• Madolin

Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?

Hej!

Många har nog samma problem skulle jag tro. Men jag hoppas någon här har ett bra tips ändå.

Min snart 6-månaders dotter har från start vägrat flaska. Nu har vi provat att både pumpat ur och ge i flaska - går inte. Att ge ersättning med flaska - går inte. Att ge välling med flaska - går inte. Har även provat olika sorters nappar - inget funkar.
    Som tvåbarnsmamma är jag ganska trött och bara längtar efter att få komma iväg och träna och så på kvällar, kalla mig egoist då men det hade ju vart så jäkla mycket skönare att pappan kunde få vara behjälplig med matning någon gång och JAG äntligen skulle kunna få göra något själv.
    Hon har ju börjat äta mycket gröt och mat nu så vi går ju sakta över från amning till mat på dagarna men det är ju just det här med välling jag tycker skulle vara så toppen om hon kunde ta emot. Det är ju så bra sån lång tid framöver, och lämpligt som kvällsmål.
    Min äldsta son vägrade första månaderna men efter att jag doppat nappar i pure några ggr så tog han både napp och flaska sen, sååå skönt! Men dottern verkar vara en kräsen dam.

Känns som att koppa är det sista alternativet man väljer?

Någon som känner igen sig och som har något bra råd får gärna höra av sig här.

Tack!

• Svar på tråden Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?
  • ELLEoClara

Pipmugg ?

Har en bekant vars dotter började dricka välling med sugrör ur vanlig mugg runt 9 - 10 mån  

• Madolin

Ja det har jag också hört nått om men jag inbillar(?) mig att det är lite väl när hon bara är ett halvår. Men det tål ju att testas kanske..

• Hi5

Hon tar nog nappflaskan om hon blir tillräckligt hungrig. Har ni inte is i magen nog att vänta ut henne så kan ju sambon ge henne gröt när du är borta.

• ELLEoClara

Min tjej drack ur pipmugg från ca 4 -5 mån ålder, små mängder dock och med mycket spill.

Lite bröstmjölk i pipmugg + gröt kanske blir ett bra kvällsmål om du vill iväg själv någon kväll  

• gryning2

Kan inte pappa ge vällingen med sked då? Ibland kan ju barn acceptera flaska bättre om pappa ger också och inte mamma som har brösten. Irriterande när de små liven inte vill ta flaska =/ Jag tycker inte alls det är egoistiskt att du vill komma ut och träna eller göra något annat. Aldrig att någon skulle kalla en pappa egoistisk för att han var ifrån barnet en stund så varför skulle du som mamma vara det? 

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Madolin

Det är ju just den här grejen med att hon är så van att somna med tutten också. Pappan har också testat att ge henne men hon vägrar lika mycket där. Gav ju henne välling igår med sked och det funkade ganska bra, men det är ju inte den lämpligaste metoden direkt. Är väl bara för man är så bekväm att bara ge henne tutt

Vi ska testa pipmugg ikväll, får se vad hon tycker om det.

Tack för era tips!

• Madolin
    skånegås skrev 2011-09-06 10:28:25 följande:
    Dricka ur glas? Tycker min lilla 5 mån är jätteskojigt....

Får testa det med om inte pipmugg funkar

• ullehj

vår son gillade inte heller flaska eller välling då vi skulle börja med det, va 7 månader. Vi hade lite smått panik eftersom jag skulle börja jobba deltid. 
    En morgon när jag åkt iväg, mannen skulle ringa efter mig när sonen vaknade och ville amma, då testade mannen ändå flaska och då åt sonen hela flaskan.
    detta efter ca tre veckor försök. men denna gång var jag inte alls hemma, han hade inte sett mig den morgonen ens, om det kan ha påverkat.

lycka till 

• Madolin
    ullehj skrev 2011-09-06 10:46:08 följande:
    vår son gillade inte heller flaska eller välling då vi skulle börja med det, va 7 månader. Vi hade lite smått panik eftersom jag skulle börja jobba deltid. 
    En morgon när jag åkt iväg, mannen skulle ringa efter mig när sonen vaknade och ville amma, då testade mannen ändå flaska och då åt sonen hela flaskan.
    detta efter ca tre veckor försök. men denna gång var jag inte alls hemma, han hade inte sett mig den morgonen ens, om det kan ha påverkat.

lycka till 
    Vilken lycka! Lycka kanske låter lite väl men det skulle det vara för vår del, man är ju så jäkla låst när dom bara tar tutten!

Då förstår jag att ni hade panik, tur det löste sig Man kanske ska smita iväg och att pappan får sköta matandet på kvällen. Jag tror man måste försöka med träning...
  • lier1979

Haha jag slapp starta en sådan här tråd för du har skrivit exakt som min situation är förutom att min dotter är 7 månader :) Tokvägrar! Hon äter inte när hon är hungrig, det har vi testat och ska man vänta så länge att hon nästan dör av hunger eller törst så ammar jag hellre ett tag till. Gillar inte den kommentaren...

Vi har iaf testat pipmugg och det går att få i henne ca 30-40 ml med den så jag hoppas kunna utöka det! Jobbigast tidig morgon bara, vill kunna ge flaska då..

• Mia1987

Här finns en till som har ett barn som vägrar flaskan!

Hon tog flaskan så fint med ersättning när hon var mindre, med både bröstmjölk och ersättning. Då passa jag på att träna. Sen hade jag uppehåll på nästan två veckor med träningen (sjuk), då behövde hon ju inte ta flaskan. Ända sen dess tar hon inte flaskan.

Det enda som får vara i flaskan är vatten eller sån där barndryck. Funkar hur bra som helst med pipmugg, vanlig nappflaska osv.  Men såfort välling eller ersättning kommer i gallskriker hon och totalvägrar. Vi köpte massor av olika flaskor och nappar men inget funkade. Man får inte i henne någonting.

Så när jag sluta amma när hon var sju månader var det helt enkelt att bara äta mat och gröt. Så det har hon gjort sen dess och nu är hon snart nio månader. Så flaskan klara dom sig utan, bara de får i sig vatten och mat/gröt.

Men visst hade det varit bekvämt med en att tjoffa till en flaska ibland.

Emiliia 07.07.18
  • Fröken85

Jag hade exakt samma problem med min dotter. Tyckte det var skitjobbigt runt 3-4-5-6 månader att hon inte tog flakska. Men det var helt lönlöst så vi började introducera gröten (och fruktpuré) mer och mer istället. Det är ju typ samma som välling, bara fastare. Snart kunde hon äta ett mål gröt istället om jag inte var hemma. Jag orkade inte truga med flaska mer, och detta blev den bästa lösningen för oss alla. Från 7-8 månader ammade jag inget alls och eftersom hon inte tog flaska fick hon alltså i sig allt från vanlig mat/gröt/fruktpuré. 

• maxlis

min lilla tog flaskan från början när jag pumpade ur bröstmjölk. Efter en månads uppehåll vägrade hon sedan flaskan.

Jag lurade henne att börja igen genom att mata henne när hon nästan sov. Först la jag henne för kvällen, när det sedan var dags för nästa matning så var jag förberedd och stoppade in flaskan strax innan hon hade vaknat till ordentligt.  (Fungerar så klart bäst när barnet börjat med mer regelbunden ätning). I början så fungerade det ungefär varannan kväll, varannan gång blev hon arg och då fick jag ju amma henne istället. Efter ca två veckor så fungerade det bra varje gång och sedan accepterade hon flaskan även när hon var fullt vaken. Idag en dryg månad senare så blir hon överlycklig när hon ser flaskan. 

• colanappen

vi använde vanligt glas hade inga problem med det... ok lite mer spill men det får man ta...

• Madolin

Kanske är jag som är för orolig när det gäller välling med flaska alltså... Jag vet inte men är gröt ok att ge flera ggr per dag? Hon gillar ju det bäst men jag är lite rädd för att mata i henne för mycket gröt.

Det är väl just insomningsbiten jag tycker blir jobbigast för nu är hon ju så trygg i att somna vid tutten på kvällen. Att då ge henne gröt istället blir ju en helt ny rutin. Det är ju inte bara att lägga ner den här bruden efter måltid så sover hon Här ska det snuttas och tuttas in i det längsta....

• lier1979

Hehe nu har min lilla skrutta druckit flaska två kvällar i rad. Knepet? Blanda vällingen med vatten och fruktdryck! :P sött och gott! Fick tipset av en kompis. Sedan kan man minska på fruktdrycken lite i taget! Kanske funkar för flera!

• attflaskmata

Har ni testat Tomme Tippees flaska eller Calmas från Medela!
    De påminner om formen på ett bröst. 

Svar på tråden Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?