Inlägg från: Hannathu |Visa alla inlägg
  • Hannathu

Minns ni skolmaten?

Vi fick en jättegod inkokt lax med kall sås på - som jag inte kommer i närheten av att göra själv. Eller jo det gör jag nog men minnet spelar lite spratt ibland. Eller förresten, all fisk var förvånansvärt bra.

Gick i en skola med väldigt bra mat första sex åren så det blev en chock när högstadiet började.

• Hannathu
    Malin85 skrev 2011-09-08 13:14:07 följande:
    minestrone soppan va ju så god. är de någon som har receptet på den? går inte o köpa. eller vad jag har sett i såfall ;)
    tricket är att göra minst 30 liter åt gången Annars är det samma som "vanliga" recept
    Likadant som ärtsoppa, högsbosoppa, kalops och så vidare - soppor och grytor blir nästan alltid bättre i stoooora satser
  • Hannathu
    Otäck skrev 2011-09-08 21:30:01 följande:
    Den där filsåsen alla pratar om, var det den där tunna, rosa såsen som serverades med ris, och typ fisk/chicken bits tro?
    ja troligen den, fil, lite majo och chilisås¨¨
    Otäck skrev 2011-09-08 20:57:25 följande:
    En maträtt som jag än idag kan vara sugen på och minns allt för väl var fiskgratängen. Den hade något sorts grön/orange täcke ovan på, torsk tror jag fisken var och det var så sjukt gott. Antar att det var ett "morotstäcke", men jag är inte helt säker. Någon som minns den?
    Den fiskgratängen med lite grönorange täcke låter som fisk bordelaise
    sollo skrev 2011-09-08 22:50:36 följande:
    Nån som vet vad det var för fisk? den panerade fisken?
    troligen fisketter. Billigast möjliga
  • Hannathu
    Lollo36 skrev 2011-09-10 12:53:41 följande:
    Nej, hör och häpna, vi fick faktiskt stora bitar sprödpanerade fiskfiléer. Man kan ju köpa Findus sprödpanerad torsk som smakar ungefär likadant, fast jag har för mig att det vi fick i skolan var sej.
    Det finns sprödbakad sej från andra märken som smakar som Findus sprödpanerade torsk. Vilken lyx ni hade då
    Vi fick fisketter - fyrkantiga bitar panerad fiskfärs, fast jag ska inte klaga, tyckte faktiskt att de var rätt OK. Fiskpinnarna klarade inte varmhållningen så de blev torra men dessa funkade.
  • Hannathu
    littlepixiegrl skrev 2011-09-11 13:46:42 följande:
    Filsåsen är ju inte samma som den rosa såsen man fick till t.ex. tonfisksallad. Filsåsen var vit och hade väl små, små bitar av typ inlagd gurka eller nåt?
    Vi gjorde en på ett jobb som var hackade pickles, ägg samt fil
    På ett annat ställe jag varit var det bostongurka, en aning senap, fil och majo

Filmjölk med eller utan majo var bas i flera såser.
    Testa vet jag
  • Hannathu
    Otäck skrev 2011-09-11 10:40:43 följande:
    Åh, hell dig! Jag googlade och av bilderna att döma så ser det verkligen likt ut, jag måste testa att tillaga den och se om det är rätt! :)
    lycka till! Fast de hemgjorda blir inte riktigt likadana (jag tycker de blir godare - men det kan ju bero på att jag är trött på färdiglagat)
Svar på tråden Minns ni skolmaten?