• Anna Paulita

Du med en niondeklassare hemma!

Om du skulle gå på en informationskväll gällande gymnasiet, vad skulle du vilja veta om gymnasiet? Gällande behörighet, betyg, meritpoäng, högskoleförberedande och yrkesförberedande program osv.

Vad är intressant för er familj? 

• Svar på tråden Du med en niondeklassare hemma!
  • Rix

Har läst mig till det jag vill veta, sen är det ju lite sonens ansvar med.

• FruG

Jag vill veta allt eftersom det är mitt första barn som nästa år börjar på gymnasiet.
    Jag har ju ingen erfarenhet av det innan så jag hoppas att lärarna ger den information vi behöver samt att det ska finnas att kunna läsa sig till.
    Så jag vet nu inte i förhand vad jag vill veta. Kanske blir lättare sen att svara på frågan ; Vad borde jag ha fått veta innan som jag inte fick

Men jag vill veta allt jag behöver för att jag ska kunna hjälpa min dotter att göra ett så bra val som möjligt.

• Anna Paulita
    Rix skrev 2011-09-09 14:14:00 följande:
    Har läst mig till det jag vill veta, sen är det ju lite sonens ansvar med.
    Har ni ingen SYV på din sons skola?
  • Anna Paulita
    FruG skrev 2011-09-09 15:21:44 följande:
    Jag vill veta allt eftersom det är mitt första barn som nästa år börjar på gymnasiet.
    Jag har ju ingen erfarenhet av det innan så jag hoppas att lärarna ger den information vi behöver samt att det ska finnas att kunna läsa sig till.
    Så jag vet nu inte i förhand vad jag vill veta. Kanske blir lättare sen att svara på frågan ; Vad borde jag ha fått veta innan som jag inte fick

Men jag vill veta allt jag behöver för att jag ska kunna hjälpa min dotter att göra ett så bra val som möjligt.
    Har ni ingen SYV på din dotters skola?
  • lövet2

Intressant för vår del har varit:
    *Busstider? Busskort?
    *Boende? Vad finns för elever som veckopendlar?
    *Studiebidrag - när söker man, hur söker man, vilka månader betalas det ut?
    *Inackorderingstillägg vid behov? Summa?
    *Närvaro? Ringer skolan hem vid frånvaro? Sjukanmäler man första dagen eller alla dagar?
    *Är lektionerna lärarledda eller lämnas klasserna för sig själva i klassrummet?      

Svar på tråden Du med en niondeklassare hemma!