• Fragglerock

fun light ???

Läste nyss i tidningen att man som gravid skall undvika saker med apartam i...vilket ju finns i Fun Light saft som jag dricker i alla fall en liter av varje dag då jag ibland har svårt att få i mig endast vatten...nu blir jag nervös...är det nån som vet om det är farligt???

• Svar på tråden fun light ???
  • Ess

Jag dricker också Fun light varje dag. Gillar inte vanlig sockrad saft o läsk mm, tycker man blir äcklig i munnen av det. Förmycket socker är ju inte heller bra.

/Ess v. 35

• isolita

Nej jag tror inte heller att det är så farligt. Det är så himla mycket som man inte får så nåt måste man ju unna sig. Det finns folk i min närhet som blir upprörda över att jag dricer kaffe oxå. men nåt kul måste jag ju få ha!

• snutti

tror att det är ett sötningsmedel, det finns i alla lightprodukter nästan.

vet att det kan framkalla astma... jag kommer att undvika light under min graviditet, för att slippa ta risker... väljer bubbelvatten istället...men det är ju upp till var och en vad man vill dricka... man tycker ju att alkohol och rökning borde vara värre...

• hidden angel

jag håller mig till vatten jag. gott o billigt ;)

• YinYang

Jag blir själv galen på alla spekulationer och jag håller med att det är så mkt man inte får så man blir snurrig, alla rön hit och dit.. Jag tror att många grejer går bra med måtta. Allt man hör fastnar ju nånstans (så är jag iaf) och så dyker det upp nästa gång man tänker äta el dricka det och så blir man förvirrad "hur var det nu fick man äta det här, kan det finnas nån risk, var det om man ammade el om man var gravid el bådeoch kanske??"

Jag själv är rätt skeptisk till olika kemiska, (ej naturliga) men även naturliga men förädlade eller genmanipulerade tillsatser/produkter.

Lightprodukter är ju jättebra för diabetiker och dem som av annan anledning behöver det,men för "friska" "normalviktiga" personer så tror jag att det i längden kan vara negativt. Man lurar kroppen på nåt sätt. Jag skulle vilja att mathanteringen gick mer "back to basic".

Så länge man känner att man tänker efter och känner sig sund så tror jag man ska försöka låta bli att lyssna på alla skräcklektioner man kan få.
    Ha de bra allihpa

• Norea

Jag har graviditetsdiabetes och på sjukhuset sa de till mig att dricka light drycker pga diabetesen. Och de vet att jag är gravid...

• Niquilota

Fast t o m vatten är ju dödligt i för stor mängd ... Tror inte alls på det där med att bara tänka efter och använda sunda fornuftet. Idag vet man ju inte alls vad de stoppar i grejerna och om en fisk är full av tungmetaller eller inte är väl inget som man kan klura ut själv? Eller? Tycker nog att man ska lyssna på de rekommendationer som ges, det är inte särskilt mycket att lära sig eller avhålla sig ifrån. Det är det väl värt???

Annikla

• YinYang

Niquilota

Om det är mitt svar du syftar på så tycker jag såklart att man håller sig till rekomendationer från de som vet (lämpligtvis fr Livsmedelsverket då) Jag blir bara less på alla självutnämda experter som grundar sina lektioner på nåt rykte och säger det ÄR si och så..
    Medierna är ju rätt kåta på att sälja lösnr så kan de flasha upp nåt som skrämmer folk så gör dem det.. (sen läser man däri att man måste äta typ 10 kg för att det ska va nån risk) och så har man skärrat upp sig i onödan. Sånt blir jag less på.

• Monsa

Som Norea skriver, hon är diabetiker, inte sjutton får dom sluta äta viss mat och dricka bara föra att dom är gravida.
    Jag slutade med allt vad light hette när jag väntade min dotter och gick upp 27 kg.
    Denna gång så har jag förstås kvar en massa kg men jag har inte gått upp nåt egentligen, tycker det är bätter att jag inte blir för tjock. Då menar jag inte lite viktuppgång utan att i mitt fall så måste jag tänka på att inte få diabetes av att jag gått upp så mycket och att hjärtat och så tar stryk.
    Min moster som gått på nån viktgrej på nåt sjukhus i Stockholm hon berättade att man måste trycka i sig en jäkla mängd med lightgrejer för att komma upp i farliga mängder.
    Då får väl vi en aspartambebis då....

• FiaFågel

tänker ni aldrig på hur kvinnor förr i tiden levde när de var gravida?? Jag slår vad om att många åt väldigt ensidig kost och lyfte för tungt och kanske till och med drack alkohol. En sak är säker, en massa fisk fick dom nog i sig (från både sjöar och hav). I bland när jag sitter och grubblar känns det skönt att veta att kvinnor genom alla tider fött barn...och det verkar ju ha gått ganska bra..

• Miamo

Denna text fann jag på livsmedelsverkets sida om aspartamsötad läsk:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.

Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

Jag hittade inget om Saft med aspartam.

Miamo
    V.25 (24+2)

• vårsol

FiaFågel - det är ju miljögifterna i fisken som är farliga, inte fisken i sig. Förr var det inga miljögifter i fisken och alltså var den nyttig.

• Marsupulami

Hm. Barnadödligheten var också större förr på den gamla goda tiden! Man gömde också undan de barn som inte var "normala" så det är nog inte så dumt att läsa på vad man bör äta och inte....
    Det är ju dumt att chansa kan jag tycka!!!!

• Niquilota

YinYang: Syftade inte direkt på ditt inlägg, då hade jag skrivit det, men jag håller helt med dig. Jag menar självklart de rekommendationer som ges från t ex Livsmedelsverket, dvs auktoriteter på området.

Tanken med mitt inlägg var bara att poängtera att många väljer att strunta i dessa rekommendationer just pga att de "använder förnuftet" och jag tycker inte att det håller, så jag brukar reta mig lite på det uttalandet i största allmänhet .

Nu slutar inlägget till YinYang och jag vill förklara i stora drag varför jag överhuvudtaget reagerar på såna här trådar:

Det finns en massa saker som är naturliga och som faktiskt är farligt för vissa människor. Personligen är jag allergisk mot t ex vetemjöl och vissa människor hävdar på fullt allvar att "va? Det är ju naturligt??". Det är naturligt med djur också och trots det blir en massa människor blir sjuka av dem.

Det är förstås en annan sak med allergi, men min poäng är att bara för att något är "sunt", "nyttigt", "naturligt", el dyl så är det inte alltid bra och (i vissa fall) speciellt inte för oss gravida. Att använda "sunda förnuftet" räcker inte alltid, enligt mitt förmenande, och jag kan faktiskt inte förstå varför man inte tar till sig de råd som ges. Om ni får höra sen att er bebis inte får äta vissa saker innan en viss ålder så tar ni väl till er det, eller??

Må så gott!
    Annika

Svar på tråden fun light ???