• Idaamelia

parfymfritt hur länge?

Sedan sonen föddes för ca 8 månader sedan så har vi kört:

Parfymfritt tvättmedd

ej sköljmedd

Parfymfri tvål i duschen

Ingen parfym bara deo  

Men börjar ärligt bli lite trött på att tvätten aldrig luktar sådär gott och nytvättat som av sköljmed. Och handukar och lakan blir hårda och sträva ( har ej tumlare)

Hur länge korde ni parfymfritt hemma eller gjorde ni det alls?? 

• Svar på tråden parfymfritt hur länge?
  • sirisdotter

Alltid  - före och efter barn!

• Kaosmamma

Vi har alltid parfymfritt. Tänk på att parfym kan ge upphov till astma och allergier. Våra har det trots att vi aldrig använt parfym och dofter men kommer så klart aldrig använda det igen då det försämrar barnen. De kan även få problem med huden om det är parfym i tvättmedel. Jag tycker inte att vi luktar så illa att man måsta ha massa dofter ;)

• Dimitra

Jag tycker tvärtom. När jag känner sköljmedelsdoften (bor i hyreshus med gemensam tvättstuga så det går inte att undvika lukten) så kryper det i huden på mig av tanken på alla onödiga kemikalier man vältrar sig i när man har kläder på sig eller när man sover.

Svaret på din fråga är alltså att vi aldrig använder sköljmedel eller parfymerat tvättmedel men skulle jag göra det skulle jag vänta tills barnet blivit rejält äldre så dess hud blivit tjockare och inte absorberar "allt" man lägger på.

The Dimitra universe.
  • cpOFFER

finns ju parfymfritt sköljmedel. ett tips bara, utifall ni vill ha mjuka badlakan och  inte förstörda kläder.

Att förlåta är att sluta önska att det förflutna vore annorlunda.
  • Idaamelia

Använder ni heller aldrig parfym själva eller parfymerad duschcreme?

Jag vet att det kan vara skadligt och framkalla allergier det är därför vi har valt parfymfritt sedan vi fick barn, men ni menar altså att det är för evigt? 

• ELLEoClara

Tvättmedel använder vi fortfarande oftast parfymfritt, dottern är lite över 2 år.
    Sköljmedel använder vi endast till handdukar och då Neutrals parfymfria.

Till dottern började vi med vanligt milt schampo/balsam runt 1 -1 1/2 år har lockigt rufsigt hår, så babyschampo fungerar ej och bara vatten räcker inte alltid.

Tvål använder hon fortfarande inte men kan få lite vanlig dusch tvål som badskum någon enstaka gång från ca 1 - 1 1/2 års ålder . Tvättar henne med vatten och ibland rumpan med babyolja.

Till oss vuxna har vi alltid använt vanliga produkter ( tvål / deo mm. ). Undvek ren parfym under tiden jag ammade och hon låg mycket hud mot hud. 

• Dimitra
    Idaamelia skrev 2011-09-06 10:12:33 följande:
    Använder ni heller aldrig parfym själva eller parfymerad duschcreme?
    Använder inte parfym alls, har aldrig gjort, förutom när jag kommit ihåg det inför en partykväll när jag var yngre

Duschcreme använder jag inte heller sen flera år tillbaka.
    The Dimitra universe.
  • Hi5

Jag tvättar alla barnens kläder och våra underkläder samt lakan och handdukar parfymfritt utan sköljmedel, och så mina och sambons kläder med en skvätt sköljmedel i. Fast det har gått i perioder. Har varit mest petig med mellanbarnet, som lätt får eksem, och tygblöjor. Annat har fått sig en skvätt då och då, om det funnits hemma, beroende på humör vid tvätt.

• The Doctor

Alltid parfymfritt. Precis som någon ovanstående kommenterade så tänker jag mest på vilka gifter man får i sig när jag känner den fräna doften av sköljmedel med parfym.

• 071001

Gjorde det inte alls. Eller ja, hennes kläder tvättade jag separat första månaderna och sedan med mindre mängd sköljmedel. Men avstå från parfym, nagellack , duschkräm med doft etc det har jag aldrig gjort.

• mmmiikaela

vi använder vanligt tvättmedel o ibland perfymfritt sköljmedel men är inte så noga, sonen är 2 mån o stora grabben äör 2 ½år,

son född 09, & lillebror som kommer i slutet på juni.
  • mady

och jag bara drömmer att fler kunda skippa allt parfymerat som ger så många i samhället svåra problem. Även lite på många blir mycket. 

• Coyote

Jag tvättar sonens kläder i parfymfritt tvättmedel och utan sköljmedel. Dessutom våra lakan och alla handdukar. Våra kläder kör vi med vanligt tvätt- och sköljmedel, fast inget som luktar väldigt starkt. Tvål till sonen är parfymfritt, vi vuxna använder vanlig. Han är 15 månader och jag känner inget behov av att börja med parfymerat till honom.

• SophiaM

Vill bara hoppa in och säga att du kan köra i en skvätt ättika när du tvättar för att mjuka upp kläderna och sen ha i några droppar eteriska oljor om du vill ha godare lukt! :) Glöm bara inte att skaka ut kläderna innan du hänger på tork och även innan du viker in dom, då blir dom genast lite mjukare!

• Lisa75
    SophiaM skrev 2011-12-26 21:18:01 följande:
    Vill bara hoppa in och säga att du kan köra i en skvätt ättika när du tvättar för att mjuka upp kläderna och sen ha i några droppar eteriska oljor om du vill ha godare lukt! :) Glöm bara inte att skaka ut kläderna innan du hänger på tork och även innan du viker in dom, då blir dom genast lite mjukare!
    Bra tips! Häller man ättikan i sköljmedelsfacket?
Svar på tråden parfymfritt hur länge?