Inlägg från: Anna Paulita |Visa alla inlägg
  • Anna Paulita

Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...

Knytets skrev 2011-09-06 22:06:52 följande:
    Hej
    Har börjat studera och känner att jag inte riktigt hinner med att jobba varannan helg under studietiden då jag även behöver trixa och fixa med omsorg för dottern under helgerna jag jobbar.

Har varit i kontakt med min chef och hon säger att hon inte kan bevilja tjänstledighet för studier då jag bara jobbar helger, och pluggar vardagar.
    Stämmer verkligen detta?

Jag studerar 100%(heltid) ett program som kommer ta ca 3½ år.
    Får jag ta tjänstledigt?

Jobbar inom handels...
    De måste nte bevilja tjl. Punkt. Att det däremot har att göra med att du jobbar varannan helg är jag väldigt tveksam till. Men det är inte reglerat i arbetslagen att ha rätt till tjl som studerande, jag känner flera som fått säga upp sig då deras företag inte beviljar tjl för studier. Det är alltså beroende på vart du jobbar och vad dtt kollektivavtal säger.
  • Anna Paulita
    ikafika skrev 2011-09-08 21:54:35 följande:
    Det du skriver stämmer inte alls. Det finns för övrigt inget som heter arbetslagen, däremot finns det flera olika lagar som handlar arbetsrätt. Läs studieledighetslagen så ser du vad som gäller när det gäller just tjänstledighet på grund av studier. 
    Jag känner många som blivit nekade tjl för studier, och förutsatte att det alltså var reglerat i ka och inte i lagen. Men då har väl de företagen gtjort fel.
Svar på tråden Rätt till tjänstledigt vid studier? jobbar helger...