• Grodan001

farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?

Finns ju tusentals olika produkter en hund ej bör äta pga att det är giftigt. 
    Men stämmer verkligen alla ?  

Choklad är ju alla döds rätt att hunden ska dö av - en väns morfar har gett sin hund choklad i 11år och han är pigg och glad  ( visserligen har jag hört att choklad är farlig om den är riktigt mörk) Jag fattar såklart  att det inte är bra att ge i för stora mängder 

men allt annat då? , ge ni era hundar något av det som sägs vara farligt? , eller vet ni fler saker som är farligt ?

Lök
    Russin, vindruvor
    rå äggvita
    rå potatis
    xylitol
    jäst/deg
    starka kryddor, saffran
    majskorn
    kaffe,te,kakao
    svamp
    rå broccoli,
    avokado
    banan
    nötter
    citrusfrukter
    rå fisk
    mjölkprodukter

• Svar på tråden farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?
  • Lady without tattoo

Svar nej

Yrke: Leg pratkvarn
  • betula

Det handlar ju ofta om doser och hur mkt man ger, men en hel del är INTE bra att ge och vissa saker är direkt (eller på lång sikt iaf) farliga.

Det jag aldrig hört skulle vara farligt för en hund på listan är potatisen, majskorn, svamp, broccoli, banan, rå fisk, mjölkprodukter. Sen skall man ju inte ge mjölkprodukter till en hund som är känslig mot det (vilket är ganska så vanligt). Avokado är det främst kärnan och skalet som är giftigt, men mina älskar fruktköttet och får det ibland. Majskorn ha jag ingen aning om varför det skulle vara farligt? Motivera? Jäst/deg är väl som för oss, att man kan få ont i magen när det jäser i magen på en...

Lök och choklad är det som jag är stenhård med då det finns vetenskapliga bevis på farligheten där. Sen ser jag ingen anledning att ge en hel del av det på listan, men kanske inte enbart för att folk påstår att det är farligt utan just för att jag inte ser nån anledning att ge det till en hund.

• Maybe

Det där är mycker individuellt.
    Många hundar blir säkert jättesjuka av att få i sig choklad, även om det inte är i så stora mängder, medans de flesta klarar sig utan att ens reagera. Andra kanske blir dåliga magen någon dag som försvinner av sig självt.

Däremot är det givetvis inte bra att ge för mycket av något av ovanstående, och mer därtill. Var och en känner sin egen hund bäst och vet själv vad den tål och inte tål. Ovanstående saker som folk säger är giftiga anser jag är saker man ska vara lite extra försiktiga med bara

• Grodan001

Mjölkprodukter innehåller mjölksocker (laktos). För att kunna bryta ner laktos behöver hunden ett enzym som kallas laktas. Valpar har laktas i sin magtarmkanal men förlorar ofta förmågan att bilda detta enzym när de blir vuxna. Därför får hundar ofta diarré av att dricka mjölk eller andra mjölkprodukter. Mjölk och mjölkprodukter innehåller ckså kalcium. Hos valpar av stora raser, dvs. raser som har en vuxen vikt över 25kg, bör man inte utfodra med mjölkprodukter eftersom ett förhöjt kalciumintag kan öka risken för tillväxtproblem.

Avokado innehåller det för hundar giftiga ämnet persin. Skal, kärna, löv och själva frukten är giftig för hundar. Det giftiga ämnet persin ger många symptom såsom andningsvårigheter, svullen mage, vätskesamlingar i bröstkorg och hjärta.

det ända jag hört om majsen är att den ska vara farlig för valpar, inte sett någon orsak 

Svamp är inte heller bra för hundar. Olika sorters svamp är olika giftigt men ingen svamp är bra för hunden. Symptom uppstår oftast 6-8 timmar efter att hunden ätit svamp och det kan vara alltifrån att hunden dreglar och får ont i magen till hallucinationer och att hunden faller i koma. Dessutom kan hunden få njur- och leverskador som kan göra att hunden avlider.

rå fisk och broccoli bara hört att de är så inte hittat orsak där heller

detta är ju bara sånt jag hört inget jag själv tycker,säger..  en del av detta var det en tjej som sa att hon fått från giftningscentralen (eller liknande namn) 

Ja lök och choklad är jag hård på oxå  (trotts min väns morfar :P ) 

• Grodan001
    Maybe skrev 2011-09-06 14:25:27 följande:
    Det där är mycker individuellt.
    Många hundar blir säkert jättesjuka av att få i sig choklad, även om det inte är i så stora mängder, medans de flesta klarar sig utan att ens reagera. Andra kanske blir dåliga magen någon dag som försvinner av sig självt.

Däremot är det givetvis inte bra att ge för mycket av något av ovanstående, och mer därtill. Var och en känner sin egen hund bäst och vet själv vad den tål och inte tål. Ovanstående saker som folk säger är giftiga anser jag är saker man ska vara lite extra försiktiga med bara
    jo det tror jag oxå . 
    Men det skulle ändå vara roligt att veta vart dem fått det ifrån..
    jag vet många som gett sina hundar typ den maten dom äter.. så :P
    Och min förra hund åt allt men var aldrig dålig på något sätt ..

• EllanEriksson

Choklad på över 70% kan vara farlig... Om hunden äter typ......jättemycket i förhållande till sin storlek..
    Pappa hade en schäfer förr som han gav billig militär(lumpen)-choklad xD
    Pappa orkade inte äta den så då fick hunden den ^_^

• rajk

Choklad innehåller teobromin som påverkar hundens hjärta och lever på så sätt att båda organen överstimuleras och detta leder i sin tur till döden. Ju mörkare choklad ju högre teobrominhalt..

Alltså är choklad dödligt giftigt och bör inte ges. Hundar har sin mat och människor sin, av en anledning.  

• PrettyPoppy

Choklad är verkligen farligt! För många år sedan höll min hund på att dö av det. Visste inte att det var farligt, han fick After Eight-choklad. Han blev jättesjuk, kräktes, kissade på sig, fick kramper. Han vägde ca. 7 kg, vet inte hur många bitar han fick men några st. var det.

• SilverLadyG

Min hund åt varje dag under sin livstid det jag åt, alltså smakade på allt. Hans egen mat var havregrynsgröt med olika organ som lever, njurar, köttfärs+ kokta grisben fick han tills han var ca 10 år, han älskade råa morötter och potatisar. Senare åren då han blev gammal 12+ fick han smaka även på lite vodka blandad med honung, vilket han gillade då och då, självklart inte varje dag och inga stora mängder, bara smakprover med ca 1 matsked. Han fick mjölk dagligen. Han hade en god artad tumör (hängde under magen) sedan han var 5 år gammal, troligen ärftligt. Läkarna rekommenderade att inte ta bort den eftersom narkosen skulle göra hunden mer sjuk och han hade aldrig ont. Han levde till 13+ år och dog av åldern lugnt i hemmet, en dag bara slocknade och sakta blev ögonen vita. De säger att en boxer lever endast till 10-11 års ålder men han blev 13+ och åt allt, även mörkchoklad ibland.

• EllanEriksson

After Eight är mörk choklad och mint... Helt enkelt så är den farligare för en hund än till exempel Marabou mjölkchoklad... Eller Daim som våran collie snodde åt sig 8 veckor gammal xD

Svar på tråden farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?