• Imasy

Vad betyder detta`?

På min anmälan på studera står det följande på en av de sökta kurserna:

Du har beviljats undantag från minst ett av de grundläggande behörighetskraven. Beslutet gäller denna utbildning, denna termin.

Vad betyder detta och vad händer sedan? 

• Svar på tråden Vad betyder detta`?
  • Ilon 11

Att du är antagen men inte har uppfyllt alla kraven som krävdes før utbildningen

• Imasy
    Ilon 11 skrev 2011-09-07 14:06:07 följande:
    Att du är antagen men inte har uppfyllt alla kraven som krävdes før utbildningen
    Enligt de på antagningen har jag uppfyllt kraven, men att det nu är upp till resp högskola om de har platser kvar.

Men jag tycker hela studera är superluddigt, fattar ingenting där. Varför inte bara skriva om man uppfyller kraven eller ej liksom? 
  • Tecken

Det betyder som det står: Du är egentligen inte behörig, men har fått dispens den här terminen.

• Imasy
    Tecken skrev 2011-09-07 15:21:48 följande:
    Det betyder som det står: Du är egentligen inte behörig, men har fått dispens den här terminen.
    Men måste man inte ansöka om dispens om man inte är behörig?
  • Ilon 11

Imasy skrev 2011-09-07 15:29:07 följande:
    Men måste man inte ansöka om dispens om man inte är behörig?

Nej det behøver du inte gøra.
    Imasy skrev 2011-09-07 14:08:48 följande:
    Enligt de på antagningen har jag uppfyllt kraven, men att det nu är upp till resp högskola om de har platser kvar.

Men jag tycker hela studera är superluddigt, fattar ingenting där. Varför inte bara skriva om man uppfyller kraven eller ej liksom? 
    Ok jag antog att det stod på den høgskola/universitet som du søkt. Rekommenderar att du kontaktar den høgskola/universitet du søkt direkt till deras antagningscentral.
    Eftersom det står att du beviljats undantag från behørighetskraven ær det = du ær egentligen inte behørig
  • Good Golly Miss Molly
    Imasy skrev 2011-09-07 16:05:31 följande:
    Det står också ett meritvärde, dvs 856. Är det bra eller dåligt? Försökte bli klok på hur de räknade ut dessa värden men det gick inget vidare detta heller.
    Det tyder på att du gjort en sen anmälan, stämmer det? Inom gruppen sen anmälan börjar man på 999 och räknar nedåt. Med andra ord bör du vara reserv 143 - 144 inom den meritgruppen.
  • Imasy
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-09-07 16:14:34 följande:
    Det tyder på att du gjort en sen anmälan, stämmer det? Inom gruppen sen anmälan börjar man på 999 och räknar nedåt. Med andra ord bör du vara reserv 143 - 144 inom den meritgruppen.
    Japp, det stämmer att jag har gjort en sen anmälan. Så om man alltså har meritvärde 999 ligger man alltså på första plats i kön alltså?
  • Good Golly Miss Molly
    Imasy skrev 2011-09-07 16:30:16 följande:
    Japp, det stämmer att jag har gjort en sen anmälan. Så om man alltså har meritvärde 999 ligger man alltså på första plats i kön alltså?
    Ja, meritvärde 999 innebär att man är första reserv i sen anmälan gruppen.
  • Good Golly Miss Molly
    Imasy skrev 2011-09-07 16:52:59 följande:
    Men hur vet man när och om man kommer in? Just denna kurs ifråga börjar v 44.
    Allt beror på hur många platser utbildningen har och hur många reserver det finns totalt. Grupperna BI, BII och HP prioriteras före sen anmälan grupperna. Vilken utbildning gäller det? För att få ett hum om hur många reserver som står före dig totalt kan du gå in på vhs . se och söka efter din utbildning där.
  • Tecken

Nej, MV 999 i ug SA innebär inte automatiskt att man är "första sena reserven". Det innebär att man sökte 1 dag efter att ansökningstiden gick ut. Sedan räknar det ner i dagar, t ex MV 998 = man har sökt 2 dagar för sent, 997 = 2 dagar sent osv.

• Good Golly Miss Molly
    Tecken skrev 2011-09-07 17:26:12 följande:
    Nej, MV 999 i ug SA innebär inte automatiskt att man är "första sena reserven". Det innebär att man sökte 1 dag efter att ansökningstiden gick ut. Sedan räknar det ner i dagar, t ex MV 998 = man har sökt 2 dagar för sent, 997 = 2 dagar sent osv.
    Tack för att du rättade mig! Är seg i huvudet idag. Ber om ursäkt ts, lyssna på Tecken.
Svar på tråden Vad betyder detta`?