• sandra2001

Han är 10år och kissar i sängen IGEN

Hej
    Första gång jag är inne och medelm men börjar förstå denna sida nu. Vill passa på och höra med er angående sängvätning. Min snart 10-åriga son som fyller år i oktober har börjat kissa på natten igen. Han hade detta problem när han var 7 år. Sökte läkare och fick ett "alarm lakan" så småning var allt bra och tänkte han växer ur det. och det gjorde han..trodde jag..nu är det tillbaka och detta händer nu varje natt. Jag låter inte han dricka längre en timme innan han lägger sig kl 21:00 och ber han gå på toa innan han lägger sig. Funderar på om han känner mycket med skola och börjat få lite mer ansvar inom hemmet typ hjälpa till och städa en gång i veckan och fått mer läxor i skolan som gör att han är så trött på natten att han inte orkar vakna..Han är en normal o gld och pigg kille som precis börjat innebandy efter att fotboll inte var ngt intresse..får inte kläm på det. Något tips? Är inte alls sugen på nya besök hos läkaren med tanke på precis skrivit in mig på rmc..ibland är man bara så trött..

• Svar på tråden Han är 10år och kissar i sängen IGEN
  • Serahjay

Det är väldigt jobbigt angående sängvätning. Själv var jag sängvätare tills jag var 14 år ungefär. Växte ifrån det till slut.
    Fick höra att jag hade en outvecklad urinblåsa och det är ganska vanligt.
    Körde själv inte med några trix. Försökte att inte dricka nån timme innan jag gick o la mig osv.

Kanske kan ställa ett alarm nån gång på natten där han vaknar och går upp och kissar?

Förstår att det är jobbigt. Det kan ju vara att han går in i en ny period i sitt liv. tidig pubertet kanske som triggar igång det igen?

• sandra2001

Tack för lite tankar Wilder, Vet att alla är olika, tänkte själv att jag ska börja sätt alarm på nätter så inte så många lakan måste tvättas varje dag..Men vet nu också att det kan  hålla på ett tag..ibland blir man frustrerad och tror att ens son är det enda som har detta problem så sent i barndomen.

• Mälaröbo

Jag var sängvätare under hela min barndom och under mina tonår. Kan även hända nu som vuxen fast det går år emellan.
    När jag som vuxen fick veta att det fanns medicin (nässpray) som fungerar på vissa barn så blev jag jättearg på min mamma som inte ens tagit mig till läkare. Tonår, killar och sängvätning var inte nån höjdarupplevelse!

Min mamma har i övrigt skött det kanon! Aldrig en sur min eller gnäll om mina olyckor.

• Serahjay
    Mälaröbo skrev 2011-09-09 10:45:45 följande:
    Jag var sängvätare under hela min barndom och under mina tonår. Kan även hända nu som vuxen fast det går år emellan.
    När jag som vuxen fick veta att det fanns medicin (nässpray) som fungerar på vissa barn så blev jag jättearg på min mamma som inte ens tagit mig till läkare. Tonår, killar och sängvätning var inte nån höjdarupplevelse!

Min mamma har i övrigt skött det kanon! Aldrig en sur min eller gnäll om mina olyckor.
    Jag vill heller ingen medicin. Det var jättejobbigt när det var utflykter med klassen där man skulle sova över. Fick alltid hitta på dåliga ursäkter varför jag inte kunde följa med.

Är fortfarande orolig över att olyckor ska hända eftersom jag ofta drömmer om att jag sitter på toaletten och kissar. Vaknar alltid PRECIS i lagom tid. Men eftersom min sambo inte vet om det än så hade det varit trist att berätta det under en sådan omständighet.

Mina föräldrar har heller aldrig visat sura miner. Självklart kan dom ha varit trötta och griniga när dom måste upp mitt i natten och bädda om men jag kunde ju inte hjälpa det. Pappa tog det bäst eftersom jag ärvt det från honom. Mina kompisar har oxå varit kanon med det. :)
  • sandra2001

Ja jag kan inte ge honom en sur min eller säga något till honom, han kan ju inte hjälpa det och jag ser i hans ögon att han egentligen vill säga förlåt men då säger jag snabbt innan han vill säga något att det är ingen fara,,bara byta och skölja av honom sen snabbt ner i en nybäddad och bytt säng. Bägge vill ju sova så lite meninglöst att börja diskutera ngt ens då :) Nu har det gått ngr nätter och inget hänt,, håller tummar men han är lite orolig om han ska sova över, men vi tar en övernattning i taget. Brukar prata med föräldern om han ska sova någonstans..Men skönt att veta att han inte ensam, fast samtidigt beklagar jag alla som är eller varit i denna sits. Inget kul.

• Kent68

Sätt på honom nattblöja, så slipper han blöta lakan. Sedan kolla upp om det finns nån anledning bakom. Det är inte så ovanligt, behöver inte ha nån särskild orsak utan lär växa bort / försvinna av sig själv.

Apropos ord med inbyggd motsägelse: Vänsterintellektuell!
  • Super blondinen

Våran dotter 7,5år kissar i sängen min 4 gånger i veckan o våran dotter på 14,5 år med unge fär lika mycket båda har dignosen Eurines Sängvätare.
    Och jag tycker du ska kontakta eran familje läkare för att få hjälp av larm matta madrass skydd blöjor ( Engångs under byxor) Näs Spray men den funka inte på nån av mina barn. Tabletter har vi inte testat då de inehåller Fisk ämnen o vi är risk allergiker.
    Lycka till.   

• såffan
    Super blondinen skrev 2011-09-30 18:22:34 följande:
    Våran dotter 7,5år kissar i sängen min 4 gånger i veckan o våran dotter på 14,5 år med unge fär lika mycket båda har dignosen Eurines Sängvätare.
    Och jag tycker du ska kontakta eran familje läkare för att få hjälp av larm matta madrass skydd blöjor ( Engångs under byxor) Näs Spray men den funka inte på nån av mina barn. Tabletter har vi inte testat då de inehåller Fisk ämnen o vi är risk allergiker.
    Lycka till.   
    min bror hade en larmmatta och ett schema han skulle fylla i. det funkade kanon och problemet försvann helt ganska fort...
  • JuliaochLinusmamma

Min pojk är 8 år och kissar i sängen i stort sätt varje natt, mer sällan på helgerna men det sker då också. Han vaknar inte när han har kissat, utan sover gott vidare :(. Vill ju inte att han ska sova i kiss, så jag brukar alltid gå in till honom innan jag går och lägger mig. Ibland har han kissat ner sig redan då, så det är bara till att byta allt, det konstiga är att han kan vara dyngdur på morgonen ändå.... Så tyvärr kissar han ju inte bara en gång per natt, förstår att stackaren är trött på dagen, han får ju inte sova ordentligt på natten.

Sen så kissar han faktiskt ner sig på dagarna med, har blivit bättre men det sker ändå rätt ofta, är rädd för att han ska bli retad, barn kan vara fruktansvärt elaka mot varandra. Vi har varit hos läkaren men inget vi har provat har fungerat, läkaren tror att det beror på att han ofta är förstoppad, att det hänger ihop. Vi har försökt att stoppa förstoppningen med medicin men det vill inte fungera som det ska :(.

Vet inte om nässprayet skulle hjälpa honom då han även kissar ner sig på dagarna, men ska nog fråga läkaren nästa gång vi ska gå dit. Dottern var också sen med att skuta kissa ner sig på natten men inte alls så sen som sonen, hon var 6 år när hon slutade.

Inte lätt för barnen eller oss, men det är väl bara att kämpa på, någon gång kommer det väl att försvinna.

• Veronica f

Har en son på 8 år som har samma problem. Efter att testat larmmattor, medicin mm utan resultat (han sover som en stock) så var vi hos en uroterapeut och skulle testa en metod som går ut på att han ska gå på toaletten var 3:e timme (vaken tid), sitta i 30 sek vare sig han är kissnödig el inte, vare sig han precis har varit eller inte, vare sig det kommer kiss eller inte och det funkar faktiskt! Ska tillägga att han även har kissat ner sig dagtid innan detta. Slarvade med tiderna under 2 v och han började kissa ner sig nattetid direkt m,en så fort vi började sköta tiderna(även i skolan) så är han torr igen! Ska hålla på minst 3 månader för att se om det ger hållbar effekt. Hållt på sedan mitten på september och är så glad att det fungerar för min son har fått tillbaks sitt självförtroende.

• JuliaochLinusmamma

Så bra för dig och framförallt för din son Veronica f. En liten fråga från en som är nyfiken ;), har du fått reda på varför han kissade ner sig, om det fanns någon orsak, jag tror ju verkligen inte att de gör det av lathet eller trots.... Har funderat på om min sons signaler inte fungerar som de ska eller om det är något annat som orsakar det, vi har inte fått prova någon medicin än inte heller någon larmmatta, vilket jag inte tror skulle fungera, han sover också som en stock.

Vill bara att min son ska få gå en dag/natt utan att vara lite/mycket blöt av kiss......

• Toufik

Det är inte hela världen...det behöver inte vara ett problem (förutom tvätten).Jag var sängöversvämnare långt upp i tonåren..Det hände mig ett par gånger som vuxen oxå...min son däremot blev torr innan han fyllde 2!!!

Svar på tråden Han är 10år och kissar i sängen IGEN