• sahara

Vad ska jag göra med alla plommon ?

Nu är plommonen mogna men vad ska jag göra med frukten ?
    Plommonen är goda att bara äta som dom är men vi hinner inte äta upp alla.
    Kräm är det ingen i familjen som vill ha.Funderar på att göra några burkar med plommonsylt.Men det är ingen ide att göra för mycket för det är bara jag som gillar plommonsylt till pannkakorna.
    Är det någon som har någon annan ide vad man kan göra med plommon ? 

• Svar på tråden Vad ska jag göra med alla plommon ?
  • Carisma95

Kanske inte nåt svar du vill med tanke på "matlagnings-ämnet". Men du har inga barn som du kan skicka med plommon till skolan. Skulle säkerligen uppskattas som mellanmål!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Toppen9

Har samma problem som dig!
    Muffins med plommon i har jag tänkt göra vet inte om det funkar men det märks

• Loriyana

Ge dem till mig! Jag har en unge som är konstant förstoppad.

• riboflavin

Samma problem. Jag fryser in och tar fram och gör kräm med jämna mellanrum. Har på gröten på morgonen. Sylt är det ingen som äter här hemma. Vi försöker äta så mycket som möjligt färskt.

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • riboflavin
    Toppen9 skrev 2011-09-06 11:38:57 följande:
    Om man fryser in, tar man ur kärnorna och delar dem först då?
    Kan man göra, men jag fryser dem precis som de är. lättare att rensa när man plockar fram lite åt gången sen än att stå och göra allt på en gång. Sköljer av och styckfryser på en plåt innan jag lägger i påsar.
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • sahara
    Loriyana skrev 2011-09-06 11:29:18 följande:
    Ge dem till mig! Jag har en unge som är konstant förstoppad.
    Det är bara att komma och hämta ! Om du bor i närheten av Öland vill säga.
  • sahara

Frysa in ? Det går bra alltså ? Att jag inte tänkt på det.
    Jag äter naturell yoghurt varje morgon.Och jag brukar alltid ha i lite frukt eller bär.Nu blir det plommon varje morgon.Men jag har inte alls tänkt på att plommonen skulle kunna frysas.Bra ide ! 

• sahara
    Toppen9 skrev 2011-09-06 11:27:57 följande:
    Har samma problem som dig!
    Muffins med plommon i har jag tänkt göra vet inte om det funkar men det märks
    Muffins med plommon borde ju funka !
  • sahara
    Trolletroll skrev 2011-09-06 11:17:51 följande:
    Chutney?? 
    Chutney borde man ju kunna göra på plommon.Ska genast leta recept.Tack för tipset.
  • virre85

Plommonkaka är ju super gott, gjorde en till jobbet och serverade med vaniljvisp.. så gott

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Toppen9

Härligt! Här ska frysas in massor har också bär/frukt till naturell youghurt

• riboflavin
    sahara skrev 2011-09-06 11:49:56 följande:
    Frysa in ? Det går bra alltså ? Att jag inte tänkt på det.
    Jag äter naturell yoghurt varje morgon.Och jag brukar alltid ha i lite frukt eller bär.Nu blir det plommon varje morgon.Men jag har inte alls tänkt på att plommonen skulle kunna frysas.Bra ide ! 
    Japp, men tänk på att de blir ofta lite syrligare när de är frysta. 
  • Loriyana
    sahara skrev 2011-09-06 11:47:00 följande:
    Det är bara att komma och hämta ! Om du bor i närheten av Öland vill säga.

Attans också. Bor i Skåne.
  • PerG
    sahara skrev 2011-09-06 11:51:21 följande:
    Muffins med plommon borde ju funka !
    Plommonmuffins är jättegoda! Vi fick massor av plommon från svärföräldrarna och gjorde muffins på en del av dem!
  • riboflavin

Plommonsylt kan dessutom användas i alla typer av bakverk där man annars använder annan sylt. Hallongrottor,  rulltårta mm.

• suzzit

Jag gjorde chutney som håller sig i ett halvår, men receptet jag hittade hade alldeles för mycket socker för min smak. Tror jag ska marinera kött  med min chutney. Jag hade så mycket plommon så jag var tyvärr tvungen att slänga flera KG...

Tråkigt... 

Svar på tråden Vad ska jag göra med alla plommon ?