• Knytets

Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...

Hej
    Har börjat studera och känner att jag inte riktigt hinner med att jobba varannan helg under studietiden då jag även behöver trixa och fixa med omsorg för dottern under helgerna jag jobbar.

Har varit i kontakt med min chef och hon säger att hon inte kan bevilja tjänstledighet för studier då jag bara jobbar helger, och pluggar vardagar.
    Stämmer verkligen detta?

Jag studerar 100%(heltid) ett program som kommer ta ca 3½ år.
    Får jag ta tjänstledigt?

Jobbar inom handels...

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Svar på tråden Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...
  • Barbabok

Kan jag aldrig tro att denne kan neka, det vore som att säga nä du jobbar natt så du kan plugga dagtid?

• Hjärter dam

När jag ville plugga hade jag all rätt enligt studieledighetslagen. Dock ville jag bara gå ner i tid och inte vara tjänstledig. Mitt företag hör till unionen som säger följande:

Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Vill du studera väljer du själv utbildning. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet (alltså inga självstudier). Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är. Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Vill arbetsgivaren skjuta upp ledigheten ännu längre måste Unionen-klubben ge sitt samtycke. Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig. Observera att du är inte berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte gjort en särskild överenskommelse om detta.

Jag kan inte se nåt annat än att du borde ha all rätt att ta tjänstledigt.  

• Anna Paulita
    Knytets skrev 2011-09-06 22:06:52 följande:
    Hej