• Inima

Psykologi - test

Ditt resultat: 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 1 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 10 rätt.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 00:06:10 följande:

Förlåt men vilket sugit test, fråga 1 är ju alla alternativ fel. Varför göra ett test om psykolgi om du inte ens vet själv vad det betyder?

Psykologi (från grekiskans psych: själ, liv och logia: lära, vetenskap) har givits olika definitioner under olika perioder, som t.ex. "läran om själslivet" eller "läran om beteendet". Det är naturligt att definitionen ändras i takt med ämnets vetenskapliga utveckling.

www.psy.umu.se/om-institutionen/vad-ar-psykologi/
  • Inima
    Psykologi betyder från början ”läran om själen”. Den betydelsen har i princip stått sig fram till i dag. Den koncentrerar sig på psykologiska mekanismer d.v.s. patientens upplevelser. Det är dessa mekanismer man vill förstå och påverka, framför allt genom olika former av psykoterapi.
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 16:05:26 följande:
    Tack för att du tog fram ytterligare info som styrker att ts hade fel i första frågan, kan inte se någon av alternativen finnas med i det stycket.
    Fast den kända översättningen från grekiskan är ju läran om människan. Står i vilken psykologibok som helst.
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 16:14:52 följande:
    Se det som att jag gjorde henne en tjänst, skriver hon "läran om människan" på en tenta kommer hon garanterat få underkänt. Det är inte otrevligt att säga att någon har gjort ett test som är dåligt när det faktiskt är det.
    Fast de kan ju inte kugga henne när hon ger ett svar taget ur eb psykologibok.
    Det står nämnligen både i psykologi A och B boken läran om människan.
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-10 16:14:52 följande:
    Se det som att jag gjorde henne en tjänst, skriver hon "läran om människan" på en tenta kommer hon garanterat få underkänt. Det är inte otrevligt att säga att någon har gjort ett test som är dåligt när det faktiskt är det.
    Läran om själen är ju den religiösa betydelsen, idag säger man läran om människan.
  • Inima
    Luna777 skrev 2011-09-11 09:26:11 följande:
    Ordet psykologi kommer från grekiskans psyché och lógos och betyder läran om själen. Psykologin använder dock sällan det svenska ordet själ, utan föredrar lånordet psyke.

Detta står i Wikipedia..
    Det är den religiösa "översättningen" svar ja.

Men nu vet vi att PTSD inte är en själslig "sjukdom".
  • Inima
    Luna777 skrev 2011-09-11 09:26:11 följande:
    Ordet psykologi kommer från grekiskans psyché och lógos och betyder läran om själen. Psykologin använder dock sällan det svenska ordet själ, utan föredrar lånordet psyke.

Detta står i Wikipedia..
    Vet du vad som mer står på wikipedia?

"Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. En psykologs arbete kan röra sig inom vitt skilda områden, från forskning och undervisning till rådgivning och psykoterapi. Det kan röra sig om forskning kring områden som neuropsykologi, mänskligt beteende, personlighetsutveckling eller artificiell intelligens. Det kan röra sig om rådgivning för företag eller regeringar om personalfrågor, sociala arbetsplatsfrågor, produktdesign, marknadsföring, personlig rådgivning eller terapi."
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 18:07:54 följande:
    Ja man säger "läran om människan" idag om man har fel, vilket du har.
    Jag har inte fel kära du. Synd att jag inte har min psykologibok hemma, annars hade jag fotat det
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 18:34:16 följande:
    Vad duktig du är på att ta fram källor som styrker det fakta att du har fel.
    Det bevisar bara att detta är det nya begreppet. Eftersom läran om själen är ett religiöst begrepp.
  • Inima
    IlIlIlIlIlIlIlIIII skrev 2011-09-11 18:57:07 följande:
    Det finns inget "nytt" begrepp, kom ner på jorden och inse att ni har fel människor.
    Fast nu är det ju så att den korrekta översättningen rakt av från grekiskan är läran om själen.
    Men man säger inte så LÄNGRE eftersom det är ett religiöst begrepp.

Eller är PTSD ett fel på själen?  Säger man så nu?
  • Inima
    hallonfot skrev 2011-09-11 20:15:28 följande:
    Han pratade oxå om att man inom det religiösa kallar det för "Läran om själen", men att man rent vetenskapligt säger: "Läran om människan"
    Exakt vad min lärare sa, och boken
Svar på tråden Psykologi - test