• Knytets

Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...

Hej
    Har börjat studera och känner att jag inte riktigt hinner med att jobba varannan helg under studietiden då jag även behöver trixa och fixa med omsorg för dottern under helgerna jag jobbar.

Har varit i kontakt med min chef och hon säger att hon inte kan bevilja tjänstledighet för studier då jag bara jobbar helger, och pluggar vardagar.
    Stämmer verkligen detta?

Jag studerar 100%(heltid) ett program som kommer ta ca 3½ år.
    Får jag ta tjänstledigt?

Jobbar inom handels...

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Svar på tråden Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...
  • Barbabok

Kan jag aldrig tro att denne kan neka, det vore som att säga nä du jobbar natt så du kan plugga dagtid?

• Hjärter dam

När jag ville plugga hade jag all rätt enligt studieledighetslagen. Dock ville jag bara gå ner i tid och inte vara tjänstledig. Mitt företag hör till unionen som säger följande:

Enligt studieledighetslagen har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos samma arbetsgivare i minst sex månader. Vill du studera väljer du själv utbildning. Studierna behöver inte ha något med arbetsuppgifterna att göra, men utbildningen ska ha viss planmässighet (alltså inga självstudier). Tjänstledighet beviljas för den tid utbildningen tar, oavsett hur lång tiden är. Arbetsgivaren kan skjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Vill arbetsgivaren skjuta upp ledigheten ännu längre måste Unionen-klubben ge sitt samtycke. Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig. Observera att du är inte berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte gjort en särskild överenskommelse om detta.

Jag kan inte se nåt annat än att du borde ha all rätt att ta tjänstledigt.  

• Anna Paulita
    Knytets skrev 2011-09-06 22:06:52 följande:
    Hej
    Har börjat studera och känner att jag inte riktigt hinner med att jobba varannan helg under studietiden då jag även behöver trixa och fixa med omsorg för dottern under helgerna jag jobbar.

Har varit i kontakt med min chef och hon säger att hon inte kan bevilja tjänstledighet för studier då jag bara jobbar helger, och pluggar vardagar.
    Stämmer verkligen detta?

Jag studerar 100%(heltid) ett program som kommer ta ca 3½ år.
    Får jag ta tjänstledigt?

Jobbar inom handels...
    De måste nte bevilja tjl. Punkt. Att det däremot har att göra med att du jobbar varannan helg är jag väldigt tveksam till. Men det är inte reglerat i arbetslagen att ha rätt till tjl som studerande, jag känner flera som fått säga upp sig då deras företag inte beviljar tjl för studier. Det är alltså beroende på vart du jobbar och vad dtt kollektivavtal säger.
  • Knytets

Vad innebär "anställd"?, har varit anställd sedan -06 på samma företag men bytte arbetsplats men inom samma företag -08 och var föräldraledig från juli- 10 till maj -11.
    Så jag har ju varit anställd i den bemärkelsen sen -06 men inte arbetat aktivt hela perioden.
    Fortfarande rätt till tjänstledigt?

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • ikafika
    Anna Paulita skrev 2011-09-07 12:36:31 följande:
    De måste nte bevilja tjl. Punkt. Att det däremot har att göra med att du jobbar varannan helg är jag väldigt tveksam till. Men det är inte reglerat i arbetslagen att ha rätt till tjl som studerande, jag känner flera som fått säga upp sig då deras företag inte beviljar tjl för studier. Det är alltså beroende på vart du jobbar och vad dtt kollektivavtal säger.
    Det du skriver stämmer inte alls. Det finns för övrigt inget som heter arbetslagen, däremot finns det flera olika lagar som handlar arbetsrätt. Läs studieledighetslagen så ser du vad som gäller när det gäller just tjänstledighet på grund av studier. 
  • Anna Paulita
    ikafika skrev 2011-09-08 21:54:35 följande:
    Det du skriver stämmer inte alls. Det finns för övrigt inget som heter arbetslagen, däremot finns det flera olika lagar som handlar arbetsrätt. Läs studieledighetslagen så ser du vad som gäller när det gäller just tjänstledighet på grund av studier. 
    Jag känner många som blivit nekade tjl för studier, och förutsatte att det alltså var reglerat i ka och inte i lagen. Men då har väl de företagen gtjort fel.
  • Gladskit
    Anna Paulita skrev 2011-09-09 17:37:46 följande:
    Jag känner många som blivit nekade tjl för studier, och förutsatte att det alltså var reglerat i ka och inte i lagen. Men då har väl de företagen gtjort fel.
    De kan ju ha att göra med att de ansökt för sent tex, arbetsgivaren har rätt att skjuta på ledigheten.
    Eller så har deras arbetsgivare agerat fel.
  • ikafika
    Anna Paulita skrev 2011-09-09 17:37:46 följande:
    Ja det är mycket möjligt att de har gjort fel. Men man måste ju uppfylla vissa kriterier för att få tjänstledigt för studier, så kan ju vara så att de inte uppfyllt dem heller. 
Svar på tråden Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...