Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?

Menar du inkl. skor och vantar?

Runt 500 per barn vilket jag brukar få igen efteråt. 

Köper uteslutande "märkeskläder"

• Ari Gold
    TEDDEN skrev 2011-09-11 09:27:24 följande:
    Menar du kanske 5000? Annars är ditt inlägg rätt märkligt.  

Nej jag menar 500

Den yngste som går på dagis kan kosta lite mer ibland då det går åt fler ombyten på honom.
  • Ari Gold

Ska man spalta upp det också? Lite svårt såhär tidigt på säsongen, 

5-åringen:

*Skaloverall pop. (ny) 330k  -egentligen köpt som höstplagg men avser använda som vinteroverall ihop med fleeceoverallen. 
    *Fleece-underställsoverall Reima (ny) 75 kr
    *Vinterjacka Didriksons (beg) 60
    *Vinteroverall Everst (beg) 40 kr
    *Hanskar everst beg. (beg) 20kr,
    Ska köpa vinterskor + täckbyxa. Mössor + fler vantar har vi.    

tot. hittills i år 525

8-åringen: 
    *Täckbyxor pop (köpta förra året för 100 kr beg. oanvända)
    *Vinterjacka Didriksons (köpt förra året för 200 beg)
    *Vinterkängor Kavat (beg.) 60kr
    ..ska komplettera med ytterligare ett vinterset beg. + mössa ev. ny. Goretexhandskar har han sedan tidigare.

tot. hittils i år 60 kr   

11-åringen   
    *Jacka 8848 Altitude från förra året köpt beg. för runt hundralappen

...har annars inte köpt till honom ännu. Utgår från att jag hittar något fint begagnat.

Allt som står märkt (beg.) i listan är köpt second hand, några av sakerna var dock oanvända och resten i mkt gott skick.   

• Ari Gold
    Dr Mupp skrev 2011-09-13 08:29:21 följande:
    Jag tyckte det var lättare när barnen var mindre. Nu med skolbarn tycker jag det är svårt att hitta bra grejer begagnat. De sliter ju på kläderna på ett helt annat sätt. Det är inte mycket som överlever till småsyskon att ärva heller. Förra året överlevde en jacka, resten var utslitet.
    Jag tycker det är  ungefär lika fast på olika sätt. Det finns mycket större utbud av ytterkläder till småbarn på alla loppisar, tradera osv. men det är också mycket större efterfrågan på dem.

Lite längre upp i åldrarna slutar många köpa begagnat och många barn får mer kräsen smak och vägrar använda saker som föräldrar köpt mm. Till 11 åringen har jag de senaste åren hittar märkesjackor i nyskick på Myrorna flera gånger. Ytterkläderna i större storlek är ofta i bättre skick och billigare i förhållande till nypris när man väl hittar dem, men finns ej samma utbud.
  • Ari Gold
    Triple Trouble skrev 2011-09-13 08:32:50 följande:
    Cirka 21000, dvs 7000 per barn har jag lagt, så jag fick köpa en vinterjacka till mig själv på rusta för 299

Själv köpte jag en ny kappa för 2700 till mig själv i år. Flört

• Ari Gold

finns en knapp som heter "visa endast" under min fula nuna, där kan du se enbart mina inlägg i tråden om du vill gå tillbaka i tråde och kolla :)

• Ari Gold
    Indianica skrev 2011-09-13 21:15:10 följande:
    Okej, nu såg jag att du spaltat upp det ,bra!

Såg att du köpt begagnat och det är ju smart, men jag brukar inte våga köpa ytterplagg begagnade av rädsla för t ex tjorvande dragkedjor odyl, jag köper hellre nytt och säljer begagnat, ochsom någon påpekar är det nästan omöjligt att hitta vissa plagg för skolbarn begagnade, t ex begagnade (kill)täck/thermobyxor som inte har väldigt nötta knän...jackor däremot kan ju däremot se fina ut.

Hoppas fynda nya thermobyxor begagnat på Tradera, men de jag budat på hittills har gått upp väldigt högt i pris Tur att det är ett tag kvar till vintern!

Jag har 3 killar 5, 8, 11 år, har ej problem att hitta fräscht begagnat men man får ju leta lite. Ibland köper jag något nytt på rea och säljer vidare för samma pris efter användning - men de åren har ju inköpssumman blivit högre även om kostnaden inte varit det. 

Skaoverallen från polar'n är tex köpt på "ta 3 för 2 på halva priset" ihop med höstjackor till pojkarna. Det var billigare än Tradera.

Har hänt en gång på alla år att dragkedjan pajjade på en overall. Den hade kostat 100 kronor så jag grät inte direkt blod över detta. Det är på precis samma sätt en risk att räkna hem pengarna för reakläder man tänkt sälja vidare begagnat efteråt då det alltid finns en liten risk att kläderna går sönder eller tappas bort så att de ej går att sälja. Men det är på det stora hela taget värt risken.

Skulle aldrig lägga ut tiotusentals kronor på kläder, mina barn är varma och torra i sina billga kvalitetskläder varje år och ja...då har man ju råd med den där extra utlandsresan trots att vi valt deltid för mer tid med familjen.
  • Ari Gold

Har inte haft problem med blöta barn i vare sig Polarn o Pyrets, Reimas eller Didriksons skalkläder. Har inte testat andra märken.

Galon, särskilt fleecefodrad galon är jag personligen inte alls förtjust i. Barnen blir för varma innuti + att det blir väldigt halt med galon.

En viktig detalj om barnen ska förbli torra vid riktigt blötväder är att banden som ska gå under stövlarna är hela och inte uttänjda + att stöveln inte är för sladdrig utan håller formen så att det inte uppstår glipa.

• Ari Gold
    Indianica skrev 2011-09-25 20:27:45 följande:
    Usch, jag blir så ledsen, hade tänkt pressa ned vinterklädeskostnaderna i år och handla begagnat. Men jag tycker priserna trissas otroligt mkt på Tradera, t ex begagnade Vikingkängor för 380 kr + frakt (typ 60 kr) på Tradera, inte klokt enligt mig. Inte när man inte är helt säker på att de bara använts en vint r och är i bra skick. Samma sak gäller begagnade märksvinterplagg. Gneis begagnade skidbyxor, 400 kr, inte okej tycker jag. Kanske var jag för tidigt ute på Tradera? Fick tag på en begagna ullmössa för 50 kr, det var allt...men bättre än inget!

Men nu har jag handlat till sonen, köpa med rabattcheckar på Ellos. Reimakläderna gick då på 1200 kr och så Viking chillyskor för 600 kr, så jag är ganska nöjd ändå eftersom jag snarare brukar lägga 2500 kr, men hade hoppats fynda mer än vissa här gjort på begagnatmarknaden...

Tradera är svindyrt, på blocket kan man hitta ibland om man är snabb - annars är det bytardagar och loppisar som är grejjen. Fast jag hittade en reima-rea så jag köpte faktiskt en ny overall också.
  • Ari Gold

Jag uppdaterar mit lite d¨jag har ändrat min lista vilket alltid händer sjuttielva gånger innan allt är klart. Har kompletterat lite och bytt ut några saker.

5-åringen:

*Vinteroverall Reima Tec (ny) 450
    *Fleece-underställsoverall Reima (ny) 75 kr
    *Vinterjacka Didriksons (beg) 60
    *Vinteroverall Everest (beg) 40 kr
    *Hanskar everest beg. (beg) 20kr . 
    *Vinterskor: Superfit gtx stövlar 55kr + Kavat varmfodrade 40kr  
    Mössor + fler vantar har vi.   

tot 740    

8-åringen:

*Täckbyxor pop (köpta förra året för 100 kr beg. oanvända) 
    *Vinterjacka Pop (beg) 200kr 
    *Täckbyxor  Didriksons (beg) 20 kr  
    *Didriksons 3-i-1 jacka (beg) 60 kr  
    *Vinterkängor Kavat (beg.) 60kr + vinterstövlar Kavat 70kr
    *Ful starwarsmössa som han fick välja själv, 75 kr

Goretexhandskar och fler mössor har han sedan tidigare.
    tot. 485kr   

11-åringen  
    *Täckbyxor everest ärvda
    *Köpte en jättefin peak-jacka (200 kr) på bytardag men den var för stor så ska sälja den och köpa något annat för pengarna.  

+behöver skor    

• Ari Gold
    Shasti skrev 2011-09-26 09:24:08 följande:
    ...måste lägga till att jag istället har börjat göra så att jag köper hur dyrt "fint" som helst nytt till dottern, sen använder jag grejerna en säsong och säljer dem vidare på Tradera nästa år - för att köpa nytt till den säsongen till dottern igen. Då får man igen minst hälften av priset, ofta mer, och det lönar sig bra mycket bättre. 
    Fast det lönar sig ännu bättre att köpa nya grejjer på rea eller toppskick begagnat och sälja vidare efter användning. Jag får alltid mer igen när jag säljer ungarnas ytterkläder än vad jag själv lagt (totalt alltså, varierar mellan plagg).
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?