• Madolin

Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?

Hej!

Många har nog samma problem skulle jag tro. Men jag hoppas någon här har ett bra tips ändå.

Min snart 6-månaders dotter har från start vägrat flaska. Nu har vi provat att både pumpat ur och ge i flaska - går inte. Att ge ersättning med flaska - går inte. Att ge välling med flaska - går inte. Har även provat olika sorters nappar - inget funkar.
    Som tvåbarnsmamma är jag ganska trött och bara längtar efter att få komma iväg och träna och så på kvällar, kalla mig egoist då men det hade ju vart så jäkla mycket skönare att pappan kunde få vara behjälplig med matning någon gång och JAG äntligen skulle kunna få göra något själv.
    Hon har ju börjat äta mycket gröt och mat nu så vi går ju sakta över från amning till mat på dagarna men det är ju just det här med välling jag tycker skulle vara så toppen om hon kunde ta emot. Det är ju så bra sån lång tid framöver, och lämpligt som kvällsmål.
    Min äldsta son vägrade första månaderna men efter att jag doppat nappar i pure några ggr så tog han både napp och flaska sen, sååå skönt! Men dottern verkar vara en kräsen dam.

Känns som att koppa är det sista alternativet man väljer?

Någon som känner igen sig och som har något bra råd får gärna höra av sig här.

Tack!

• Svar på tråden Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?
  • Madolin

Ja det har jag också hört nått om men jag inbillar(?) mig att det är lite väl när hon bara är ett halvår. Men det tål ju att testas kanske..

• Madolin

Det är ju just den här grejen med att hon är så van att somna med tutten också. Pappan har också testat att ge henne men hon vägrar lika mycket där. Gav ju henne välling igår med sked och det funkade ganska bra, men det är ju inte den lämpligaste metoden direkt. Är väl bara för man är så bekväm att bara ge henne tutt

Vi ska testa pipmugg ikväll, får se vad hon tycker om det.

Tack för era tips!

• Madolin
    skånegås skrev 2011-09-06 10:28:25 följande:
    Dricka ur glas? Tycker min lilla 5 mån är jätteskojigt....

Får testa det med om inte pipmugg funkar

• Madolin
    ullehj skrev 2011-09-06 10:46:08 följande:
    vår son gillade inte heller flaska eller välling då vi skulle börja med det, va 7 månader. Vi hade lite smått panik eftersom jag skulle börja jobba deltid. 
    En morgon när jag åkt iväg, mannen skulle ringa efter mig när sonen vaknade och ville amma, då testade mannen ändå flaska och då åt sonen hela flaskan.
    detta efter ca tre veckor försök. men denna gång var jag inte alls hemma, han hade inte sett mig den morgonen ens, om det kan ha påverkat.

lycka till 
    Vilken lycka! Lycka kanske låter lite väl men det skulle det vara för vår del, man är ju så jäkla låst när dom bara tar tutten!

Då förstår jag att ni hade panik, tur det löste sig Man kanske ska smita iväg och att pappan får sköta matandet på kvällen. Jag tror man måste försöka med träning...
  • Madolin

Kanske är jag som är för orolig när det gäller välling med flaska alltså... Jag vet inte men är gröt ok att ge flera ggr per dag? Hon gillar ju det bäst men jag är lite rädd för att mata i henne för mycket gröt.

Det är väl just insomningsbiten jag tycker blir jobbigast för nu är hon ju så trygg i att somna vid tutten på kvällen. Att då ge henne gröt istället blir ju en helt ny rutin. Det är ju inte bara att lägga ner den här bruden efter måltid så sover hon Här ska det snuttas och tuttas in i det längsta....

Svar på tråden Min dotter VÄGRAR flaska. Tips?