Inlägg från: Shasti |Visa alla inlägg
  • Shasti

Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?

I år blev det mycket, dottern är 3, men så har jag sålt en massa från förra årets på Tradera också så det har nästan gått jämnt upp .

2 par överdragsbyxor med stövlar från USA ca 1000:-
    1 Didrikson Boardman regnset ca 500:-
    1 Gneis vinteroverall 850:-
    1 par Kamik ShadowX vinterkängor från USA 850:-
    1 par Viking Thermo stövlar 400:-
    1 par Hestra wool terry mittens vantar 300:- (inte köpt än)

Underställ, mössor, rånarluvor osv har vi från förra året. Iofs kanske POP ullställ ska räknas med som jag köpte för halva priset i somras, 500:-.

Summa 4400:-

• Shasti
    Shasti skrev 2011-09-07 14:00:14 följande:
    I år blev det mycket, dottern är 3, men så har jag sålt en massa från förra årets på Tradera också så det har nästan gått jämnt upp .

2 par överdragsbyxor med stövlar från USA ca 1000:-
    1 Didrikson Boardman regnset ca 500:-
    1 Gneis vinteroverall 850:-
    1 par Kamik ShadowX vinterkängor från USA 850:-
    1 par Viking Thermo stövlar 400:-
    1 par Hestra wool terry mittens vantar 300:- (inte köpt än)

Underställ, mössor, rånarluvor osv har vi från förra året. Iofs kanske POP ullställ ska räknas med som jag köpte för halva priset i somras, 500:-.

Summa 4400:-
    Nu är jag uppe i 6500:-. Beställde ett Isbjorn skalset också. Ungen är konstant blöt så fort det börjar regna. Jag blir tokig. Vad tusan ska man sätta på dem egentligen...??
  • Shasti
    Triple Trouble skrev 2011-09-13 08:32:50 följande:
    Cirka 21000, dvs 7000 per barn har jag lagt, så jag fick köpa en vinterjacka till mig själv på rusta för 299
    Va, menar du att man SJÄLV behöver kläder på vintern också...?! För min del går jag runt svept i en gammal säck medan dottern valsar omkring i nytt Isbjorn set...
  • Shasti
    Indianica skrev 2011-09-13 21:07:05 följande:
    Det är ju konstigt om hon blir blöt även av galonkläder?

Sedan måste jag säga att det här med skalkläder, inte håller det väl rätt för regn i någon högre utsträckning? Jag har trott det och bara haft skaljackor till barnen, men nu efter att själv ha använt min skaljacka (Didriksson) som regnjacka har jag ändrat uppfattning totalt. Jackan suger som åt sig av regnet efter kanske 10 minuter och känns fuktig och drar åt sig massor med kyla, så jag både känner mig våt och frusen efter en kort stund!!! Och då talar jag inte om ösregn, utan rätt lite regn!

Jag har därför  köpt regnkläder åt barnen i "prassligt" material på Stadium (Everest) och det funkar bra. Så mitt tips är att köp riktiga regnkläder om du inte testat det på ett tag, men du verkar ju iofs ha testat galon...
    Jag har ju nu köpt Isbjörn med 20.000 i vattenpelare så jag hoppas verkligen de håller tätt. Har hört att de ska göra det. Ja, all galon jag använt är helt värdelös och då har jag testat en massa olika. Galonbyxorna suger upp väta underifrån, så även om fötterna är torra i stövlarna är byxbenen under galonen våta. Jackorna blir blöta rakt igenom efter en stund. Då blir dotterns iofs mer fuktiga på insidan medan andra barns galon jag har sett i stort ett rinner på insidan så blöt är den. Hopplöst, suck. Hade aldrig lagt så mycket pengar på skalkläder annars, typ sista hoppet.
  • Shasti
    Ari Gold skrev 2011-09-26 08:01:06 följande:

Tradera är svindyrt, på blocket kan man hitta ibland om man är snabb - annars är det bytardagar och loppisar som är grejjen. Fast jag hittade en reima-rea så jag köpte faktiskt en ny overall också.

Ja man måste "passa in" rätt tid när man handlar på Tradera för att fynda, tidig höst är tex för tidigt för vinterkläder för då är alla ute. Då är det säljarnas marknad. I slutet av oktober börjar priserna gå ner. Sen brukar jag kolla senast inlagda "köp nu" auktioner, där finns det folk som inte riktigt har koll på vad slutpriserna brukar bli och sätter ut "låga" köp nu-priser. Då slår jag till .
  • Shasti

...måste lägga till att jag istället har börjat göra så att jag köper hur dyrt "fint" som helst nytt till dottern, sen använder jag grejerna en säsong och säljer dem vidare på Tradera nästa år - för att köpa nytt till den säsongen till dottern igen. Då får man igen minst hälften av priset, ofta mer, och det lönar sig bra mycket bättre. 

• Shasti
    Ari Gold skrev 2011-09-26 14:44:48 följande:
    Fast det lönar sig ännu bättre att köpa nya grejjer på rea eller toppskick begagnat och sälja vidare efter användning. Jag får alltid mer igen när jag säljer ungarnas ytterkläder än vad jag själv lagt (totalt alltså, varierar mellan plagg).
    Ja hittar jag på rea köper jag såklart då... Men det lönar sig även om man "latköper" när det är säsong. Hittar jag toppskick begagnat så köper jag det med såklart, ibland bara för att sälja . Tjänat många trevliga extrakronor på det sättet.
Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni per barn på vinterkläder?