• Anonym (oroad)

Hur långt över tiden tillåts man gå i Västra Götaland?

Hej!

Undrar lite kring överburenhet, hur långt över tiden tillåts man egentligen att gå? Har hört skräckhistorier om att man inte sätts igång för ens bf + 21! Stämmer det verkligen, hittar ingen information på VGRs hemsida. Låter helt sjukt att man ska behöva gå så länge.

Jag är gravid i vecka 31 och har fått veta att jag bär på GBS och att jag därmed skall bnehandlas med antibiotika under förlossningen.  Någon som vet om GBS innebär ökad risk vid ev överburenhet?

• Svar på tråden Hur långt över tiden tillåts man gå i Västra Götaland?
  • Pyris

Snarare tvärtom, du riskerar för tidig förlossning med GBS.
    Vet inte hur det är överallt. Men på Borås vet jag att dom är kinkiga med igångsättning. Eller dom var iallafall. Om det är så nu vet jag faktiskt inte.  

• Anonym (oroad)

Ok, så om man har GBS så riskerar man snarare att föda tidigt?
    Blir förvirrad och får inga bra svar alls av min barnmorska...  Hon säger bara att det inte är farligt och att nuv et vi ju om det så nu behöver du inte tänka mer på det alls.

• Anonym

I Göteborg sätts man igång först i v 42+6, så 3 veckor här...

• Den allsmäktige

Jag förstår inte hur man resonerar. Efter BF börjar moderkakan att "dö ut" sakta men säkert, så varför låter man kvinnorna gå över tiden så länge? Varför chansa? Borde vara så att man sätter igång kvinnorna på BF för då skulle antalet döfödda barn minskas. Det är sjukvårdens fel!

• tobiq

Det stämmer att man får vänta till BF+21! Bodde i gbg när jag väntade första dottern 2008. Hade en vanlig rutinkoll planerad hos BM på BF+14, två dagar senare (BF+16) skulle jag skickas till Östra för överburenhetskontroll, dit skulle jag sedan åka varannan dag för allt kolla navelsträngsflöde mm och om allt såg bra ut skulle igångsättning ske på BF+21.

Som tur är startade min förlossning "redan" på BF+12 och hon föddes sedan på BF+14.

Den allsmäktige skrev 2011-09-07 11:03:55 följande:
    Jag förstår inte hur man resonerar. Efter BF börjar moderkakan att "dö ut" sakta men säkert, så varför låter man kvinnorna gå över tiden så länge? Varför chansa? Borde vara så att man sätter igång kvinnorna på BF för då skulle antalet döfödda barn minskas. Det är sjukvårdens fel!
    Det är helt sjukt, håller med dig fullt ut. Dom vill inte göra igångsättningar innan pga att det "alltid" är bästa att en förlossning kommer igång naturligt. Skulle tippa på att det är en kostnadsfråga också.

Moa-08 Svea-10
  • Anonym (oroad)
    Den allsmäktige skrev 2011-09-07 11:03:55 följande:
    Ja, jag kan hålla med...  det verkar finnas betydligt större risker med att gå långt över tiden än att få en igångsättning vid  full tid.
    Vad är det som gör att de är så motsträviga mot det,  är det ekonomi kanske? Men jag tänker att föda ska man ju för hoppningsvis göra ändå!
  • Den allsmäktige

Javisst, det är säkert en kostnadsfråga, men vissa kostnader får man prioritera! Det handlar om ett nytt liv.

• Session

Jag håller med dig, Din mamma. Det är ett fåtal orter i Sverige som enligt GP låter mamman gå över 3 veckor, och dit tillhör tyvärr Göteborg. På min hemort, Karlskrona, sätts man ofta igång en vecka över tiden (också enligt GP). Jag har en kollega vars barn dog i magen när hon gått 41 fulla veckor pga moderkakan "la av". Hade hon blivit igångsatt på bf hade hennes dotter levt idag. Jag var därför livrädd för att gå över! Fick hinnsvepningen dagen innan bf. Bf+4 föddes sen min underbara son, om hinnsvepningen hjälpte till vet jag inte men tack och lov att jag slapp gå över mer än så. Vad jag har förstått av artiklar är det en mycket kostsam process att sätta igång någon så det spelar säkert stor roll varför vissa vill vänta in i det längsta. Visst, så naturligt som möjligt är väl det bästa för våra kroppar men ibland måste man faktiskt hjälpa naturen på traven och då inte 3 veckor efter bf!

Svar på tråden Hur långt över tiden tillåts man gå i Västra Götaland?