• Fragglerock

fun light ???

Läste nyss i tidningen att man som gravid skall undvika saker med apartam i...vilket ju finns i Fun Light saft som jag dricker i alla fall en liter av varje dag då jag ibland har svårt att få i mig endast vatten...nu blir jag nervös...är det nån som vet om det är farligt???

• Svar på tråden fun light ???
  • YinYang

Jag tycker inte att det känns så bra att äta/dricka saker med aspartan i, inte överhuvudtaget och speciellt inte nu. Det är bara känslan jag har. Men jag TROR att jag läst att det INTE är nån fara. Alltså inget de generellt avråder ifrån. Står det inget på livsmedelsverkets sida? Kanske du kan dricka fler smaksatta typ vichyvatten el nåt, el vanlig saft och juicer?

• MaDdO

Har aldrig hört talas om....drick du på! Vad stod det att det skulle kunna hända om man drack det då? Nä, det finns alldeles för mycket som man inte "får" äta, okej fisk med miljögifter och skinka/ost som det kan finnas bakterier i, sånt kan man juh undvika, men saft...näpp, där går gränsen för vad jag hade lyssnat på iaf!

• FamiljenTörnros

Det står en lång förklaring om det här med aspartam på livsmedelsverkets sida och så länge men inte dricker mer än typ 4st 1 1/2 liters dricka om dagen skall det inte vara någon fara alls då aspartamet bryts ner i kroppen.

• viki

Jag oxå dricker fun light varje dag, kan inte dricka bara vatten

• Holmen

Du skall inte dricka ngt som innehåller aspartam.

Samma gäller cola light, fanta light, ja du fattar...

/e

• vårsol

Min sambo känner en kvinna som drack stora mängder Fun Light, ungefär lika mycket som du. När hon var törstig drack hon Fun Light istället för vatten. Det slutade med att aspartamet fastnade i tarmen på något vis och proppade igen tarmen så att hon var tvungen att operera bort en bit av tarmen.

I små mängder är det nog lugnt att dricka läsk och saft med aspartam men man bör nog inte överkonsumera.

• Gullan go

Kolla på prickens inlägg! Tycker vi ska tro på livsmedelsverkets rekommendationer..det låter väl vettigt!? Kram !

• Therion

Enligt livsmedelsverket är det ingen fara att dricka det. Aspartam bryts ner av kroppens och finns i våra egna byggstenar (tror jag de va =P)

Drick på du, ingen fara, däremot ska man akta sig för sakarin...men det finns knappt i nåt.

• TantG

Jag dricker Fun Light... *vatten e inte min pryl* men MEN jag dricker inte 4 1/2 per dag så jag oroar mig icke...

Svar på tråden fun light ???