• gyro

Vad är det för fel på distanslösa barn?

En kompis och jag diskuterade det igår..
    Jag har barn här som är totalt distanslösa (enl soc) och de barnen kan tex klänga på folk dom inte känner som tex min bror och hans flickvän.
    Enl soc är distanslöshet fel men varför?
    Vi kom inte riktigt på det vet bara att som vuxen har man oftast distans (väldigt få slänger sig om halsen på främlingar)

varför är det fel med distanslösa barn?

• Svar på tråden Vad är det för fel på distanslösa barn?
  • MrM

Jag har aldrig hört uttrycket förut men jag kan förstå om männsikor inte alltid uppfattar klängande barn som något positivt. Alla männsikor har rätt till sin integritet och personliga sfär oavsett om det skulle vara barn eller vuxna som "kränker" den.

Mvh

• gyro

Det är soc som säger just det ordet. Distanslöshet och jag har fått för mig att dom syftar på klängigheten.
    Och på soc verkade det som det var extremt fel på barn som är distanslösa.

• uniMog

tja det kan ju vara farligt för barnen om de råkar möta fel människor

• Jennie med ie

Barn som är distanslösa och inte gör skillnad på främlingar och närstående har ofta inte knutit an ordentligt till de som står dem nära. Det kan också vara rent farligt att lita blint på nya människor.

• MrM

Rena spekulationer från min sida nu men kan det inte vara så att det är ett symptom på allvarligare problem? Att det saknas en förmåga att tolka andra människors signaler och känslor. Det skulle ju i sådant fall kunna ta sig mycket allvarligare uttryck än kramighet längre fram i sånt fall.

Mvh

• gyro

pejgan
    ja det var nog det enda vi kom underfull med det var om en pedofil försökte locka med sig dom men samtidigt krävs ju inte enbart distanslösa barn till det vissa andra barn följer oxå med

• Alvi

Det jag lärde mig i gymnasiet är att distanslösa barn har inte fått allt det viktiga inom närhet och "sånt" under sin uppväxt, kan det vara det de syftar på...?
    Det är ju inte fel NU, men det tyder väl på att det har VARIT sämre...?

• gyro

jennie med ie
    ja men vilken av föräldrarna ska man komma underfull med att dom inte knytit an till?

Mr M
    kanske

• Jessi

Distanslöshet är väl ett av de orden som tillhör just de ord som beskriver negativa egenskaper, ingenting konstigt med det. Inte är det soc som har hittat på att det inte skulle vara toppenpositivt i alla fall.

Det måste inte vara något "fel" på barnen, men föräldrarna kanske borde jobba lite mer på att lära barnen hur man uppför sig bland andra människor. Och vara glada för att de å andra sidan har barn som är framåt och slipper vara blyga t ex.

• gyro

Sisu
    fast på soc lät det väldigt allvarligt med distanslöshet.. så det lät som felet fanns nu inte förr..

Svar på tråden Vad är det för fel på distanslösa barn?