• Anonym (förvirrad)

Skillnad mellan sex och kärlek?

Hej!!

Jag blir förvirrad i alla dessa trådar......vad är det för skillnad mellan kärlek och sex i ett förhållande?

Så kan någon förklara hur man kan ha kärlek i ett förhållande men utan sex?
    Utan sex så är man väl inget annat än vänner, och med sex utan kärlek så är man inget annat än KK?

• Svar på tråden Skillnad mellan sex och kärlek?
  • Anonym

Vad menar du med "sex"? Sex som i vaginalt samlag behöver man ju inte ha för att ha ett kärleksförhållande. Men sex i form av kyssar, närhet, smekningar m.m så bör det väl finnas annars är det ju mer ett vänskapsförhållande.

• Tom Araya

Eller så kan man vidga begreppet kärlek till att gälla mer och fler än bara partnern man är kär i.
    Kärlek kan ju finnas i olika former.

• zygoma girl

Jag skulle tro att det inte alls är ovanligt med perioder utan sex även i kärleksfulla relationer. Barnafödande, sjukdomar och annat kan göra att man tvingas ta mer eller mindre frivilliga uppehåll.

Och en del trivs i att leva i "vita förhållanden" fast de älskar varandra. Kanske mest som vänner men vänner som har delat sitt liv med varandra i många år och har barn och familj tillsammans.

• Anonym
    zygoma girl skrev 2011-09-06 17:33:55 följande:
    Jag skulle tro att det inte alls är ovanligt med perioder utan sex även i kärleksfulla relationer. Barnafödande, sjukdomar och annat kan göra att man tvingas ta mer eller mindre frivilliga uppehåll.

Och en del trivs i att leva i "vita förhållanden" fast de älskar varandra. Kanske mest som vänner men vänner som har delat sitt liv med varandra i många år och har barn och familj tillsammans.
    Vad menar du med "sex"?
  • Anonym (förvirrad)

Närhet, kyssar och smek gör att man vill ha varandra...mer närhet, man vill tillfredställa varandra!?
    Jag får inte ihop att man kan ha ett kärleksförhållande som aldrig leder till att man tillfredställer varandra!?

Jag får inte ihop när man skriver att jag älskar min partner men vill inte ligga eller tillfredställa den?

• Garnax

Sex är en handling och ett grundläggande mänskligt behov.

Kärlek är en förmåga.

Förälskelse är en känsla grundad i begär och egoism.

Förälskelse och kärlek är varandras motsatser. Det ena är "vill ha", det andra är "vill ge".

If you correct your mind the rest of your life will fall into place - Lao Tzu
  • Anonym
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-09-06 17:37:24 följande:

Närhet, kyssar och smek gör att man vill ha varandra...mer närhet, man vill tillfredställa varandra!?
    Jag får inte ihop att man kan ha ett kärleksförhållande som aldrig leder till att man tillfredställer varandra!?

Jag får inte ihop när man skriver att jag älskar min partner men vill inte ligga eller tillfredställa den?

Och jag tycker det är konstigt att man inte kan ha ett kärleksförhållande om man inte tillfredsställer varandra sexuellt. Många är nöjda med att leva i sexlösa förhållanden, andra kan inte vara utan sex i ett förhållande. Det finns alla sorter. Jag tycker att alla får göra som de vill göra bara man inte skadar någon annan. Ett sexlöst förhållande är minst lika mycket ett kärleksförhållande som ett som innehåller sex. Det är iaf min åsikt. Finns många som håller med mig men även många som inte håller med mig.
  • zygoma girl
    Anonym skrev 2011-09-06 17:35:54 följande:
    Vad menar du med "sex"?
    Min något fyrkantiga (och plötsligt påkomna) definition är att man antingen har regelrätt samlag eller "onanerar" åt sin partner. Eller förresten - även om man onanerar var och en för sig men tillsammans för att få en gemensam upplevelse.

Att kramas eller  kyssas räknar jag itne som sex.
  • Anonym (förvirrad)
    Garnax skrev 2011-09-06 17:40:45 följande:
    Sex är en handling och ett grundläggande mänskligt behov.

Kärlek är en förmåga.

Förälskelse är en känsla grundad i begär och egoism.

Förälskelse och kärlek är varandras motsatser. Det ena är "vill ha", det andra är "vill ge".

Men hur kan man älska sin partner om man inte ger utlopp för det mänskliga behovet.......alltså....jag älskar dig å bryr mig om dig, men du får runka/pulla tills du dör!?

• Anonym (varit där)
    Anonym (förvirrad) skrev 2011-09-06 17:37:24 följande:

Maken var sjuk under en längre tid och jag kan försäkra att hans tankar inte gick åt sexhållet då. Vi visade mycket ömhet mot varandra, kramades o gosade när han orkade med det men i övrigt gick hans energi åt till att bli frisk.

Där och då var min kärlekshandling att inte söka sexuell tillfredsställelse hos honom, det hade bara stressat honom att försöka tillfredsställa mig. Jag skötte mig själv under denna tid men desto trevligare när vi kunde återuppta sexlivet igen!

Jag kan tänka mig att det för en del krävs mindre än en allvarlig sjukdom för att sexlivet ska kännas som att det tar mer energi än det ger. Men kärleksfull kan det ändå vara.

Att däremot leva i en kärlekslös relation måste vara rena döden, oavsett om man får sex eller inte.
Svar på tråden Skillnad mellan sex och kärlek?