Annars - kan det vara så att de på förskolan inte riktigt har koll? Typ skär med samma kniv i livsmedel som barnet inte tål och sedan i det barnet ska äta? 

sancia skrev 2011-09-05 20:36:57 följande:

Hur är det med smöret och brödet vid mellanmål?
  • cosinus

Jag gissar också på att det är ägg eller mjölk som är boven. Antingen att de gör fel, att det kontamineras av andra rätter som det kommer i kontakt med eller helt enkelt att din son lyckas få/sno mat av sina kompisar vid lunchen, äter smulor från golvet, gemensamma bestick som maten tas med eller något liknande.

Är det alltid och varje dag ligger ju mjölken närmast till hands för det borde ju finnas smör och mjölk varje dag på dagis. Ägg däremot förekommer ju inte varje dag. På mina barns dagis åt de dock ägg till frukost varje dag och det var så vi upptäckte att min son inte tålde ägg. Kan det ligga äggsmulor någonstans så är det ju möjligt att det är det också men annars gissar jag på mjölken.

• skånegås

Soja finns ju i de flesta margariner och jag skulle tycka det var konstigt om de aldrig fick det på förskolan. I kakor, bullar, vissa korvbröd, påläggssmör.... T.ex innehåller Mildas mjölkfria det.

Annars skulle jag också gissa på att de inte sköter hygienen så bra även om de förstått skillnad på laktos och mjölkfritt... Tänk alla andra barn som kladdar och tappar på golvet. Ostbitar, filkladd mm mm. Han får inte i sig av det då?? Eller att de kanske använder samma bestick, inte gör rent diskborsten imellan el liknande..

Blir han dålig VARJE dag han är på dagis??

• skånegås

Eller så tänker de inte på att de flesta sorters leverpastej innehåller mjölk liksom olika prickigkorvar... Kanske inte läser på allt..

skånegås skrev 2011-10-21 14:23:50 följande:
    Eller så tänker de inte på att de flesta sorters leverpastej innehåller mjölk liksom olika prickigkorvar... Kanske inte läser på allt..
    Mmmmm...så kan det vara...leverpastej innehåller oftast mjölk.

Eller så säger de som min svärmor: Är det mjölk i ost? Cool
  • tifa

Kostdagbok? kanske kan personalen vara hjälpsamma med det och så kan ni själva se igenom, kanske har ni bättre koll vad som funkar och inte. Eller ta hjälp av en dietist! Försök att få kostdagboken så noga som möjligt, med mängd, typ av livsmedel och vilket märke och kanske till och med när på dagen. Det kan vara krångligt för personalen, men å andra sidan är det krångligt för er att oroa er, och för er son som uppenbarligen inte verkar må så bra i tarmen...

Svar på tråden Ägg-och mjölkallergiker med väldigt dålig mage- hjälp!!