• DevilsDaughter

Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat

Om du är i en juvelbutik och hittar ett smycke i guld på golvet (allt annat hålls inlåst) som är värt runt 4000 kr som en i personalen har tappat, vad gör du då?

• Svar på tråden Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat
  • hon mot strömmen

Tar upp det och säger till personalen och säger att det låg på golvet. Förhoppningsvis får jag tack tillbaka och en mycket glad personal. 

• BlommyNess12

Lämnar det till personalen. Garanterar att det bara är en atrapp så det finns inget att tjäna på det.

• épouse

Säger Ehum *host* ni kanske saknar denna?
    *viskar* brukar finnas kameror hos juvelerare.Oskyldig

• skorpionen80

Samma sak som när jag ser en tröja ligga på golvet i klädaffären - lägger upp den på närmsta bänk, men eftersom allt är låst hos juveleraren så säger jag till.

• DevilsDaughter

Ok, det är en självklarhet för mig också! Råkade se en sådan grej idag! Mannen som hittade smycket tyckte att det var en självklarhet att han skulle få en hittelön för att han sa till. När experditen tackade så mycket men sa att de inte kunde ge ut det så tyckte han att eftersom han nu valde att vara ärlig så borde han ha fått hittelön, verkade som att han ångrade att han sa till.. Kändes så sjukt att han ville ha belöning för att han var ärlig och helt öppet visade att han mycket väl skulle kunna tänka sig att stjäla den. Det är ju stöld ändå! Även om den ligger på golvet! Och nej, det var ingen atrapp.

• hon mot strömmen
    DevilsDaughter skrev 2011-09-06 15:45:33 följande:
    Ok, det är en självklarhet för mig också! Råkade se en sådan grej idag! Mannen som hittade smycket tyckte att det var en självklarhet att han skulle få en hittelön för att han sa till. När experditen tackade så mycket men sa att de inte kunde ge ut det så tyckte han att eftersom han nu valde att vara ärlig så borde han ha fått hittelön, verkade som att han ångrade att han sa till.. Kändes så sjukt att han ville ha belöning för att han var ärlig och helt öppet visade att han mycket väl skulle kunna tänka sig att stjäla den. Det är ju stöld ändå! Även om den ligger på golvet! Och nej, det var ingen atrapp.
    10% av värdet brukar väl vara hittelön men jag hade nöjt mig med en glad och tacksam personal.
Svar på tråden Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat