hur får man pregotime utskrivet?
kan någon ge mig en snabbkurs i pregotime???
hur får man det utskrivet? vad gör det med kroppen? VEM får det utskrivet?
kram!
kan någon ge mig en snabbkurs i pregotime???
hur får man det utskrivet? vad gör det med kroppen? VEM får det utskrivet?
kram!
Jag fick mina från gynekologen pga. Att jag inte har någon egen regelbunden ägglossning.
Oftast börjar man på en tablett i fem dagar för att se hur kroppen reagerar.
Innan misstänkt ägglossning kollas äggstockarna upp för att se om det finns några "färdiga" ägg.
Jag har samma problem som Åh planer, men det var bara att gå till gyn och låta honom undersöka och skriva ut recept.
En koll på äggstockarna och några blodprov, var allt som krävdes. Det gjordes på samma dag, så jag fick mitt recept direkt.
Sen tog det lång tid och mycket krångel innan jag fick rätt mängd. Men så är det ju inte för alla. Dock hade jag önskat att fått en förvarning, en tablett ger inte garanterat ägglossning.
Okej! tack! jag har nu fått en tid hos kvinnokliniken den 14:e, för en undersökningen och förhoppningsvis utesluta pco.. är det om man har pco som man får pregotime? tack för era svar!
Var idag hos KK, jag har PCO-S.... fan..
och hon vägrade att skriva ut pregotime trots hon var helt säker på att det var det och att alla prover togs..
hon sa att det är pga av att landstinget har en regel att inte skriva ut till överviktiga??
Hur ska jag göra? Några erfarenheter? Vart ska jag vända mig??
Kram
Hej
Vad tråkigt att du inte fick hjälp direkt. Vissa landsting skriver inte ut pregotime om man har BMI över 30, det är lite olika beroende på vart man går. Vad har du för BMI? Prova att vända dig till en privat klinik, de brukar ha lite mindre stikta regler. Vart bor du? Bor du sthlm kan jag rekomendera dig fertilitetskliniken på Sophiahemmet
Hej
Vad tråkigt att du inte fick hjälp direkt. Vissa landsting skriver inte ut pregotime om man har BMI över 30, det är lite olika beroende på vart man går. Vad har du för BMI? Prova att vända dig till en privat klinik, de brukar ha lite mindre stikta regler. Vart bor du? Bor du sthlm kan jag rekomendera dig fertilitetskliniken på Sophiahemmet
Nu får du inte ta det här på fel sätt, sju27, jag förstå att du blir frustrerad, jag försöker inte vara taskig eller nåt. Lovar! Så ta det inte så!
Men anledningen att man inte skriver ut till patienter med för högt BMI är ju att själva övervikten i sig också gör det mycket svårare att bli gravid och att man inte vill utsättta kroppen för en kraftig hormonbehandling i onödan. Chanserna att bli gravid ökar om du lyckas gå ned i vikt, så be om att få hjälp med det som ett första steg i stället.
På de flesta ställen får man inte hjälp med IVF om man har för högt BMI heller (gränsen brukar gå vid 30). Så om det skulle visa sig att ni behöver gå vidare till det måste du ändå gå ner de där kilona.
Såg på din presentation att du bara är 22. Du har gott om tid! Satsa på att gå ner tills du kommer till under 30, du kommer inte att ångra det, inte om (när) du väl blir gravid heller. Man orkar så mycket bättre om man har lägre "utgångsvikt".
(Och igen, eftersom jag vet att folk på FL direkt brukar ta sådana här inlägg som "elak kritik" - jag är inte elak! Jag håller tummarna stenhårt för att du ska lyckas!)
Jag fick Pregotime utskrivet idag och jag är jätte lycklig för det!
Jag gick till Gyn i maj och blev kollad med vul och blodprov och fick då besked om att jag hade PCO. Min doktor sa att jag skulle vänta i 3 månader och se om nr sen kom narturligt... Det gjorde den inte och idag ringde jag honom och han skickade e-recept på en gång!